Qrafter e-Qruiser 600+: 100% elektrisch

De boottest van de Qrafter e-Qruiser 600+ is uitgevoerd in 2022 in samenwerking met Watersport-tv.nl

Bij sommige boten zie je al aan de buitenkant dat het een product van deze tijd is. Bij de Qrafter zie je dat ook in de naam, Qrafter en dan is dit ook nog de e-Qruiser, ook met een Q natuurlijk. Die e- staat voor de elektrische aandrijving. Wij testen de + uitvoering met elektrische schroefasmotor. Laten we beginnen met waar de Qrafter is ontstaan.

Qrafter e-Qruiser 600 en +

Elegant

Een verhuurder merkte dat zijn huurders dol waren op de elektrische, aluminium loungeboten. Regelmatig kreeg hij de vraag of ze ook te koop waren. Daarop ontwikkelde hij een eleganter model, meer een cruiser dan zo’n onverwoestbare loungeboot. De Qruiser werd opgezet met onderhoudsvriendelijkheid en duurzaam elektrisch varen als uitgangspunt. Voor de aandrijving werd in eerste instantie gekozen voor een elektrische Torqeedo 2 of 4 kW buitenboordmotor in de bun. Zo werd het een Qrafter e-Qruiser.

Qrafter e-Qruiser 600 en Qrafter e-Qruiser 600+

De norm

Deze stekkerversie werd een succes. Voor een sloep of tender is elektrisch varen tegenwoordig de norm. Samen met het Friese Waterworld is daarna gewerkt aan een tender met elektrische schroefasaandrijving. Deze is dit voorjaar gelanceerd en dat is de Qrafter e-Qruiser 600+. De 4kW Waterworld motor past perfect in de filosofie van de bouwers, want deze is ook duurzaam, onderhoudsarm en zorgeloos. Met deze stekkertender vaar je zo weg: je haalt alleen de stuurhoes er af, legt de kussens op de plek en je kunt zo wegvaren. Het onderhoud is minimaal en eigenlijk beperkt tot schoonmaken. Standaard wordt de Qrafter geleverd in blank aluminium, maar de buitenkant kan worden gecoat met een tweecomponenten epoxy coating. Je ziet vaak dat aluminium boten worden gewrapt met plasticfolie maar dat is kwetsbaar en een scheurtje kun je niet repareren. Deze coating wel en daarom kiest Qrafter voor coating.

coat

Klantwensen

De Qrafter is een puur Hollands product en dat is zichtbaar. De e-Qruiser is extra degelijk gebouwd, want de romp is gemaakt van 5 mm dik aluminium, waar de meeste werven kiezen voor 4 mm. Daardoor is deze Qrafter met 1450 kilo waterverplaatsing wel wat zwaarder, maar ook extra stabiel en tegelijk vrijwel onverwoestbaar. De boot is op wat slordigheden in het wegslijpen van de lasnaden na, goed afgewerkt. Het voordeel van aluminium is dat het onderhoudsvrij en recyclebaar is en dat je de boot gemakkelijk kunt aanpassen aan klantwensen. In de basis uitvoering is de e-Qruiser standaard goed uitgerust met mooie kussens en een stereo-installatie. Daarnaast is de indeling van de boot vanuit de verhuurderservaring goed doordacht en is gezorgd dat de romp tegen een stootje kan. Zes grote bolders en een strakke rubberen stootrand rond de boot bevestigen die indruk.

coating

Bergruimte

De indeling is van een moderne tender, met een groot zonnebed achterop en een vrije doorloop naar het zwemplateau. De ruimte onder het zonnebed is in tweeën gedeeld. In het achterste deel is veel bergruimte en vind je achteraan de onderdelen van de besturing. Onder de voorkant van de bestuurdersplek is een geventileerde ruimte voor de accu’s. Het technische deel is heel netjes geïnstalleerd. De stuurconsole is overzichtelijk met een Waterworld scherm, de radio en schakelaars voor de elektrische onderdelen aan boord. Om het display beter af te kunnen lezen is een iets grotere hellingshoek aan te bevelen. Verder ontbreekt een plek voor kleine spullen zoals de telefoon en de autosleutels. Wel zijn er voor de console vier bekerhouders geplaatst.

