Arcoa Yacht 62’: Glamour & Gadgets

spot_img

Dat de combinatie van design en functionaliteit in Frankrijk een belangrijke rol speelt, blijkt uit vindingen als de Citroen DS en de Quecha tent die je in twee seconden opzet. Ook in de watersport blinken Franse jachten uit in technisch vernuft en bijzondere stilering. Boottesten voer vanuit Bretagne op de Atlantische Oceaan met de superluxe Arcoa Yacht 62’.

Day 1

Slimme vindingen

De exclusieve Franse Arcoa werf bouwt met de Yacht 62’ een stilistisch fraai jacht dat volgepakt is met meer slimme vindingen dan je in welk ander jacht dan ook zult aantreffen. Dat levert ons een reis door de wereld van glamour en gadgets op. Maar eerst is het tijd voor wat geschiedenisles.

Hélico

Zeiltop

De Arcoa werf is al in 1897 door de familie Couach in Arcachon, Zuidwest Frankrijk opgezet. Sinds 1967 is de werf geen familiebezit meer, maar maakte deel uit van verschillende vennootschappen. Sinds 2004 zwaait Philippe Guglielmetti de scepter van de werf die zich tegenwoordig net onder Bretagne bevindt. In Lorient, centrum van de mondiale oceaanzeiltop, wordt in splinternieuwe loodsen door de bijna 20 werknemers van Arcoa gewerkt aan exclusieve motorjachten. De werf aan de Franse westkust ligt pal naast de plek waar de grootste racetrimaran ter wereld, de Banque Populaire, werd gebouwd. Maar Arcoa richt zich op een ander exclusief publiek.

Day 1

Beau monde

De motorjachten zijn modern gestyled, superluxe uitgevoerd en bedoeld voor de beau monde. Net zoals Franse auto’s vaak als eerste met nieuwe vindingen komen, die je pas jaren later op andere merken tegenkomt, loopt Arcoa voorop als het gaat om gadgets die het comfort, de vaareigenschappen en de veiligheid aan boord verbeteren. Toch is dit niet alleen een jacht voor liefhebbers van hebbedingetjes. Daarvoor is het met een vanafprijs van dik boven een miljoen gewoon te duur. Maar waar mensen zich willen omringen met moderne producten en hun imago ontlenen aan smaakvol design, scoort een merk als Arcoa Yachts goed. Het is dus niet verwonderlijk dat het merk aan de Mediterrane kusten in oorden als Cannes, Nice en St. Tropez, steeds vaker wordt gespot.

Hélico

Gestileerd

Arcoa voert op dit moment vijf exclusieve semi-custom built jachten in haar modellengamma. De kleinste is de Canot, een 42 voet sportjacht dat oogt als een verder gestileerde en uitvergrote Riva. Aan de Mystic 44’, de Sword 52’ en de Yacht 62’ is het design van Michel Joubert te herkennen.  Het zijn strak gelijnde jachten met een gestroomlijnde opbouw, die vrij ver naar achter op het dek is geplaatst. Het laatste model is de ACM Fishing, een flybridge jacht dat met name op de Amerikaanse markt lijkt gericht. Op dit moment bouwt Arcoa vier jachten per jaar.

Hélico

Constructie

De jachten worden onder vacuüm gelamineerd en volledig met de hand afgebouwd. Door een sandwichconstructie met honingraat kern, ontstaat een ijzersterke, maar lichte romp. Dankzij forse motorisering en een beproefde rompvorm kunnen de Arcoa’s ruwe omstandigheden op zee aan, maar toch ook hoge snelheden bereiken. De Yacht 62’ is in 2008 geïntroduceerd en de geteste boot was het derde exemplaar van de modellenreeks. De rompvorm van de Yacht 62’ is gebouwd op de vaareigenschappen op zee, in combinatie met de aandrijvingen. Op dit model werd in tegenstelling tot de Sword 52’ die met IPS-aandrijvingen is uitgerust, gekozen voor schroefassen. Om deze kwijt te kunnen zijn in de diepe V romp bij de spiegel twee halve schroeftunnels aangebracht. De deadrise loopt van 13,3 tot 23,4 graden.

