Elling E4: Bewezen Oceaan-waardig

spot_img

Er zijn maar weinig motorjachten waarvan is bewezen is dat je er de Atlantische Oceaan mee kunt oversteken, maar het puur Nederlandse Elling Yachts uit het Brabantse Aalst heeft aangetoond dat het met de Elling E4 zeker goed mogelijk is.

Zelf-richtend

Inmiddels voltooiden meerdere Elling E4 jachten probleemloos de lastige oversteek van de Canarische eilanden naar het Caraïbisch gebied. Zo’n gegeven blijft niet onopgemerkt, want sinds de introductie in 1997 waren er in 2012 al meer dan 200 Ellings over de hele wereld verkocht. Eind 2012 testte Epco Ongering de Elling E4 en maakte een presentatie voor het programma Nederland Vaart. Klik HIER om direct naar de video van deze boottest te gaan.

Kanteltest

Later dat jaar maakte Epco als eerste mee dat de Elling E4 inderdaad, zoals door de werf en de jachtarchitect werd beweerd, zelf-richtend en dus onkenterbaar was. Net als een reddingsboot komt de Elling E4 weer vanzelf overeind als deze door een golf is omgekegeld.  

Walvissen

Om oceaan-waardig te zijn moet een motorjacht over nog meer specifieke eigenschappen beschikken: in verband met alle ronddrijvende afval op de wereldzeeën moet de romp tegen meer dan een stootje kunnen. Daarom is de buitenkant van de Elling E4 van voor tot achter versterkt met Kevlar, het materiaal waar bijvoorbeeld ook kogelvrije vesten van worden gemaakt. Dan hoef je niet bang te zijn voor drijvende zeecontainers of nieuwsgierige walvissen. En uiteraard draagt een dergelijke toevoeging ook bij aan de stevigheid van de constructie.

Voorraad

Voor een Atlantische oversteek is belangrijk dat je een zuinige motor hebt en een ruime hoeveelheid diesel aan boord kunt meenemen. Standaardmotor is een 200 pk Volvo Penta diesel, die bij een constante snelheid van 7 knopen, ongeveer 1 liter brandstof per zeemijl (1,852 km) verbruikt. Je kunt 1500 liter diesel meenemen, dus goed voor een actieradius van 1500 zeemijl, 2778 kilometer dus. Op de testboot was overigens gekozen voor een 435 pk sterke zescilinder diesel, waarmee als half-glijder een top van 18 knopen haalbaar is. Een veilig gevoel geeft de optie van de ´thuisbrenger´. Mocht een storing optreden of het eind van de brandstofvoorraad in zicht komen, dan kun je terugvallen op een 30 pk reservemotor met 100 liter eigen brandstofvoorraad.

Opties

De Elling E4 is met de 435 pk diesel dus een half-glijdend jacht. Mede door het zelfrichtend vermogen, is de E4 goedgekeurd voor ontwerp-categorie A. Dat betekentvoor álle omstandigheden van wind en golven die je mogelijkerwijs tegen kunt komen. Mensen die zo´n boot kopen hebben meestal uitgebreide wensen over het interieur. Maar omdat de layout goed is doordacht, zijn er op dit seriematig bouwde jacht toch maar weinig opties. Het comfort is standaard van hoog niveau. Met zes vaste slaapplaatsen is ook gezorgd voor uitgebreide koel en vriescapaciteit plus echt comfortabele stoelen voor alle opvarenden.

Solide

Ondanks dat het een boot voor groot water is, kun je er ook in ons land goed mee uit de voeten. Omdat de boot net geen 3.50 m. hoog is kun je er ook binnendoor mee naar de Middellandse Zee. De Elling E4 stuurt gemakkelijk en vaart ook met een flinke snelheid comfortabel door de golven. De boot heeft geen last van ‘hakken’, maar veert soepel door de golven. De topsnelheid werd vastgesteld op 27 km/u. Afmeren is met de boegschroef kinderlijk eenvoudig en de gangboorden zijn breed genoeg om gemakkelijk naar het voordek te komen. Daar draagt een solide ankervoorziening bij aan het veilige gevoel dat deze boot uitstraalt.

Kanteltest

Maar hoe zit het nu met die zelfrichtendheid? Die hangt onder meer af van de rompvorm en de gewichtsverdeling. Door de juiste vorm van de romp en een gewichtsverdeling met de meeste massa onderin, kunnen boten vanzelf weer omdraaien als ze zijn omgeslagen. Maar dat is niet het enige. Als een schip op de kop ligt komt er een enorme druk op bijvoorbeeld de ramen en luiken. Deze moeten dus tegen die druk bestand zijn en niet als een pingpongbal naar binnen schieten.

Primeur

De zelfrichtendheid van de Elling E4 was nooit eerder aangetoond, maar Epco Ongering durfde het wel aan om een kantel-test aan boord van de Elling E4 mee te maken. Hij werd bij deze primeur vastgesnoerd op zijn stoel, kreeg een bouwhelm op het hoofd en moest bidden dat alles goed zou gaan. Voor de zekerheid had het TV-team gezorgd voor duikers, die in geval van onverhoopt zinken, de arme boottester uit zijn benarde positie konden redden.

Kraken

Vanuit een kraan werd de Elling E4 gekanteld, door middel van singels die onder de boot door aan de bolders waren bevestigd. Voor de presentator was de kantel-test vreemd, want tot 45 graden helling voelde het vertrouwd aan. Een beetje zoals op een zeiljacht onder helling. Maar bij 90 graden werd het ongemakkelijk en de helling vanaf 120 graden was ronduit onprettig. De hele boot kraakte en hier en daar sijpelde wat water naar binnen. Een luikje sprong open en een plankje viel kletterend op de grond. Maar bij 180 graden keerde de Elling E4 zich als een raket om. Na een paar keer heen en weer schommelen kwam de boot horizontaal tot rust.

Veilig

Bij het bekijken van de videobeelden bleek dat de ramen, bij 160 graden ondergedompeld zijn, 2-3 centimeter naar binnen werden gedrukt. Maar de boot hield zich geweldig. Constructie, bouw en uitvoering zorgen voor een veilig gevoel als je besluit om met zo’n jacht de Atlantische oceaan over te steken.

Disclaimer

Deze impressie van de Elling E4 is uitgevoerd in 2012. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van dat moment. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie het infoblok onder de test. Het is mogelijk dat delen van deze test eerder zijn gepubliceerd in andere media.

Scorebord

Constructie*****
Comfort en Ruimte****
Ergonomie****
Afwerking****
Vaareigenschappen****
Prijs/Kwaliteit****

Technische Specificaties:

Lengte: 14.95 m

Breedte 4.25 m

Doorvaarhoogte: 3.45 m

Diepgang: 1.20 m

Brandstoftank: 1500 ltr

Water: 800 ltr

Standaard Motor: 200 pk Volvo Penta, testmodel, Volvo-Penta 435 pk

Prijs vanaf € 495.000

Meer info: www.elling-yachting.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten

DutchEnglishFrenchGerman