ZAR 65 Suite: Prima Ballerina

De boottest van deze ZAR 65 Suite is met een 225 pk Mercury uitgevoerd in 2020.

In Italië worden de meeste en de allerbeste RIB’s gemaakt. In dat land bestaat een lange traditie van snel varen met stoere boten met een harde bodem en opblaasbare luchtkamers rondom. Van der Sanden Watersport is de importeur voor de Benelux van de ZAR 65 Suite, een ruime en soepele RIB.

ZAR 65 Suite

De Zar 65 staat bekend als een van de best varende modellen van de fameuze ZAR Formenti werf. Op de werf in Motta Visconti, in de buurt van Milaan, bouwt het familiebedrijf al generaties lang sinds 1979, eigenzinnige opblaasboten met sublieme vaareigenschappen en een herkenbaar uiterlijk.

Messcherp

Een paar unieke kenmerken. De vorm van de tubes, de opblaasbare luchtkamers, is anders dan bij andere RIB’s. Hier zitten ze niet in de weg als je door de golven vaart en word je niet opzij gegooid doordat de tube uitsteekt. Wel geven ze bescherming tegen aanvaringen en schuren tegen de rand waar je tegen hebt afgemeerd. De bodem is van polyester, dik gelamineerd en ijzersterk. Heel bijzonder is de vorm van het onderwaterschip. Als je van voren kijkt, zie je een messcherpe W-vorm, zodat je minimale waterverplaatsing hebt en maximale afbuiging van het opspattende water. Zo vaar je ook in lastige omstandigheden droog. De tubes zijn van hypalon, het beste, maar ook het duurste materiaal voor opblaasbare luchtkamers. Goed beschouwd is het eigenlijk een polyester boot met een fenomenaal onderwaterschip met een paar vaste fenders aan de zijkant.

ZAR 65 Suite
Messcherpe W-vorm

Degelijk

Van voren bekeken is de boot heel breed. Daardoor heb je in deze 6 meter boot een hoeveelheid binnenruimte die je alleen bij andere boten van minimaal 7 meter tegenkomt. Er is extreem veel bergruimte. Voorin is een luik waaronder je een koe kwijt zou kunnen. Onder de asymmetrisch geplaatste stuurconsole, handig voor de doorloop, is plek voor twee varkens en onder het zitje achterop is genoeg plek voor nog een stuk of drie schapen. De kwaliteit is super, met dikke gasveren, luiken met bouten, ringen en moeren. Alles ademt degelijkheid. Vanwege alle zitplaatsen is dit de ‘suite’ uitvoering.

ZAR 65 Suite

Rollbar

Achter valt de nieuwe rollbar op. Deze staat naar voren gericht, zodat je van achter af een vrije instap hebt en je de bimini ook varend kunt benutten. Rond de tafel kun je vier personen laten eten, maar de banken zijn at hard met lage rugleuningen. De stuurbank daarentegen is omklapbaar en met een super handig end degelijk systeem tot stasteun om te toveren. De stuurbank is overzichtelijk en breed genoeg voor twee man. Voorin is plek voor een zonnedek of voor een stuk of vier zitplaatsen. De indeling is zo dat je maximale binnenruimte bij minimale buitenafmetingen hebt. Opvallend zijn ook de lange bergplekken rond het zonnebed. Aan de afwerking zie je dat dit een degelijke boot is, die zijn waarde lang blijft behouden. De bouwkwaliteit is werkelijk top!

Indeling ZAR 65 Suite

Hogesnelheidstrein

De motorisering begint bij een 90 pk buitenboordmotor. De geteste boot heeft een 225 pk Mercury Verado aan de spiegel. Dat is een 3,4 liter V6 motor met dubbele bovenliggende nokkenassen en 24 kleppen. Een geweldige krachtpatser, die de maximale motorisering voor deze ZAR biedt. Deze ZAR met 225pk aan de spiegel is zeker niet goedkoop, maar het varen met deze ZAR 65 Suite is dan ook geweldig. De boot draait kort en soepel als een prima ballerina, accelereert alsof een kanon wordt afgeschoten en spoort als de hogesnelheidstrein naar Parijs. De top klokten we met drie man aan boord op 85 km/u.

Mercury 225 pk

Duurzaam, waardevast

Fijn is dat deze boot trailerbaar is en dat je deze daardoor naar alle uithoeken van de wereld kunt verplaatsen. De ZAR is zowel geschikt voor lekker lui langzaam varen op riviertjes als voor het jumpen door dikke golven op zee. De prijs van de boot begint bij €48.750, maar dat is zonder de motor. Met de 225 pk Mercury Verado en een aantal accessoires kom je compleet uit rond de 75 Mille. Daarvoor krijg je een perfect ontworpen, duurzame waardevaste boot met extreem veel binnenruimte en geweldige vaareigenschappen.

ZAR 65 Suite

Technische gegevens: ZAR 65 Suite met Mercury 225

Lengte (m.)6,07
Breedte (m.)2,54
Diepgang (m.)60 cm
Waterverplaatsing (kg.)750 excl. motor
Motor pk (kW)90-225 pk
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 48.750 classic luxury. Motor €23.077
Meer informatie:www.sandenwatersport.nl  

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten