Suzuki DF 350: nieuwe V6 met stuurintegratie

spot_img

Het Japanse Suzuki is in ons land al jaren marktleider als het gaat om de verkoop van aantallen buitenboordmotoren. Het marktleiderschap is mede te danken aan moderne aspiraties van het merk. Suzuki zet zich actief in om het milieu te beschermen, focust op prestaties, maar evenzeer op betrouwbaarheid en duurzaamheid. Daarnaast krijgt het bedieningsgemak van de motoren veel aandacht. Dit houdt in, dat elke nieuwe motor die de Japanse ingenieurs op de markt brengen, in al deze opzichten beter moet zijn. Zoals de nieuwe Suzuki DF 350.

5

Milieu

Suzuki is zeer actief op milieugebied en brengt ze in aanloop naar 2030 liefst vijf nieuwe buitenboordmotoren op de markt. Het bedrijf kondigde aan dat het in 2024 met een serie elektrische buitenboordmotoren zal komen. Ook werken de Japanners aan fossielvrije brandstoffen en ontwikkelen ze samen met een Amerikaans bedrijf aan waterstof-aandrijvingen. Intern is het gebruik van verpakkingsmateriaal onder de loep genomen en organiseert het bedrijf elk jaar schoonmaakacties in de natuur. Tenslotte is in de grotere modellen buitenboordmotoren een microplastics filter-geïnstalleerd dat minuscule plasticdeeltjes uit het koelwater filtert.

Grote wijzigingen

In Baveno, Italië, werd de nieuwste Suzuki motor gepresenteerd, de DF 350 AMD. Het is een upgrade van het oude topmodel, de 350 pk V6. Boottesten ging het Lago Maggiore op met drie verschillende boot-motorconfiguraties. Daarbij werden ook de eigenschappen duurzaamheid, betrouwbaarheid, bedieningsgemak en prestaties van de nieuwe zescilinder beoordeeld. Laten we even precies zijn, Suzuki lanceerde in Italië twee nieuwe motoren met als basis hetzelfde V6-blok. Als DF 300 BMD levert deze 300 pk aan de schroef, maar gechipt en getuned als DF 350 AMD is dit blok goed voor 350 pk.

4

De 300 BMD van 300 pk wordt vooral ingezet voor professionele doeleinden en wordt nu nog niet in Nederland op de markt gebracht. De 350 AMD is een echte vernieuwing ten opzichte van het oude Suzuki topmodel en niet alleen een wijziging op details. De motor is het uitgebalanceerde resultaat van de pogingen om de maximale prestaties bij minimale emissiewaarden en een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik uit het 4,4 liter blok te halen.

2

Geïntegreerd stuursysteem

De karakteristieken spreken voor zich. Het gaat om een upgrade van het succesvolle V6 blok met de twee rijen van drie cilinders in een hoek van 55 graden. De eerste 350 pk Suzuki werd in 2018 geïntroduceerd en in een markt met veel concurrentie werd het tijd voor een update. Het meest opvallende kenmerk van de nieuwe DF 350 is het geïntegreerde hydraulische stuursysteem. Dat houdt in dat er geen lastige en kwetsbare onderdelen van de besturing meer op de spiegel zitten, maar veilig in de motor. En door het betrouwbare elektronische steer-by-wire systeem stuur je heel precies en licht.

Onderwaterhuis

Een andere wezenlijke verbetering zit in de nieuwe vorm van het onderwaterhuis. Dit is 4% slanker geworden, wat minder waterweerstand oplevert en direct al resulteert in een 2% hogere topsnelheid. De inhoud van het oliereservoir voor de transmissie is verkleind en dat levert een milieubesparing op. En door de betere circulatie van de olie wordt deze minder warm. Ook dat zorgt voor betere prestaties. Tenslotte is het gemakkelijker geworden om de transmissie-olie te verversen. Dit kan zelfs zonder de boot uit het water te halen. Andere bijzonderheid is de zelf-stellende nokkenasketting. Waar de concurrentie meestal een riem hanteert kiest Suzuki voor een kostbare, maar betrouwbare distributieketting.

Verdubbelaar

Om de motor verder te verbeteren hebben de Japanse ingenieurs alle registers opengetrokken en regelmatig de verdubbelaar ingezet. Op de 300 en 350 wordt gebruik wordt gemaakt van dubbele contra-roterende propellers. Deze elimineren vrijwel helemaal het hinderlijke ‘zoeken’ van grote motoren bij langzaam varen.  De nieuwe motoren zijn verkrijgbaar voor 20 inch (L), 25inch (X) en 30inch (XX) brackethoogte. De kap heeft een dubbele bescherming boven de luchtinlaat, waardoor het zoute water direct gescheiden wordt van de lucht. Het lukte Suzuki om de verbranding efficiënter te laten verlopen door aanpassing van de configuratie van de verbrandingskamer en het toepassen van dubbele brandstofinspuiting. Deze ingrepen leveren een 3% hoger vermogen op.

FishHunter

De laatste verdubbelaar werd ingezet bij het koelsysteem. Het staartstuk kreeg dubbele, ver van elkaar verwijderde waterinlaat-punten, waardoor de motor ook op hogere snelheden verzekerd is van betere koeling. Verder werd in samenwerking met Furuno een FishHunter systeem ontwikkeld. Dit is in feite een autopilot systeem met de mogelijkheid om bij toepassing van twee motoren ook een joystick te gebruiken. Een praktische mogelijkheid is dat je door één druk op de knop de boot op dezelfde plek kunt houden zonder zelf iets te hoeven doen. Zo’n virtueel anker is heel praktisch bij het vissen of bij het wachten voor sluizen en bruggen.

Getest

De eerste boot die we met een nieuwe motor mochten proberen was de AS Marine 28 GLX. Het gaat om een forse consoleboot met een kleine kajuit met de DF 350 aan de spiegel. Op een single installatie kun je goed de koersstabiliteit testen. Die blijkt inderdaad opvallend koersvast. Bovendien is de boot met de pink te sturen en presteert boven verwachting. Met een top van 45,2 knopen (83,7 km/u) en een kruissnelheid van 25 knopen (46,3 km/u, verbruik 45,5 l/uur) kun je in dit segment met de besten mee.

Vervolgens voeren we op de ZAR 79 met de DF 300. Dit is altijd al een fijne, beproefde RIB geweest en met de nieuwe DF 300 vormt deze strakke boot een prachtige combinatie. Het is een genot om met 80 km/u over het water te schieten en altijd volledige controle te hebben.

Joystick

De laatste boot was de Ranieri Cayman 38 met twee van de nieuwe DF 350’s aan de spiegel. We hebben het hier over een super luxe kajuitrib van bijna 12 meter met vier slaapplaatsen in de compacte kajuit. De 3500 kilo wegende RIB komt met de 700 paardenkrachten op een fabelachtige topsnelheid van 49,7 knopen (92 km/u). Misschien nog meer indrukwekkend waren de mogelijkheden van de FishHunt. De grote RIB is met de joystick kinderlijk eenvoudig zijwaarts af te meren en blijft perfect op de plek liggen als je daarvoor de juiste knop hebt ingedrukt. Bovendien is het systeem intuïtief te bedienen en het display prima af te lezen.

Toekomst

Met de nieuwe V6 motoren van 300 en 350 pk heeft Suzuki reuzenstappen gemaakt. De motoren laten zich soepel inschakelen, zijn gemakkelijk te onderhouden en bieden jaloersmakende prestaties. Mede dankzij het drive-by-wire besturingssysteem en de joystick optie is deze generatie topmotoren klaar voor een duurzame, gebruiksvriendelijke toekomst. Motoren: DF 300 BMD en DF 350 AMD, prijzen vanaf € 36.499.

Technische Specificaties

MotorDF 350 AMD
Aantal cilindersV6 (55 graden)
Boring x slag98 x 97 mm
Cilinderinhoud4390 cc
Dynamo12V 54 A.
Vermogen350 pk, 257,4 kW
Propellermaten12” – 31,5”
Gewicht352 kg
Staartlengte635 mm.
Meer informatie:www.suzuki-marine.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site