De boottest van de iSloep 735 C is uitgevoerd in 2018
Een van de succesvolste sloepen van de laatste jaren is de iSloep 735 C. Het is een ruime spitsgatter met een diepe zeeg, die onder Nederlandse supervisie in China wordt gebouwd. Belangrijkste pluspunten zijn de grote hoeveelheid ruimte en de lage prijs.
Apple
De naam iSloep is een knipoog naar het Apple tijdperk, waarin grote groepen moderne consumenten de ultieme gebruiksvriendelijkheid en strak design omarmen. Wat dat betreft heeft iSloep goed gescoord met een boot die niet echt modern gelijnd is. Het model is afgeleid van een reddingsloep, is ruim en heeft een diepe zeeg. Het diepste punt ligt in het midden, daar zijn de rugleuningen ook het laagst. De sloep heeft een dikke kabelaring. Opvallend is dat er weinig bergruimte onder de banken is, alleen naast de instap. Wel is er een handige plooi in de kussens gemaakt, zodat het onderliggende luik makkelijk te openen is.
Tuitelig
De gelcoat van de iSloep 735 C lijkt aan de dunne kant, maar het polyester laminaat is dik uitgevoerd. Dat blijkt ook uit het gewicht van 1350 kilo. Desondanks voelt de sloep een beetje tuitelig bij de instap, maar dat is weg zodra je gaat varen. Jammer is dat er weinig plek voor de fenders is. Je kunt ze in het luik achterop bergen of in de kuip leggen, maar dat is op zo’n ruime sloep eigenlijk zonde. Achterin is voor de stuurman een groot rvs-stuur, dat stuurt mooi en licht. De afwerking van de sloep is redelijk, maar dat het dikke teakhout en het solide rvs werk zijn uitstekend uitgevoerd.
Compleet
Voorin is een soort half bedje gemaakt met een prachtige opbergruimte eronder, helaas zonder gasveer. De kap is laag, mooi in lijn met de boot, maar aan de lage kant om er onder te zitten. Rondom zijn banken, die zeker plek voor 12 man bieden. In het midden zijn de rugleuningen te laag, voorin en achterin is dat goed. Opvallend zijn de zes rvs-beugels. Logisch op een plek zoals bij de bestuurdersplaats, maar helemaal voorin en helemaal achterin zijn ze lastig bij het vastmaken van de landvasten. Achterop is een luik met de stuurcilinder en het elektrische systeem en dat ziet er goed uit. Ook de zwemtrap en de zwemvesten worden hierin ondergebracht. Een ankerkluis ontbreekt. Positief is de prijs van de iSloep 735 C, die voor een aardig complete sloep begint bij €29.990.
Gasveren
De Yanmar 27 pk met homokineet is netjes geïnstalleerd. Om deze te bekijken, moet de motorkist geopend worden en dat is zonder hulp van gasveren best zwaar.
Positief vaargedrag
Een positief aspect van de 735 is het vaargedrag. Stationair varen we 6 km/u. De sloep met aangehangen roer stuurt scherp en opvallend goed achteruit. De draaicirkel is kort, over beide zijden minder dan twee scheepslengtes. Het geluidsniveau is netjes. Op topsnelheid, een indrukwekkende 19 km/u bij 3200 toeren, vaart de sloep niet helemaal droog. Met name in het midden waar het vrijboord laag is, komen spetters de boot binnen. Dat neemt niet weg dat de iSloep prettig en gemakkelijk vaart. Daarbij is de iSloep 735 C enorm ruim. Dat maakt het een ideale sloep voor de verhuur zoals bij Dijkzicht BV in Loosdrecht.
Beoordeling:
Cijfer 6,9
Constructie ***
Comfort & Ruimte ***
Afwerking **
Ergonomie **
Vaareigenschappen ****
Prijs/Kwaliteit ****
Technische Specificaties
Lengte: 7,35 m.
Breedte: 2,35 m.
Diepgang: 0,45 m.
Waterverplaatsing: 1.350 kg
Motorisering: vanaf 27 pk Yanmar diesel
Prijs vanaf: € 29.990
Meer info: www.dijzichtbv.nl (huur)
Deze boottest van de iSloep 735 C is (deels) eerder geplaatst in de Telegraaf VRIJ
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.
I am surprised about the price mentioned by you, this model I 735 incombination with the cabin tent should be €42.000,00 at least. Including the most practical accessoures brings the totakprice amount the €50.000,00