Beneteau Barracuda 7: Terug naar de oorsprong

spot_img

Beneteau is al in 1884, dus bijna anderhalve eeuw geleden, aan de West Franse kust begonnen als bouwer van visboten.  In de jaren erna groeide het Franse bedrijf uit tot de grootste producent van zeilboten en motorboten ter wereld. Nieuw succesnummer is de Beneteau Barracuda 7.

Zeevisboot

Op productielocaties over de hele wereld, bouwt Beneteau tegenwoordig jaarlijks duizenden boten van vijf tot bijna twintig meter. Met de in Polen gebouwde Beneteau Barracuda 7 brengt de werf een ode aan waar het allemaal mee begon, boten voor vissers op de Atlantische oceaan. Direct na de introductie van de Barracuda 9, een stoere, negen meter lange zeevisboot met outboard aandrijving en een airstep onderwaterschip, was er vraag naar een kleiner model.  Het antwoord kwam dit jaar met de wereldpremière van de Beneteau Barracuda 7 op de HISWA te Water. Wij mochten als eerste deze nieuwe Beneteau testen.

Beneteau Barracuda 7

Berenboot

De Beneteau Barracuda 7 ziet er -oneerbiedig gezegd- van buiten uit als een ‘Berenboot’. Op een stoere romp met een hoog vrijboord is asymmetrisch een kaarsrechte kajuit gezet en dat geeft de boot een ‘vriendelijke no nonsense’ uitstraling. Dankzij een groot glasoppervlak, twee schuifdeuren en een glazen schuifdak is het in de kajuit lekker licht en je zit er prima. Voorin is een opbergplek met een 155 cm hoge toiletruimte en een 200 cm lang diagonaal geplaatst bed. Onder de bijrijderstoel zijn eenvoudige kombuisvoorzieningen weggewerkt.

Beneteau Barracuda 7

Asymmetrisch

Ook de houtafwerking is basaal, in tegenstelling tot het degelijke polyesterwerk. Daarnaast maakt het elektrisch systeem, met hoofdschakelaars voor plus én min, duidelijk dat de boot uitstekend is geconstrueerd. De asymmetrische plaatsing van de kajuit heeft als voordeel dat je binnen wat meer ruimte hebt. Wel is jammer dat daardoor het bakboord gangboord maar 33 cm breed is, zodat je er alleen dwars doorheen kunt lopen. Aan stuurboord is 4 cm meer ruimte. En aan de andere kant kun je stellen dat je beide gangboorden kunt blijven gebruiken én toch wat extra binnenruimte overhoudt.

Yamaha F115

De Beneteau Barracuda 7 wordt met een buitenboordmotor aangedreven en dus heb je geen ruimte opslokkende motorkist op de plek waar je met de hengels in de weer wilt. Het leeg 2000 kilo wegende model kan worden uitgerust maximaal een 200 pk en daarmee kan een topsnelheid van 33 knopen, 60 km/u worden gehaald. De testboot was uitgerust met de degelijke Yamaha F 115, 4 cilinder, 1800 cc motor met multipoint injectie en het Y-Cop diefstalpreventiesysteem.

Vertrouwen

Bij het testen blijkt de Beneteau Barracuda 7 combinatie met de Yamaha F115 mooi gebalanceerd. De motor draait licht, binnenin hoor je vrijwel geen motorgeluid. De topsnelheid van 45 km/u is bewijst dat je met een relatief lichte motor en een goed onderwaterschip toch flink kunt opschieten. Op kruissnelheid (28 km/u) verbruik je 20 liter p/u en het maximale brandstofverbruik bedraagt 37,7 liter p/u. Met 200 liter brandstofvoorraad kun je dus een dag lang lekker doorvaren. De constructie is mooi stijf, goed te manoeuvreren en dat geeft vertrouwen op zee. Tel daar de uitstekende hengelsportvoorzieningen (houders, bun, banken) in de ruime kuip bij op en je hebt een prima visboot voor binnen- en buitenwater. Prijs (in 2012, zonder motor) € 28.565. Geteste uitvoering € 45.540 (2012)

Beneteau Barracuda 7

Scorebord:

Constructie                              ****
Comfort & Ruimte                    ***
Ergonomie                               ***
Afwerking                                ***
Vaareigenschappen                  ****
Prijs / Kwaliteit                         ****

Alternatieven:

Poseidon King Fisher 720
Arvor 230 AS (inboard motor)
Minor 25 WR

Beneteau Barracuda 7

TESTGEGEVENS

 toerentalSnelheidSnelheidgeluidbrandstofverbruik
 rpm.knopenkm/udecibelliter per uur
Min.7002,24,1661,2
 10003,76,9601,7
 15004,78,7623,4
 20005,810,7645,3
 25006,512,0678,2
 3000713,06612,5
 35007,714,37416,8
 400012,823,77420,4
 450015,528,77823,8
 500018,233,78028,3
 550020,237,47834,2
max600023,443,38137,7

Technische Specificaties

Info:Serry Watersport
Lengte over alles7,14 m
Lengte waterlijn6,44 m
Breedte2,68m
Diepgang0,70 – 0,80m
Waterverplaatsingc.a 2050 kg
Doorvaarthoogte2.81m
CE CertificeringCE C
Techniek
Motor1 x Yamaha F115
Dieseltank1x 200 liter
Watertank1x 100 liter

Disclaimer

Deze boottest is uitgevoerd in 2012. Deze test kan in een andere vorm ook in andere media zijn gepubliceerd. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie het informatieblok onder de test.

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site