Impacd 450 Limited: 3D geprint en duurzaam

spot_img

Impacd uit het Friese Woudsend is een van de eerste Nederlandse werven die 3D geprinte boten met elektrische aandrijving op de markt brengt. Behalve sloepen maken zij in een oplage van 100 stuks ook de Impacd 450 Limited met de elektrische Mercury motor.

2

Hergebruik

Het Impacd concept is 100 % gericht op duurzaamheid en hergebruik. Dus zijn Impacd sloepen en consoleboten 3D geprint van kunststof dat is gemaakt van gerecycled plastic. De stappen die nodig zijn voor het verwerken van afval tot herbruikbaar materiaal, maakt gerecycled plastic duurder dan gebruik van nieuw plastic. Dat maakt deze 3D Impacds relatief kostbaar. Maar het mooie is, dat je de boot later nagenoeg geheel kunt recyclen.

Karakter

Het ontwerp van de Impacd 450 is samen met de TU Delft ontwikkeld voor elektrisch varen. De romp wordt in ongeveer 40 uur geprint. Je kunt overigens geen losse romp kopen, want een Impacd met fossiele motor zou vloeken met de bedrijfsfilosofie. Meestal wordt gekozen voor een ePropulsion 3kW elektromotor, maar de geteste Impacd heeft de eerste, 750 watt Mercury Avator elektromotor aan de spiegel. De modern gelijnde Avator is duidelijk herkenbaar als een Mercury en de kleur wit benadrukt het cleane karakter. Onder de deksel op de kop zit de verwisselbare 1kWh lithium accu die je zonder kabels vastklikt.

h

Stabiel

De Impacd 450 weegt 400 kilo en biedt niet al te veel zitcomfort. Uiteraard zijn de kussens gemaakt van gerecycled materiaal. De boot is opvallend stabiel voor de afmetingen en is netjes afgewerkt met een praktische stootlijst en een nette, wit gelakte rvs stuurconsole. De elektromotor loopt echt geruisloos. Weliswaar is de accucapaciteit van 1kWh niet heel ruim voor de 750W Avator, maar het voordeel van de draagbare accu is dat je makkelijk een extra reserve batterij kunt meenemen. Het display met alle benodigde informatie is overzichtelijk.

f

Alert

De transversale fluxmotor van de Avator heeft een hoog koppel, dus veel trekkracht. Dat merk je. De lichte Impacd vliegt als een Tesla uit de startblokken. Het manoeuvreren is simpel want de motor reageert alert en is ver te draaien, wat een kleine draaicirkel oplevert.

d

Bij het achteruitvaren is nauwelijks wieleffect merkbaar. Op vol vermogen halen we een snelheid van 8,4 km/u, maar dan is de accu snel leeg. Met 6 km/u gemiddeld hou je het ruim drie uur vol. Als de accu leeg dreigt te raken, is de batterij in een handomdraai te wisselen.

d

Pluspunten                                                    Minpunten

duurzaam                                                       prijs

stil                                                                   beperkt comfort

sterk

vaareigenschappen

d

Technische gegevens:

Merk, model:Impacd 450 Limited
Lengte o.a.:4,50 m.
Breedte:1,90 m.
Diepgang:0,45 m.
Motor0,75 – 3kW Mercury Avator 7.5e
Waterverplaatsing:400 kg
Vanaf-prijs:€ 19.495
Prijs geteste uitvoering:ca. € 24.900 incl. Mercury Avator 7.5e
Meer informatie:www.impacdboats.com  
h

Alternatieven:

Er zijn geen andere 3D geprinte consoleboten.

Rotomould alternatieven:Polyester alternatieven
Whaly 455Terhi 450c
River Roto 450ETopcraft 485 Open

Klik HIER voor de review van de Mercury Avator motor

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site