Amigo 485s en 475 Sport: duurzaam of snel

spot_img

Tijdens de lockdown ontdekten veel mensen het plezier van het varen. Sommigen schaften een bootje aan en trokken het water op om daar rust en ontspanning te vinden. Ze ontdekten dat de lol die je op een boot hebt, niets te maken heeft met het formaat of de prijs. Eigenlijk heb je alleen een boot nodig die als een vriend bij je past en die lekker vaart. Zoals de Amigo 485 S of de Amigo 475 Sport.

Compact en betaalbaar

De Botenfabriek uit Elburg is gevestigd In een prachtig nieuw pand op een steenworp afstand van de rustieke botterhaven. Het bedrijf is gespecialiseerd in compacte, trailerbare sloepen, consoleboten en visboten van verschillende merken. Wij testen twee totaal verschillende boten met een vergelijkbare aanschafprijs rond de €10.000 van het merk Amigo. Klik HIER om direct naar de video te gaan.

1

Poolse trots

Het leeuwendeel van de sloepen en tenders op de Nederlandse markt komt uit Polen. Poolse kwaliteit is tegenwoordig zo goed, dat gerenommeerde werven als X-Yachts, SeaRay en Jeanneau daar veel van hun jachten laten bouwen. Ook de Amigo’s komen uit Polen, uit de fabriek van Szymanski uit Ogorzeliny. De werf is trots op haar uitstekende kwaliteit. Dat merk je doordat het een van de weinige Poolse bedrijven is, dat haar boten in Denemarken, Duitsland en Noorwegen trots onder de eigen naam Szymanski op de markt brengt. De Botenfabriek importeert ze als Amigo Boats naar Nederland.

Optimaliseren

We beginnen de dag op de Amigo 485s, een nette, compacte polyester boot met een instapprijs die zonder de motor begint bij €8.995. Deze 485s is geschikt voor vijf volwassenen, dus aan boord kun je jouw vier beste amigo’s meenemen. Het polyesterwerk is uitstekend verzorgd en dat geldt ook de afwerking aan de binnenzijde. De Botenfabriek besteedt veel aandacht aan het optimaliseren van de kwaliteit van de details. Op de geteste boten is het hang- en sluitwerk nog matig. Dat blijkt uit lichte knevels en scharnieren die liggend boven op het polyester zijn bevestigd. Er wordt druk met Polen overlegd om dit te verbeteren en de luiken te laten voorzien van uithouders of gasveren.

Kwaliteitsdetail

De 485s is een lekkere compacte boot met een diepe kuip. Om het in- en uitstappen te vergemakkelijken zijn er twee opstaptreden aan de bakboordkant en één diepe aan stuurboord. Onder alle banken in het voorste gedeelte is opbergruimte. De kuip loost in een verdiepte plek onder de achterbank, waar een stevige bilgepomp het direct overboord pompt. De ankerkluis voorop is netjes afgewaterd. Een echt kwaliteitsdetail is dat de ankerkluis is voorzien van een stevige rvs haak. Ankeraars weten dat deze is bedoeld om het einde van je ankerlijn aan vast te zetten, maar veel bootbouwers vergeten zo’n praktische voorziening.

Comfortabel

De 485s heeft een nette console met twee bekerhouders. Aan de zijkant van de boot is een vaste console met eveneens twee bekerhouders en een diep smal wasbakje. De banken voorin hebben hoge rugleuningen. Ook de leuning van de achterbank is comfortabel. Door de compacte afmetingen is de lichte (380 kilo) boot lekker beweeglijk. Dat het een budgetboot is, zie je beslist NIET aan de kwaliteit van het polyester en de kussens, want die zijn uitstekend. Zo zijn er voor het zonnedek tussen de voorbanken drie mooie, stevige vulkussens. Op de gangboorden zijn er in totaal zes kikkers waaronder twee in het midden, die je goed vanuit het voorste zitgedeelte kunt gebruiken.

Elektrisch

Wat deze geteste Amigo 485s extra leuk maakt is dat deze is uitgerust met een elektrische aandrijving. Aan de spiegel hangt een 3 kW ePropulsion elektrische 48V buitenboordmotor. Onder de stuurbank is de Li-ion accu geplaatst met een capaciteit van 4,8 kWh. Dat betekent dat je anderhalf uur onafgebroken volgas zou kunnen varen. In de praktijk vaar je meestal maar op 20-30 % van het vermogen en dan is je vaartijd al 8 uur. Dat is veel meer dan de drie à vier uur die gemiddelde watersporters op een dag varen.

Fluiten

Bij een boot met elektromotor gaat het niet om de topsnelheid, maar die noteren die wel altijd. Dit keer klokten we maximaal 9,3 km/u. De 485s is gemakkelijk te varen en draait in beide richtingen vrijwel om de eigen as. Door het ondiepe onderwaterschip van de meeste elektroboten mag je geen al te grote verwachtingen hebben over de koersvastheid, maar dat valt bij deze Amigo mee. Wel maakte de monokabel het sturen een beetje stroef, maar dat is een kwestie van afstellen. Verder gaat het varen uitstekend. En het mooiste is: je hoort alle vogels fluiten.

Probleemloos elektrisch

De Amigo 485s is een budgettair vriendelijke boot voor mensen die probleemloos elektrisch willen varen. Met deze combinatie kun je overal op de Nederlandse binnenwateren urenlang fluisterstil rondvaren. Maar je kunt ook terecht op plekken waar ‘gewone’ boten niet welkom zijn. Zoals in delen van de Reeuwijkse en Nieuwkoopse Plassen, Vathorst, Emmen, Rosmalen en binnenkort ook in Amsterdam en Utrecht. Dat maakt deze Amigo een interessante keuze.

