Onder vissers is het Amerikaanse merk Alumacraft ongekend populair en je komt de aluminium boten dan ook overal tegen. Ze worden al meer dan een halve eeuw lang op dezelfde manier vervaardigd uit speciaal gevormd aluminium. Met constructietechnieken uit de vliegtuigindustrie, heeft Alumacraft een onverwoestbaar imago opgebouwd. Wij testten de Alumacraft V16
Papier
Het is even wennen. Als je tegen de romp van de Alumacraft V16 tikt, lijkt het wel van papier. Maar het 1,7 mm dikke aluminium blijkt al generaties lang sterk genoeg voor intensief gebruik. De populariteit is niet alleen te danken aan het lichte gewicht, maar ook aan de sterkte van de constructie met veel spanten, nette afwerking en een extra versterkte spiegelplaat. Bovendien maakt het diepe V onderwaterschip planeren met kleine vermogens mogelijk en zorgt een forse kiel voor goede koersstabiliteit.
Acculoos
Door sprayrails over de gehele lengte van het onderwaterschip blijft het binnen in de Alumacraft V16 opvallend droog. De V16 is een 5 meter lange boot met drijfvermogen onder de meeste banken. Aan de spiegel was een 20 pk Suzuki bevestigd, die (in 2012) tot de nieuwste generatie viertakt buitenboordmotoren behoort. Bijzonder is de acculoze elektronische brandstofinjectie. Als je de motor aantrekt, wek je voldoende energie op om de elektronica feilloos aan het werk te zetten. En met slechts 44 kilo is deze tweecilinder de lichtste in de klasse, waarin vrijwel alleen carburateur motoren voorkomen.
Trillingen
De brandstofinjectie maakt het ‘lean burn’ systeem mogelijk, dat tot nu toe alleen voorkwam in zwaardere motoren. Dat stelt het brandstofmengsel bij constante snelheid zo arm mogelijk af en daardoor verbruikt de motor 15 % minder. Opvallend is dat deze motor zonder accu heel licht aan te trekken is. Een korte felle ruk en de motor loopt probleemloos. Het acceleratievermogen is fenomenaal, maar de trillingen aan de stuurknuppel op lage toeren en in de middenrange blijven hinderlijk.
Betaalbaar
Toch vormt de Suzuki DF 20 samen met de Alumacraft een prettige combinatie, waarmee je met twee man aan boord gemakkelijk een snelheid van rond de 20 knopen haalt. Het is dus meer dan alleen een boot voor vissers. Ook voor professioneel transport- of recreatief toergebruik is deze sterke, lichte en betaalbare combinatie (boot € 3.999, motor €3.649, prijzen 2012) uitstekend geschikt. En voor vissers is het fijn gereedschap om hun hobby stabiel en geluidloos uit te kunnen voeren.
Scorebord:
Constructie ***
Comfort & Ruimte ***
Ergonomie **
Afwerking ***
Vaareigenschappen ****
Prijs / Kwaliteit ****
Technische specificaties Alumacraft V16 floor
Lengte | 5.00 m |
Breedte | 1.78 m |
Boeghoogte | 0.76 m |
Spiegelbreedte Spiegelhoogte | 1.58 m 0.51 m |
Vermogen (Max) | 25 pk (19kW) |
Max. belading | 5 pers. /626 kg |
Gewicht | 129 kg |
Suzuki DF 20
Cilinder inhoud 327 cc
Cilinder Layout tweecilinder in lijn
Kleppen Layout dubbele bovenliggende nokkenassen, twee kleppen per cilinder
Brandstofsysteem Elektronische brandstofinspuiting
Gewicht 44 kg
Meer informatie: Â alumacrafteurope.eu/ en www.suzuki.nl/marine

Disclaimer
Deze boottest is uitgevoerd in 2012. Deze test kan in een andere vorm ook in andere media zijn gepubliceerd. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie het informatieblok onder de test.