Delphia 11: Je leeft maar één keer!

De boottest van de Delphia 11 is uitgevoerd in april 2022

Prikkels

Een van de kenmerken van de moderne tijd is dat we ons steeds bewuster worden van de gevolgen van ons handelen op de omgeving. We leven in een drukke tijd, met voortdurende prikkels. Als je mindfull bezig bent zorg je voor minder prikkels. Daarom was mindfullness de achterliggende gedachte bij het ontwerp van de bijzondere en moderne Delphia 11.

Delphia 11

Mindfullness

Dat de Delphia 11 in alle opzichten een moderne boot is zie je direct al aan de buitenkant. Het jacht is hoekig en strak, is vormgegeven door de wereldberoemde jachtarchitect Tony Castro. Hij kreeg van de Delphia werf de opdracht mee om een boot te maken die past bij de moderne trend van mindfullness. Dat vertaalde Castro in een stabiel concept dat je, dankzij optimale efficiency, rustig laat varen. Er kwamen versies in meerdere lengtes, de geteste 11 is op dit moment de tweede van de nieuwe jachtenserie, die eigenlijk al in 2017 is begonnen met de Delphia 12.

Toekomst

De opvallende Delphia 12 verdeelde bij de introductie vijf jaar geleden de bootliefhebbers in twee kampen. Sommigen vonden het strakke design met de opvallende kap een gruwel, anderen zagen in dit moderne jacht de lijnen van de toekomst. In elk geval deed de Delphia 12 het op de markt goed en luidde dit ‘ruimtewonder’ de start van een heel nieuw segment in. Intussen heeft het Franse Beneteau-Jeanneau concern de Poolse werf overgenomen en is de koers van Delphia grotendeels verlegd naar de water-verplaatsende, seriebouw jachten. Efficiënt en milieubewust varen is in Nederland niets nieuws, maar voor de Fransen opende dit een geheel nieuw perspectief. Natuurlijk werden de kernwaarden van Delphia niet verlaten, dus ook dit jacht is doeltreffend afgewerkt en beschikt over enorm veel ruimte.

De ruimste

Om de waterweerstand te minimaliseren werd de Delphia 11 ontworpen vanuit een hydrodynamisch optimaal gevormd onderwaterschip. Bijkomend voordeel van zo’n romp is dat een boot met conventionele (diesel-) aandrijving bij 8 km/u maar 2,5 liter brandstof per uur verbruikt. Dat levert een actieradius op van zo’n 1250 kilometer. Zo kun je half Europa op één tank brandstof doorkruisen. Zoals verwacht is het inwendige volume van deze Delphia 11 bijzonder groot. Met net geen 10 meter romplengte en bijna vier meter breedte is het de ruimste boot in haar klasse. Daardoor ontstaat een salon van 23m2, zo groot als een doorsnee woonkamer.

Varianten

Van de Delphia 11 worden verschillende varianten gebouwd. In de eerste plaats heb je keuze tussen voortstuwing met een dieselmotor of een elektrische aandrijving. Daarnaast is er naast de sedan versie nog een ‘Flying lounge’ versie die op het dak 10 m2 leef-oppervlak aan alle ruimte toevoegt.

Aanpasbaar

Voor een in-serie-gebouwde boot is het interieur van de Delphia 11 ongelofelijk aanpasbaar. Er zijn versies met 1,2 of 3 hutten, met 1 of twee toiletten, met 1 of twee douches en dan is er ook nog een versie met 1 hut, 1 douche, 1 toilet en 1 speciale werkruimte. De opbouw draagt bij aan de moderne looks en een prettig intern milieu. Door de verticale ramen blijft het binnen koel en heb je weinig last van reflectie. Binnen is het extra licht dankzij (optioneel elektrisch) te openen dakluiken. In de sedan versie is op het dak optionele plek voor zes zonnepanelen, goed voor 690 Watt oplaadvermogen. Die gebruik je vooral voor het boordnet.

Licht

De kajuit is lekker licht en is op gemak en relaxen gericht ontworpen. Buiten de verschillende hutten kun je ook nog een slaapplek maken van de L-bank rond de tafel aan bakboord en daar is zelfs gedacht aan een privacy gordijn. Aan stuurboord is de kombuis met elektrisch kooktoestel, koelkast, lades en een kunststof aanrechtblad. Overal is lichte stoffen bekleding gebruikt, waardoor het geheel bijzonder rustig oogt. Bijzonder is het glazen luik op de motorkamer, waardoor je ziet hoe mooi de techniek is geïnstalleerd. De werf krijgt veel vragen naar deze doorkijkplaat maar helaas is deze alleen voor tentoonstellingsdoeleinden ontwikkeld en niet te bestellen. De stuurplek is precies zoals je mag verwachten: comfortabel en geschikt voor zowel zittend als staand sturen. De bestuurdersbank is breed genoeg voor 2 personen en de schuifdeur ernaast is superhandig bij het afmeren.

Invulling

De geteste versie van de Delphia 11 heeft voorin twee hutten met dubbele bedden met veel bergruimte er omheen. Het is er licht en de eigenaarshut heeft een bed van 1.60 x 2 meter. Opvallend groot is de doucheruimte, die lijkt uit te nodigen om er met meerdere mensen tegelijk gebruik van te maken. Je kunt ook kiezen voor een andere invulling van deze ruimte, bijvoorbeeld als kantoortje. Dan kunnen douche en toilet worden gecombineerd. Ook de gastenhut is ruim en doet maar weinig in comfort onder voor de eigenaarshut voorin. De Delphia biedt een prettige, relaxte sfeer met simpele betimmering in walnotenhout fineer of wit eiken.

Modern

De 35 cm brede gangboorden leiden naar het voordek met een enorm, driepersoons zonnebed. Onder het boegplateau hangt het anker mooi beschermd. Loop je naar achter, dan kom je bij het ruime, overdekte achterdek met een spiegelbank. Onder de vloer is een lazaret, een grote lage opbergruimte. Meestal wordt deze gebruikt voor vouwfietsen, maar dat dit een boot van deze tijd is blijkt uit de keuze voor een mooi rek voor de elektrische fietsen op het brede zwemplateau. Zo kun je ze lekker laag en super gemakkelijk aan- en van boord brengen. De kuip is in één handeling met een tent op een rond verlopende rail af te sluiten. Bij het brede zwemplateau heb je behalve de plek voor de elektrische fietsen ook de optie voor een buitenkeuken met grill.

Delphia 11

Energie

Het varen met deze elektrisch aangedreven Delphia 11 is een bijzonder relaxte ervaring. De boot heeft een modern, W-vormig onderwaterschip met terugvallende kimmen en een ondiepe kiel. Dat betekent dat de boot stabiel en koersvast is. De draaicirkel van twee scheepslengtes is normaal voor een water-verplaatsende boot. Naast de 80kW Torqeedo elektromotor is een boegschroef ook handig bij het achteruit varen of bij veel wind. Door de grote opbouw is de Delphia wat zijwindgevoelig, zeker in de flybridge-versie. In de boot is keuze uit een of twee stuks van dezelfde 40 kWh batterijen als in de BMW i3 zitten, beproefde Duitse techniek dus. Er hoort een 3,3 kW snellader bij en bij voldoende walstroom is de boot binnen 4 uur weer helemaal vol energie.

Relax

Met een motor die maximaal 1400 toeren draait, vaar je meestal rustig.  De maximale snelheid is bijna 14 km/u, maar dan vaar je zeer oneconomisch. Bij 6,3 km snelheid lees je op de displays af dat je in deze standaarduitvoering met 80 kWh accu aan één lading genoeg hebt voor 10 uur varen. Met de dubbele accu’s zoals op de testboot kun je zelfs 20 uur doorvaren. En wat is het fijn toeren op zo’n rustige stabiele boot. Als je stil en relaxed kunt varen, ben je aan het onthaasten. Daarna ga je pas echt leven.

Op deze economische snelheid is er niemand die je hoort aan komen varen. De vogels en de vissen schrikken soms van je plotselinge verschijning, ook al maakt de koelpomp van de elektromotor meer geluid dan de motor zelf. Varen met de Delphia 11 betekent dat je in alle luxe en comfort kunt genieten van een modern, mindfull leven.  Het jacht lijkt je toe te fluisteren: ,,Relax, je leeft maar 1 keer.” 

Technische Specificaties Delphia 11

Lengte:                                10.77 m.

Breedte:                               3,85 m.

Diepgang:                             0,80 m.

Doorvaarhoogte:                    2,75 m.

Waterverplaatsing:                ca. 7 ton

Motorisering diesel:               57-150 pk diesel

Brandstoftank:                       400 liter

Motorisering elektrisch:        80 kW

Accucapaciteit:                       40 of 80 kWh. Deze 80 kWh.

Prijs vanaf:                            € 214.900 met dieselmotor of 418.795 zoals getest. Alles ex btw

Meer info:                              www.delphiayachts.com

Deze boottest is uitgevoerd in samenwerking met Watersport-tv.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten

DutchEnglishFrenchGerman