Rijnlandvlet 12.50 OC: De nieuwe Rembrandt

spot_img

In de 19e en 20e eeuw verdiende de legendarische Friese bootbouwer Eeltje Baas Holtrop van der Zee, Eeltsjesbaes genoemd, de eretitel ‘Rembrandt onder de jachtbouwers’. Maar er is een moderne navolger van Eeltsjesbaes. Zijn naam? Dirk Regtvoort van Scheepswerf de Volharding uit Zwammerdam. Regtvoort bedacht, ontwierp en bouwde de Rijnlandvlet 12.50 OC.

2

Ambachtelijk

Wie de Rijlandvlet 12.50 OC op een afstand ziet varen, herkent direct de elegante lijnen en de fraaie zeeg. En als je dichterbij komt, valt op dat de boot subliem is afgewerkt en alle details kloppen. Deze kenmerken verraden een ouderwets ambachtelijk team op de Zwammerdamse werf die al meer dan 200 jaar in handen van de familie Regtvoort is. En net als bij Eeltsjesbaes kun je de fijne kneepjes van de jachtbouw het beste van generatie op generatie leren.

3

Lepel

De overnaadse romp van de Rijnlandvlet 12.50 OC is gemaakt van 5 mm dik staal met een spant-afstand van 50 cm. Om de opbouw licht te houden is daar 4 mm dikte gebruikt. De boeg heeft een -voor een vlet- kenmerkende lepelvorm. Voordeel is dat deze het water mooi afbuigt en de boot stabiel door golven laat gaan. Bijzonder subtiel is de zeeg in de romp-lijn, die wordt geaccentueerd door de kabelaring met kopleguaan en de regelmatige overnaadse gangen.

Hydrauliek

Bij het kiezen van de motor is geen enkel risico genomen, maar is gekozen voor de moderne elektronische 170 pk Vetus Deutz DTE 66 diesel. Want een groot pluspunt van deze motor is dat er een uitgebreid hydraulisch pakket aan kan worden gekoppeld. Dus kregen vrijwel alle mogelijke hydraulische toepassingen op de Rijnlandvlet 12.50 OC een plek. Niet alleen voor reguliere zaken zoals boeg en hekschroef of de ankerlier, maar ook voor eigen vindingen zoals de inschuifbare radarmast, motorluiken en de stuurbekrachtiging. Zelfs de buiskap was voorzien van een hydraulisch kniel-mechanisme dat de kap 15 cm lager maakt.

Briljant

Elk detail op de Rijnlandvlet 12.50 OC ademt de vindingrijkheid en dat wordt briljant gecombineerd met het esthetische gevoel van de werf. Het verfsysteem is excellent en onder de bolders zijn glimmende zware rvs platen gelast, de afwerking van het houtwerk (20 mm dik teak, 6-7 keer gelakt) is meesterlijk. Overal zijn slimme, ruimtebesparende oplossingen te vinden. Uiteraard is de indeling door de eigenaar volledig zelf te bepalen en op de geteste boot is gekozen voor een grote en comfortabele centrale stuurstand. Deze indeling is beproefd en onbetwistbaar.

Troon

Voorin is een eigenaars-hut, er zijn separate toilet- en doucheruimtes. Bovendien vind je onderdeks een gezellig zitje en een ruime U-vormige kombuis. Buiten zijn er langsscheepse banken onder de buiskap naast de kajuit-ingang. De stuurman mag plaatsnemen op een troon achter een schitterend dashboard. Het is de plek waar je alle systemen kunt bedienen en/ of monitoren. Helemaal achterop kun je tegen de spiegel met een man of zes plaatsnemen op een U-vormige set comfortabele banken.

Prodocker

Varen is een feest, want de motor doet geruisloos haar werk en heeft niet meer dan 1500 toeren nodig om een kruissnelheid van 13,6 kilometer mogelijk te maken. Dankzij de lage opbouw en praktische vindingen zoals de hydraulisch klapbare mast en de knielende buiskap is de doorvaarhoogte beperkt tot 1,95 m. De top ligt op ruim 17 kilometer en de boot manoeuvreert voorbeeldig. Mocht het afmeren lastig zijn, dan is er een Vetus Prodocker pookje, dat zelfs beginnende schippers als een prof laat afmeren. Uiteraard is zo’n varend bewijs van kwaliteit en goede smaak niet goedkoop, want de prijvan de kleinste vlet van Jachtwerf de Volharding begint bij €150.000. De prijs van de Rijnlandvlet 12.50 OC begint bij €450.000. Tja, aan een vrijwel volmaakt meesterwerk hangt nu eenmaal een prijskaartje.

Disclaimer

De test van de Rijnlandvlet 12.50 OC is uitgevoerd in 2014. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van dat moment. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie het infoblok onder de test. Het is mogelijk dat delen van deze test eerder zijn gepubliceerd in andere media.

Scorebord:

Constructie*****
Comfort & Ruimte****
Ergonomie****
Afwerking*****
Vaareigenschappen****
Prijs/Kwaliteit***

Technische Specificaties

Lengte: 13.00 m.

Breedte: 4.10 m.

Diepgang: 1.30 m.

Doorvaarhoogte: 1.95 m.

Waterverplaatsing: 18.000 kg

Motorisering: 170 pk Vetus Deutz DTE 66

Prijs vanaf: € 450.000

Werf: www.scheepswerfdevolharding.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site