G-Force 10: Plezierjacht voor professionals

spot_img

Als je zeker wil zijn dat je een goede boot koopt, kun je het beste te rade gaan bij bedrijven die alle dagen voor hun beroep varen. De G-Force 10 is een boot die bij professionals in Finland een geweldige reputatie heeft. Dus voerden we een test uit op het water dat het best met Finland te vergelijken is. Vanwege de vele ondieptes en het onvoorspelbare karakter van de Waddenzee kozen we voor een test vanaf Terschelling.

Klik HIER om direct naar de video te gaan

Extreem

Je hoeft geen kenner te zijn om te zien dat je met deze stoere aluminium boot met scherpe boeg uiterst slechte weersomstandigheden kunt weerstaan. Ook de stuurhut straalt onverzettelijkheid uit. Omgaan met extreme elementen past goed bij het bedrijf dat de G-Force 10 bouwt. Het Finse Greenbay Marine is al meer dan 60 jaar op de markt. Momenteel staat de derde generatie van de familie Carlsson aan het roer van de firma die ook militaire terreinwagens en pistenbully’s maakte. Ze maken ook een iets kleinere G-Force 8, die dit jaar nog door importeur Brunia Watersport uit Biddinghuizen naar Nederland wordt gehaald.

y

Ruig

De G-Force 10 werd in 2017 gelanceerd en is ontworpen vanuit de kernwaarden van Greenbay Marine. Hun vervoermiddelen moeten licht maar ijzersterk zijn, perfect geschikt zijn voor ruige omstandigheden en comfortabel voor de gebruikers. De dikke, zeewaterbestendige aluminium romp (met diktes tussen 5 en 10 mm) werd voorzien van een extreem diepe V voorin en een relatief scherpe deadrise. Marine grade aluminium is een licht materiaal, bestand tegen doorroesten en enorm sterk. De geteste versie had daken van carbon. Deze optie is niet meer verkrijgbaar omdat een aluminium dak ook sterk en licht is. Door het gebruik van 10 mm dik aluminium in de bodem ligt het zwaartepunt van de boot mooi laag.

z

Mooi meegenomen is dat zo’n massief onderwaterschip tegen een stootje kan. Als je door het mijnenveld van de Finse wateren vaart, met miljoenen onzichtbare rotsen onder het wateroppervlak is dat geen overbodige maatregel. Ook op de wispelturige Waddenzee is het geen overbodige luxe.

b

Geveerd

Bijzonder is dat de G-Force 10 een geveerde cabine heeft. Deze is onafhankelijk van de romp op dikke rubbers geplaatst. Dit helpt enorm tegen trillingen en zorgt dat je harde klappen kunt opvangen. Bovendien zijn er in de cabine geveerde stoelen voor de stuurman en de passagier die het geluk heeft om naast de bestuurder plaats te mogen nemen. Als je de constructie verder bekijkt vallen de enorme massieve aluminium kikkers en de grote hijsogen op het potdeksel op. Alles ademt degelijkheid en onverwoestbaarheid. De lasnaden zijn zichtbaar, dus bij de afwerking van het casco heeft doelmatigheid voorop gestaan.

g

Volume

De wavepiercing boeg ligt hoog boven het water en loopt in een hoek van 45 graden met de horizon. Hiermee heeft de boot voorin vrijwel geen volume. Als je een golf tegenkomt snijdt de boeg door het water in plaats van omhoog gedrukt te worden. Voor de boeg hangt een rvs anker. Op de boeg zijn twee instapbeugels, het vrijboord is hoog en dat geeft een extra veilig gevoel. Aan de buitenkant van de romp is een stevige rubberen stootrand. Er zijn aan beide zijden van de cabine schuifdeuren, zodat je gemakkelijk en veilig naar het voordek kunt komen. Voorop is een klein zitje dat je alleen met mooi weer gebruikt. Op het dak van de slaapcabine kun je een matras voor een zonnebed leggen.

d

Binnen

De bemanning van een stoere all weatherboot moet vooral binnen veilig en comfortabel kunnen verblijven. Helemaal voorin is een hut met een diagonaal tweepersoons bed en voldoende ruimte om er een nacht te kunnen doorbrengen. Om deze hut binnen te stappen moet je drie treetjes af door een tamelijk smalle deur. Mooi is de klep die onderdeel is van het dashboard. Die sluit de toegang tot de kajuit af en de bijrijder kan zich er tijdens het varen aan vastgrijpen. De natte ruimte onderdeks is mooi uitgevoerd. In de stuurhut merk je dat de breedte van de cabine beperkt is.

