Alumacraft V16 /Suzuki DF20: Niet alleen voor vissers

spot_img

Onder vissers is het Amerikaanse merk Alumacraft ongekend populair en je komt de aluminium boten dan ook overal tegen. Ze worden al meer dan een halve eeuw lang op dezelfde manier vervaardigd uit speciaal gevormd aluminium. Met constructietechnieken uit de vliegtuigindustrie, heeft Alumacraft een onverwoestbaar imago opgebouwd. Wij testten de Alumacraft V16

Alumacraft V16

Papier

Het is even wennen. Als je tegen de romp van de Alumacraft V16 tikt, lijkt het wel van papier. Maar het 1,7 mm dikke aluminium blijkt al generaties lang sterk genoeg voor intensief gebruik. De populariteit is niet alleen te danken aan het lichte gewicht, maar ook aan de sterkte van de constructie met veel spanten, nette afwerking en een extra versterkte spiegelplaat. Bovendien maakt het diepe V onderwaterschip planeren met kleine vermogens mogelijk en zorgt een forse kiel voor goede koersstabiliteit.

Acculoos

Door sprayrails over de gehele lengte van het onderwaterschip blijft het binnen in de Alumacraft V16 opvallend droog. De V16 is een 5 meter lange boot met drijfvermogen onder de meeste banken. Aan de spiegel was een 20 pk Suzuki bevestigd, die (in 2012) tot de nieuwste generatie viertakt buitenboordmotoren behoort. Bijzonder is de acculoze elektronische brandstofinjectie. Als je de motor aantrekt, wek je voldoende energie op om de elektronica feilloos aan het werk te zetten. En met slechts 44 kilo is deze tweecilinder de lichtste in de klasse, waarin vrijwel alleen carburateur motoren voorkomen.

Trillingen

De brandstofinjectie maakt het ‘lean burn’ systeem mogelijk, dat tot nu toe alleen voorkwam in zwaardere motoren. Dat stelt het brandstofmengsel bij constante snelheid zo arm mogelijk af en daardoor verbruikt de motor 15 % minder. Opvallend is dat deze motor zonder accu heel licht aan te trekken is. Een korte felle ruk en de motor loopt probleemloos. Het acceleratievermogen is fenomenaal, maar de trillingen aan de stuurknuppel op lage toeren en in de middenrange blijven hinderlijk.

Betaalbaar

Toch vormt de Suzuki DF 20 samen met de Alumacraft een prettige combinatie, waarmee je met twee man aan boord gemakkelijk een snelheid van rond de 20 knopen haalt. Het is dus meer dan alleen een boot voor vissers. Ook voor professioneel transport- of recreatief toergebruik is deze sterke, lichte en betaalbare combinatie (boot € 3.999, motor €3.649, prijzen 2012) uitstekend geschikt. En voor vissers is het fijn gereedschap om hun hobby stabiel en geluidloos uit te kunnen voeren.

Scorebord:

Constructie                              ***
Comfort & Ruimte                    ***
Ergonomie                               **
Afwerking                                ***
Vaareigenschappen                  ****
Prijs / Kwaliteit                         ****

Alumacraft V16

Technische specificaties Alumacraft V16 floor

Lengte5.00 m
Breedte1.78 m
Boeghoogte0.76 m
Spiegelbreedte Spiegelhoogte1.58 m 0.51 m
Vermogen (Max)25 pk (19kW)
Max. belading5 pers. /626 kg
Gewicht129 kg

Suzuki DF 20

Cilinder inhoud                        327 cc

Cilinder Layout                         tweecilinder in lijn

Kleppen Layout                        dubbele bovenliggende nokkenassen, twee kleppen per cilinder

Brandstofsysteem                     Elektronische brandstofinspuiting

Gewicht                                   44 kg

Meer informatie:  alumacrafteurope.eu/ en www.suzuki.nl/marine

Alumacraft V16

Disclaimer

Deze boottest is uitgevoerd in 2012. Deze test kan in een andere vorm ook in andere media zijn gepubliceerd. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie het informatieblok onder de test.

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site