Scout 195 Sportfish: Trouwe metgezel

spot_img

De boottest van de Scout 195 Sportfish is uitgevoerd in 2021.

De Scout 195 Sportfish is een klassieke gelijnde moderne sportboot met prachtige uitwaaierende boeg. Ze worden hand lay-up gelamineerd in Charleston, South Carolina, in het zuiden van de Verenigde Staten bij een familiebedrijf dat al meer dan 50 jaar bestaat. Scout bouwt boten tussen 17 en 54 voet, uitsluitend met buitenboordmotor. Bij tendercentrum Boatcity in Lemmer zijn in de showroom verschillende modellen te bewonderen.

Scout

Onzinkbaar

Omdat dit een echte Amerikaanse boot is, betekent dat deze is volgeschuimd, dus onzinkbaar. Scouts worden gebouwd voor ruig water en zijn schitterend afgewerkt. De kwaliteit zie je aan de romp-dek-verbinding. Het is geen schoenendoos waarmee je krijgt dat de golven een voortdurende aanslag op de romp-dek-verbinding plegen. Hier is het dek in de romp gelijmd en muurvast gelamineerd. Het kan niet los en dus ook niet lekken.

Scout

Extreem breed

De Scout 195 Sportfish is een van de populairste modellen, het is ook een lekkere maat voor in Nederland, want de boot is klein genoeg om te traileren, maar groot genoeg om je ook op ruim water senang te voelen. Fijn is dat de boot extreem breed is en daardoor veel binnenruimte biedt. Deze Scout oogt daardoor veel ruimer dan andere boten van zes meter. De werf heeft oog voor details, zoals afwatering voor de bekerhouders en nog iets, alle schroefkoppen van de stootlijst staan dezelfde kant op. Daar wordt een boot niet per se beter van, maar het zegt iets over de aandacht tijdens de bouw.

Het onderwaterschip is bijzonder, air assisted noemen ze dat. De rompvorm zorgt voor lucht onder de boot en dat helpt je sneller accelereren. Zo’n onderwaterschip reduceert ook je brandstofverbruik. Standaard is dit een consoleboot zonder reling, want als je de boot voor het vissen met een trolling motor voorop gebruikt, wil je geen reling. Wel vind je op elke logische plek een handgreep. De potdeksels zijn extreem breed en dat komt bij het binnenhalen van de vangst ook van pas. Door de hoge bouwkwaliteit geeft de werf drie jaar garantie op de boot. Ander detail: de vinyl bekleding van de kussens is speciaal behandeld, zodat het materiaal is beschermd tegen UV licht en vlekken.

Scout

Toilet aan boord

Voor op de boeg is een ankerluik en iets verder naar achter is een groot opbergluik, waar zelfs vouwfietsen in passen. De kuip is lekker ruim en onder het bankje voor de console heb je een simpele optie voor een koelkast of ijskast. Het dashboard biedt ruimte voor extra schermen of accessoires en de hoek van het stuurwiel is fijn aan te passen aan de eigen wensen. Je vindt er ook een klein afsluitbaar handschoenenkastje en aan de zijkant is een opbergruimte waar zelfs een klein toiletje in past.

Naast de console is zoveel ruimte dat je breeduit kunt lopen. De rugleuning van de stuurbank kun je weghalen, dan heb je alleen een stasteun over. Onder de stuurbank vind je dan een bun voor de vis, want het is een echte boot voor hengelsporters. Dat zie je verder aan de hengelhouders en de opbergplek langs de kuip. Onder de achterbank zijn ook opbergplekken, afgewaterd en mooi afgewerkt.

Scout

Moderne techniek

Dan iets over de motor, een Honda viercilinder BF 150, de maximale motorisering bij deze boot. Het is een lekkere motor, met dubbele bovenliggende nokkenassen en variabele kleptiming. Daarnaast heeft deze motor allerlei andere moderne techniek zoals geprogrammeerde brandstofinspuiting voor een snellere gasrespons, zodat je makkelijker kunt starten en een superlaag brandstofverbruik hebt. En dankzij ECOmo heb je een optimaal lucht-brandstofmengsel als je een constante snelheid vaart.

Een ander uniek kenmerk is de BLAST, de Boosted Low Speed Torque. Deze geeft extra power bij een laag toerental waardoor de boot sneller accelereert. De motor is NMEA 2000 compatibel en dat betekent dat ze plug-and-play eenvoudig worden gekoppeld met de elektronica aan boord via CANbus netwerktechnologie. Deze Honda’s zijn speciaal met vier lagen lak tegen roest beschermd, dus zout water is geen probleem. Optioneel is de trolling control, vooral handig voor sportvissers. Deze optie geeft je een nauwkeurige controle bij lage snelheid. Je kunt dan je toerental bijstellen in stappen van 50 toeren per minuut. En omdat het een echte Honda is, blijft het geluidsniveau laag en het brandstofverbruik bescheiden.

Scout

Koksmes

De Scout 195 Sportfish vaart geweldig, laat zich gemakkelijk trimmen, haalt met gemak een topsnelheid van 75 km/u. Dan merk je dat deze Scout-Honda combinatie een unieke, trouwe metgezel is voor vrijwel alle omstandigheden. De boeg snijdt als een Japans koksmes door de golven, de flare-vorm zorgt dat je kurkdroog vaart. Je hebt volop ruimte en meer dan genoeg opbergplekken. Bovendien is alles geweldig afgewerkt. De boot vaart subliem, is super stijf en voelt absoluut ruimer aan dan gebruikelijk voor deze lengte. Topklasse dus. En de prijs? Die begint voor alleen de boot bij €47.000, de motor kost €17.599, dus samen kom je uit op een prijs vanaf ongeveer 65.000 euro. Door de bouwkwaliteit is dit een investering in een boot-motorcombinatie die lang haar waarde zal vasthouden.

Scout

Technische Specificaties Scout 195 Sportfish

Lengte: 5,92 m.

Breedte: 2,59 m.

Diepgang: 0,33 m.

Doorvaarhoogte met T-top: 2.31 m.

Waterverplaatsing:975 kg. (motor extra 220 kg)

Prijs vanaf: €37.600

Motor vanaf: €17.299

Setprijs vanaf: €54.899

Meer info: www.boatcity.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site