Amigo 475 Sport

De tweede boot van deze dubbeltest is de Amigo 475 Sport en de toevoeging ‘Sport’ verklapt al iets over het verschil met de andere Amigo. Deze 475 is dan wel iets kleiner, maar speciaal geschikt om snel mee te varen. Ook deze boot heeft zonder de motor een basisprijs, die onder de €10.000 begint. Je ziet de sportiviteit al aan de uitstraling met een brede console en een sportief ruitje dat je tegen de wind beschermt. Rondom zijn er mooie relingen waar je aan vast kunt houden als de boot hard gaat. Deze 475 Sport is uitgevoerd in een zogenaamde ‘special edition’ met een grijze rompkleur en stoere zwart gepoedercoate relingen.

j

Kwetsbaar

Voorin is een ankerkluisje met een luik waarvan de scharnieren boven op het polyester zijn bevestigd en de luiken hebben geen gasveer of uithouderveer. Verder zijn de knevels aan de magere kant en bevestigd op een plek waar ze kwetsbaar textiel zoals van een jurk of dunne broek zouden kunnen openhalen. Maar dat zijn details waar de Botenfabriek een oplossing voor zal vinden. De kussens zijn mooi en stevig, maar de rugleuningen zijn voorin wat aan de lage kant om er comfortabel tegenaan te zitten. Er zijn twee nette opbergbakken onder de banken en het zonnedek is lekker groot. Als je daar ligt waan je je op een superjacht.

Uitlaten

De kuip is diep en dat is veilig, al verdient het antislip op de dekken nog wat extra aandacht. De kuiplozing gaat via een bilgepomp die het water automatisch uit de boot pompt. Deze Amigo heeft in totaal maar vier kikkers. Er zijn echter volop mogelijkheden om lijnen of stootwillen vast te zetten aan de stevige rails rondom de boot. Verder is de 475 Sport aan de buitenkant voorzien van een rubberen stootlijst. De stuurbank is groot genoeg voor twee forse volwassenen. Doordat de boot zelf maar een kleine 400 kilo weegt kun je deze op een ongeremde trailer achter een compacte auto voervoeren. Dan kun je een mooie plek opzoeken om je Amigo eens lekker uit te laten.

Speels

Aan de spiegel van deze 475 Sport kun je een motor van 9,9 tot 50 pk hangen. Met een 30 pk Honda haalt deze al 40 kilometer per uur. Met de driecilinder Honda BF 50 wordt het flitsende uiterlijk van deze consoleboot volledig waargemaakt. De boot accelereert dankzij 808 cc cilinderinhoud en technieken als BLAST en elektronische brandstofinspuiting supersnel. De sportieve romp daagt de bestuurder uit tot het maken van kleine sprongen over de golven van het Veluwemeer. Wij klokten op het ruime open water een topsnelheid van 51 km/u. Dan merk je dat je met een lichte, speelse boot met een groot vermogen op pad bent. Bij deze zwaarste motorisering mogen sommige luikdelen iets zwaarder worden gelamineerd om trillen en doorbuigen te voorkomen. Maar het maakt het vaarplezier niet minder.

Stoer

Het manoeuvreren in de haven is simpel, want de motor doet stil en betrouwbaar zijn werk. In de Botterhaven van Elburg varen we een lang stuk achteruit. Dat gaat uitstekend en ook rustig een bocht nemen gaat zonder problemen. Als we vervolgens op het ruime water weer volgas alle kanten op cirkelen, voelt dat aan als een kermisattractie. Er is bij het accelereren nauwelijks trim nodig. De Amigo 475 Sport is een boot waar jonge jongens zich stoer op voelen en stoere volwassenen zich weer even piepjong op wanen.

Keuzestress

Gelukkig hoeven we niet te kiezen tussen twee Amigo’s. Wil je stil, duurzaam en milieuvriendelijk varen, dan is de Amigo 485 S met een ePropulsion 3.0 48 Volt fluistermotor een goede keus. De prijs van de boot begint bij €9.000 de motor kost €2899 en de 2kW accu komt op €1500, samen dus ongeveer €14.000. Mocht je snel, betrouwbaar en sportief willen varen, dan kun je voor de 475 Sport kiezen. Die kost in de basis €9.995 en de 30 pk motor komt op €7000. En deze prijzen zijn inclusief stuur, kussens, en relingen. Kijk maar op de site, daar staan alle prijzen heel transparant op.

Disclaimer

Deze boottest is uitgevoerd in juni 2023. Deze test kan in een andere vorm ook in andere media zijn gepubliceerd. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie het informatieblok onder de test.

Technische gegevens: Amigo 485s

Lengte o.a.:4,85 m.
Breedte:1,90 m.
Diepgang:0,30 m.
Motor9,9 – 30 pk outboard (aan spiegel)
Waterverplaatsing:390 kg
Vanaf-prijs:€ 8.995 ex. Motor
Prijs geteste uitvoering:ca. € 14.000
Meer informatie:www.botenfabriek.nl

Technische gegevens: Amigo 475 Sport

Lengte o.a.:4,75 m.
Breedte:1,90 m.
Diepgang:0,30 m.
Motor9,9 – 50 pk outboard (aan spiegel)
Waterverplaatsing:410 kg
Vanaf-prijs:€ 9.995 ex. Motor
Prijs geteste uitvoering:ca. € 18.000
Meer informatie:www.botenfabriek.nl

 © 2023 Boottesten.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site