De doorloop door de ruimte is vrij smal en dat komt doordat er relatief veel meubilair is geplaatst. Aan bakboord is een lange, L-vormige bank met een tafel. De werf heeft een zwaar uitgevoerd, scharnierend systeem bedacht om het hele zitelement met tafel op te klappen. Dan wordt de opbergruimte eronder gemakkelijk bereikbaar. Aan stuurboord is een kombuis met elektrische kookplaat. Onder de bestuurdersstoel vind je de combi-oven en onder de andere geveerde stoel is de koelkast geplaatst. Zowel de tafel als het aanrechtblad zijn belegd met zwart kunststof graniet en op de vloer ligt donker Esthec kunstteak.

g

Op de tast

Het dashboard is als de cockpit van een vliegtuig rond de stuurman vormgegeven. Er zijn twee schermen voor motorgegevens, navigatie en de boordcamera’s. Je stuurt drive by wire, dus elektronisch en dat gaat licht en precies. De ontwaseming van de ramen is tweevoudig geregeld, namelijk met de Webasto dieselkachel en via de warmte van de motor. Briljant is het knoppenpaneeltje dat in het midden van het stuur is gemonteerd en niet met het stuur meedraait. Dat maakt het op de tast vinden van de knoppen voor bijvoorbeeld de ruitenwissers heel eenvoudig. Ze zitten namelijk altijd op dezelfde plek. De doorloop door de schuifdeur aan de bestuurderskant wordt gehinderd door de gashendel. Het is daarom verstandig om voor je door de schuifdeur naar buiten gaat, de gashandel in de ‘throttle only’ modus te zetten.

t

Diesels

Ronduit prachtig is het schuifdak en het grote glazen paneel er achter. Samen vormen ze een grote transparante hemel. Aan de achterzijde wordt de cabine ook door een schuifdeur afgesloten. Op het achterdek is een beschut zitje onder het dak en tegen de glaswand van de cabine. Boven het motorluik is een comfortabele bank met tafel. Aan de achterkant zijn fenderkorven geplaatst. Aan beide zijden zijn kleine deurtjes die de kuip afschermen. Helemaal achterop is een zwemplateau. Via het luik op het achterdek onder de fenderkorven kom je bij de motorruimte. Bij de motorisering is keuze uit 1 of twee diesels. In deze testboot is gebruik gemaakt van twee betrouwbare Volvo Penta D3 vijfcilinder diesels van 220 pk met aquadrive. Je kunt ook kiezen voor één 380 pk Volvo Penta zescilinder diesel. De installatie is voorbeeldig.

2

Geklutst

Als we de haven van Terschelling uitvaren is het echt weer voor een test van dit professionele plezierjacht. Manoeuvreren is dankzij twee motoren en een proportionele boegschroef simpel. Met de zuidwestenwind voor de kop varen we beheerst de haven uit, de woelige zee op. Deze G-Force 10 is echter vooral bedoeld om ook in lastige omstandigheden langere tijd hard te kunnen varen. Met de 2 x 220 pk diesel is de G-force 10 goed voor een top van 35 knopen, pakweg 65 km/u. Maar met windkracht 6 en metershoge golven laten we het testen van de topsnelheid maar achterwege. Dat is meer iets voor op een rustig binnenmeer.

Hobbelig

Wel stampen we vrolijk met dik 40 km/u door de golven. Dan merk je de extreem goede vaareigenschappen van deze all weatherboot. We bewegen soepel mee op de deining, maar worden niet geklutst. Nooit komen we los van de geveerde stoelen. Je merkt dat het buiten hobbelig is, maar je weet dat je vervoermiddel je nooit in de steek zal laten. En dan is het fijn om je op dit jacht 100 % veilig te voelen. 

y

Genieten

Deze G-force 10 is uiterst betrouwbaar, super degelijk gebouwd en daarom geschikt voor het varen in extreme weersomstandigheden. De prijs is daar ook naar, want die begint bij €365.000, exclusief btw. Dit is echt een plezierjacht voor professionals. Wat heb je dan een geluk als je tijdens je werk zo kunt genieten van het varen.

Technische gegevens:

Merk, modelG-Force 10
Lengte o.a.:10,90 m.
Breedte:3,30 m.
Diepgang: 1,00 m.
Doorvaarhoogte: 3,90 m.
Motor1 x 380 Volvo Penta diesel of 2 x Volvo Penta D3-220
Waterverplaatsing:5600 kg
Vanaf-prijs:€ 365.000 ex btw
Prijs geteste uitvoering:Ca €450.000, ex btw
Meer informatie:www.bruniawatersport.nl

De boottest van de G-Force 10 is uitgevoerd in juli 2023 op de Waddenzee bij Terschelling. Deze test of delen ervan kunnen ook in andere media zijn gepubliceerd. © boottesten.nl 2023

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site