indeling

Vermogens

Voor de console is een kleine tafel die de afdekking van het motorcompartiment vormt. Voorin is een U-vormige bank voorin met volop bergruimte er onder. Ook onder het voordek en het achterdek is plek voor de kussens of andere spullen. Jammer is dat opstaptreden ontbreken, waaronder je de fenders en landvasten gemakkelijk en snel zou kunnen opbergen. Daar wordt nog aan gewerkt. De elektromotor heeft een vermogen van 4kW en er zijn ook vermogens voor 7,5 of zelfs 10kW mogelijk. Die zijn meer bedoeld voor de grotere modellen zoals de e-Qruiser 800 die op stapel staat. Een elektromotor van 4kW is voor de 600 echt genoeg. Het koppel is groot en de motor is fluisterstil

Waterworld

Onderhoudsvrij

Met het standaard onderhoudsvrije lood-carbon accupakket van 20 kWh, kun je vier uur achtereen op vol vermogen (4,3 kW) varen. Deze accu’s mag je tot 20 % ontladen, dus je hebt 16kW besteedbare energie. Meestal vaar je maar op een kwart van het vermogen, zo rond 1 kW. Een praktijkvoorbeeld: met 6,5 km/u verbruik je maar 850W. Je hoeft over de actieradius echt niet in te zitten, want als je 1 kW verbruik aanhoudt, vaar je deze accu’s pas na 16 uur leeg. Wij verbruikten tijdens de testvaart van drie uur minder dan 10% van de totale accucapaciteit. Toch voeren we ook regelmatig op vol vermogen om de maximumsnelheid te testen (9-10 km/u) en te kijken naar de remkracht bij het achteruit slaan (goed na 1 tel vertraging). Verder beviel de zit op de banken uitstekend. Door de grote breedte (2.35 m.) is bovendien overal volop ruimte.

accu's

Voordeel

Het opladen van de accu’s is een fluitje van een cent, want na een half nachtje laden kun je er weer een hele dag tegenaan. De hydraulische besturing maakt dat de boot soepel stuurt. De draaicirkel kost ongeveer twee scheepslengtes en mocht je korter willen draaien dan kun je de (optionele) boegschroef bij zetten. Met de outboardversie draai je korter, maar deze is wat minder koersvast en maakt meer geluid. Tijdens het varen met de e-Qruiser 600+ merk je het voordeel van schroefasaandrijving. De Plusversie is buitengewoon koersvast, superstil en veel minder kwetsbaar. Het is een ijzersterke tender met uitstekende vaareigenschappen en een alleszins redelijke prijs.

console

Eerst huren?

Als je wil kijken of elektrisch varen bevalt, kun je een E-Qruiser in Loosdrecht of Oudewater huren of een proefvaart met de plus versie maken. De prijs van de compleet uitgeruste e-Qruiser 600 begint net onder de 40.000 euro voor de blank aluminium 4kW Torqeedo outboard versie, met lader kussens en stereo. In de nog rijker uitgevoerde Plusversie met schroefasmotor en opties zoals boegschroef, coating en een beklede vloer kom je rond de 50.000 uit. Meer informatie vind je op www.qrafter.nl.  

eerst huren

Technische Specificaties Qrafter e-Qruiser 600+

Lengte:                                    6.00 m.
Breedte:                                  2,35 m.
Diepgang:                                0,60 m.
Doorvaarhoogte:                      1,14 m.
Waterverplaatsing:                   ca. 1450 kg
Motorisering elektrisch:            4-10 kW
Accucapaciteit:                        20 kWh lood-carbon, lithium-ion mogelijk.
Prijs vanaf:                              € 39.900 (elektrische outboard in bun)
Meer info:                                www.qrafter.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten