River Roto 450E: Multi-functioneel & onverwoestbaar

De boottest van de River Roto 450E is uitgevoerd in mei 2022 voor Honda Marine Magazine

Of je nou een beginnende watersporter bent of een professional, de River Roto 450E(volution) past iedereen. Dat komt door de eigenschappen van het materiaal waar deze boot uit is gemaakt en de combinatie met een Honda buitenboordmotor.

Klein beginnen

Als je net begint met watersport is de kans op schade het grootst. Je moet nog wennen aan de grillen van het water en het feit dat je op een boot geen rem hebt. Dan is het fijn als je een boot hebt die eigenlijk onverwoestbaar is. Omdat het een bootje voor een buitenboordmotor is, kun je beginnen met bijvoorbeeld een 9,9 pk.

River Roto 450E

Sandwich

River boten worden in Slovenië gemaakt door een bedrijf met ruim 45 jaar ervaring. De toevoeging Roto verklapt al hoe deze boot is gemaakt, namelijk met de rotomould methode. Daarbij worden er kunststof korrels in een stalen mal gegoten, die wordt verwarmd en rondgedraaid, dus geroteerd in de mal (mould). Door de warmte plakken de korrels aan het staal vast, precies in de vorm van de mal. Zo ontstaat een dikke, kunststof laag die praktisch niet kapot te krijgen is. Bijzonder van de River boten is, dat ze in drie lagen zijn opgebouwd. Een sandwich met tussen twee keiharde PU lagen een schuim tussenlaag. Dat maakt de boten veel sterker dan de concurrenten die alleen één laag PU- gebruiken.

Combinaties

De River Roto 450E is zeer uitgekiend ontworpen en uiterst simpel ingericht. In de Basic versie heb je alleen een achterbank en stuur je met de stuurknuppel van de buitenboordmotor. Met een doorvaarhoogte van maar 80 centimeter kun je onder vrijwel alle bruggen door. De boten zijn er in de kleuren grijs, wit, zwart, rood en blauw, maar je kunt ook combinaties maken. Zo testten wij een zwarte boot met rode banken en een rode stuurconsole. Een vrolijke combinatie, zeker met de optionele grijze kussens.

River Roto 450E

Slagvast

De River Roto 450E uitvoering met stuurconsole heet Evolution en is €1500 duurder dan de Basic. Alle modellen hebben maar enkele opties: een midden-bank, een zonnedek, een bimini, een rubber stootrand en een rollbar boven de boot. Omdat ze slagvast en onzinkbaar zijn, worden ze veel gebruikt door reddingsbrigades of als rescue bootjes bij zeilverenigingen of zeilscholen. Zo’n bootje durf je uit te lenen. Alles is op dezelfde no-nonsens manier vormgegeven. Onder de banken zijn strakke, goed te openen opbergbakken met een afwateringsgaatje. De stuurbank heeft een rolkussen als ruggensteun. Achter het stuur is de ruimte beperkt, maar je kunt je benen goed naast de console kwijt. Het bootje heeft een klein zwemplateau en is zelflozend. Als je de Roto zwaar belast is het verstandig om de loosgaatjes met een stop af te sluiten, want deze liggen amper een paar centimeter boven waterniveau. 

River Roto 450E

Motoropties

Je kunt achter de River Roto 450E allerlei motoren kiezen, van een elektrische buitenboordmotor of een 9,9 pk tot maximaal de Honda BF 40. Wij testten met een Honda BF 30, een fijne motor die stationair heel stil is en trillingsarm draait. Het is een 552 cc driecilinder, met een automatische choke en geprogrammeerde elektronische brandstofinspuiting. Net als alle andere Honda motoren is het een viertakt die gewoon op euro loodvrij loopt. Ook fijn is dat de motor een 10A dynamo heeft waardoor de accu altijd wordt opgeladen, zelfs bij stationair varen. De motor weeg 77,5 kilo en is met vier laklagen beschermd tegen corrosie. Als je niet vaart kun je de staart met de elektrische trim- gemakkelijk uit het water tilten.

Lammetje

De River Roto 450E is uiterst gemakkelijk te manoeuvreren. Je kunt om de eigen as cirkelen en doordat het bootje stabiel is, laat het zich mak als een lammetje afmeren. Je merkt het forse koppel van de motor als je gaat accelereren. Dan steigert de Roto twee tellen om daarna vlak te komen. Als je snel vaart merk je dat de boot erg licht is en dan graag wil stuiteren. Een klein beetje gas terugnemen is voldoende om de boot tot rust te brengen. Er is weinig trim nodig om de maximale snelheid uit de boot te halen. Wel is de topsnelheid afhankelijk van de belasting. Solo klokten we 47 km/u, met twee volwassenen bleef de teller steken op 40 km/u. Voor deze combinatie heb je dus wel een vaarbewijs nodig.

Kind

De River Roto 450E is een onverwoestbaar no-nonsens bootje dat het kind in je naar boven haalt. Omdat het zo sterk is kun je het als ouders gerust aan de kinderen meegeven. Je weet zeker dat je er, zolang er benzine in de tank zit, geen kind meer aan ze hebt. De River is groot genoeg voor 3 volwassenen en klein genoeg om een kind mee te leren varen. Met een totaalgewicht van rond de 300 kilo is de Roto gemakkelijk te traileren. De hoeveelheid plezier op het water hangt absoluut niet af van de grootte van de boot, wel van de kwaliteit. Wat dat betreft is deze River Roto Evolution een goede keus. De boot is verkrijgbaar vanaf €7.510 euro, zonder motor. Met 30 pk Honda, kussens en vaarklaar maken kost de geteste combinatie €16.485. Met 9,9 pk motor kost deze €12.500. Meer info: Rijnzicht en Honda

Technische gegevens: River Roto 450 Evolution

Lengte (m.)4,65
Breedte (m.)1,80
Diepgang (m.)0,30
Doorvaarhoogte (m.)0,80
Motor pk (kW)9,9-30pk
Waterverplaatsing: (kilo)230 kg, ex motor, incl. 30 pk motor en brandstof ca. 320 kilo
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 7.510 excl. motor, Motor vanaf ca. €2.859 – €6.629

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten