Nautor’s Swan 48: perfecte mix

spot_img

Deze boottest van de Nautor’s Swan 48 is uitgevoerd in 2019.

Als je vanaf de tekening al zestien -ruim een miljoen kostende- boten verkoopt, doe je iets heel erg goed. De Swan 48 is het nieuwste model van de Italiaans-Finse Nautor’s Swan werf. Het is een door German Frers ontworpen performance-cruiser pur-sang met de perfecte mix van snelheid en comfort.

Nautor's Swan 48
German Frers

Magisch

Voor Swan is 48 een magisch getal. Al in 1971 werd door de werf een 48voeter gebouwd, naar tekening van de legendarische ontwerpers Sparkman and Stephens. In vijf productiejaren werden in totaal 46 boten van dit model verkocht. In 1995 kwam er een nieuwe 48, nu naar ontwerp van Stephen’s Argentijnse leerling German Frérs. Ook dit model was een kaskraker, er werden 57 van dit type gebouwd. Een paar jaar geleden kreeg Frers opdracht voor een nieuwe Swan 48, met als eisen: moderne lijnen, tijdloos uiterlijk en uitblinkende zeileigenschappen. Voor de Swan familie is de 48 de kleinste performance- cruiser. Deze maat is ideaal voor mensen die hun eerste Swan kopen of van een grotere boot komen en een stapje kleiner willen varen. De nieuwe 48 combineert het comfort en de zeileigenschappen van de grotere jachten met een relatief groot interieurvolume en gemakkelijker hanteerbare buitenafmetingen.

Nautor's Swan 48

Zeven jaar research

Bij het ontwerpen van een nieuw model zeiljacht is de grootste valkuil dat je nieuwe inzichten toepast die vervelende bijwerkingen hebben. Swan huisontwerper German Frérs gaat echter niet over een nacht ijs. Hij deed de afgelopen zeven jaar research naar de ideale mix van helling en snelheid. Dan gaat het om comfort en prestaties, rekening houdend met de IRC en ORC-regels. De conclusie: een hellingshoek van ongeveer 20 graden is ideaal om de waterlijnlengte te maximaliseren en de boot toch comfortabel te laten aanvoelen. Het onderwaterschip van de nieuwe Swan is schematisch voor te stellen als twee vloeiend aan elkaar geplakte kano’s, die onder lichte helling optimaal presteren. Het resultaat is een jacht met een tamelijk vlakke bodem met alle zware elementen, zoals accu’s, tanks en kiel. In de bodem is een kunststof frame gelamineerd, waar de kiel aan hangt en de doorgestoken mast op rust.

Nautor's Swan 48

Vacuüm

De romp zelf is in een stuk van glasvezel en vinylester onder vacuüm gelamineerd, waarna het bodemframe wordt geplaatst. In de romp zijn twee echt waterdichte composiet sandwich schotten met schuimkern geplaatst. Er zijn drie kielversies. De standaardkiel met loden bulb steekt 2,40 diep en weegt 5200 kilo. Op een totaalgewicht van 15.000 kilo is dat een ballastpercentage van bijna 35 %. Daarnaast zijn er een ondiepe (2.00 m) en een diepstekende race kiel. De 48 heeft dubbele stuurwielen, maar ook dubbele roeren. Zo heb je minimale weerstand onder helling en maximaal stuurvermogen.

Nautor's Swan 48

Park Avenue boom

De boot is optioneel voorzien van een inklapbare boegschroef. De mast is standaard aluminium, maar op de geteste Performace uitvoering van Carbon met massieve verstaging en een hydraulisch te trimmen achterstag. Alhoewel de mast niet extreem ver naar achter staat, is de ruimte op het voordek en de geïntegreerde boegspriet zo groot, dat er veel verschillende voorzeilen kunnen worden gevoerd, zoals een zelfkerend stagzeil, een high aspect rolfok, genua’s of een Code 0. Op het getest jacht werd een semi-squarehead grootzeil op een rolsysteem in de ‘Park Avenue boom’ gevoerd.

Nautor's Swan 48

Singlehanded

De kuip is ruim, maar door de lage kuipranden zonder kussens niet bijzonder comfortabel. De plek naast en achter de stuurwielen is echter prima. Je hebt door de relatief lage opbouw uitstekend overzicht over de boot, het vaarwater en de tuigage. Je kunt er dwars zitten of onder helling achter staan en je hebt alle lijnen voor de schootvoering onder (elektrisch) handbereik. Dat maakt deze boot gemakkelijk door een echtpaar of zelfs singlehanded te varen. De kuiptafel is verwijderbaar.

Nautor's Swan 48

Scandinavische stijl

Benedendeks vinden we de kenmerkende rustige Scandinavische stijl in een opvallend lichtgekleurd white washed eiken interieur. Er is onderdeks genoeg ruimte voor de hele familie met natte cel privacy voor de eigenaren in het voorschip. Achterin vind je een VIP-hut, een natte ruimte en een kleinere hut voor de gasten. Bij de indeling zijn diverse varianten mogelijk voor de eigenaarshut, de kaartentafel en de bestemming van de bakboord achterhut. Die kan ook als crewruimte worden ingedeeld.

Nautor's Swan 48

Fabeltje

Helemaal achterin de Swan 48 is de garage voor een bijboot van maximaal 2,45 m. lengte. De motor is een Volvo Penta D2-55 Achteruit varend op de motor kun je prima sturen, waarmee het fabeltje van de slecht sturende dubbele roeren bij korte havenmanoeuvres wordt ontzenuwd. Zeilen is een bijzondere ervaring. Als je de kritische lichte hellingshoek van 20 graden hebt bereikt, lijkt het alsof de boot tot rust komt, maar de snelheidsmeter geeft aan dat we steeds harder gaan.

Nautor's Swan 48

Wachtlijst

Op de testdag was het zacht weer, met een 2-3 Beaufort, maar de boot glijdt als een zwaan op rompsnelheid van negen knopen door de golven. Het geeft het gevoel alsof je in een superluxe cabrio, relaxed door een glooiend landschap stuurt. Deze Swan 48 is een geweldig zeiljacht met perfecte score voor design, constructie en afwerking. Dergelijke exclusieve zeiljachten hebben doorgaans een forse prijs en dat is bij de nieuwe 48 niet anders. Voor een nieuw jacht geldt een wachttijd en moet je rond de 1 miljoen euro klaarleggen. Andere kant van de medaille is dat een gebruikte Swan veel geld opbrengt en de Fins-Italiaanse raspaardjes waardevaster zijn dan veel budgetproducten.

Nautor's Swan 48

Beoordeling:

Cijfer 9,2

Constructie *****

Comfort & ruimte *****

Afwerking *****

Ergonomie *****

Vaareigenschappen *****

Prijs/Kwaliteit ***

Nautor's Swan 48

Technische Specificaties Swan 48

Lengte: 14,78 m.

Breedte: 4,59 m.

Diepgang: 2,40 m.

Waterverplaatsing: 15.000 kg Ballast 5.200 kg

Zeiloppervlak a/w 139,5 m2

Motorisering: 75 pk diesel

Prijs vanaf: € 995.000

Meer info: www.seaportsailingyachts.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site