Onverslijtbaar

Het is niet verwonderlijk dat de werf koos voor een conventionele aandrijving. Op jachten zoals dit moet alles onder alle omstandigheden goed blijven functioneren. Daarom zijn er achter de MAN diesels, starre verbindingen gemaakt met de schroefassen. Beide zijn onverslijtbaar. Standaard wordt de Yacht uitgevoerd met twee 800 pk sterke zescilinders, maar in de geteste boot was gekozen voor twee V-10 – 1100 pk diesels met de tien cilinders in een hoek van 90 graden. Ondanks het gewicht van 1855 kilo per stuk staan deze common rail diesels als lichtgewicht krachtpatsers te boek. In de bodem van de Yacht 62’vind je verder een uitgebreid web van bielsdikke spanten en langsdragers. Alles bedoeld om een superstijve constructie en solide motorfundering te garanderen.

Jericho

Het eerste dat opvalt als je de Yacht 62’ bekijkt is het brede zwemplateau. Kijk je beter, dan zie je dat het is opgebouwd uit een teakhouten vlonder, waar sleuven in zijn gefreesd. Dat is gedaan omdat het zwemplateau een meter kan zakken. Door de grote breedte kun je gemakkelijk een jetski op de spiegel kwijt en dankzij het hydraulische hefsysteem kun je die ook eenvoudig lanceren. En bij het laten zakken of heffen van het plateau heb je dankzij de sleuven geen last van het water. Slim. De spiegeldeuren zijn dik als de poorten van Jericho en worden elektrisch geopend. Als ze zijn geopend verschijnt onder het middendeel een lage tendergarage, waar een rib van 3,10 m in past.

Hélico

Zonaanbidders

Aan weerszijden van de kuip van de Arcoa Yacht 62′ zijn brede zonnebanken, zodat je in totaal vier bikini-babes in de kuip kunt laten zonnen. Maar dat is nog niet alles. Op het enorme zonnedek voorop is plek voor nog een stuk of drie zonaanbidders. En door het prachtige en degelijk rvs reling-werk hoef je niet bang te zijn dat iemand overboord valt. Onder de bakboord-bank is de toegang naar de crew-cabin en aan de andere kant is een grote opbergruimte voor allerhande spullen, maar ook de plek waar de generator staat. Vanuit die plek kom je ook naar de motorkamer.

CAN Bus

Kenmerkend voor het progressieve karakter van de werf is het toepassen van een CAN-bussysteem voor alle elektrische voorzieningen. Geen ingewikkelde kabelbomen meer, maar een enkele draad waar vanuit alles op het jacht wordt geregeld. Zoals de airco en de TV die je in alle hutten, zelfs de bemanning-ruimte vindt. Alle systemen zijn simpel, degelijk en praktisch aangelegd.

Elektrisch blinderen

In de salon begint het betere gadget-werk. Dat begint bij de achterpui, waarvan de drie ramen elektrisch omhoog te klappen zijn en ook de schuifdeuren elektrisch worden bediend. De tafel is niet alleen elektrisch heen en weer te bewegen, maar ook traploos op de meest prettige hoogte in te stellen. En dan het grote glazen schuifdak. Niet alleen kun je dat uit drie glazen panelen bestaande dak elektrisch openen. Als het dicht is kun je het speciale glas ook elektrisch laten blinderen, waardoor je veel minder last van de zon hebt.

Telefoonboek

Opvallend is de langsscheepse kombuis aan stuurboord. Alle voorzieningen zijn afgedekt, zodat het aanzicht van de salon niet wordt ontsierd door kranen en kookplaten. Aan de binnenzijde van de Arcoa Yacht 62′ is ook nergens polyester gelcoat te zien. Alles is bekleed met leer of betimmerd met fraai teakhout. Op de testboot was de prachtige vloer gemaakt van wengé. Maar klanten kunnen hierbij natuurlijk zelf hun voorkeur aangeven. Overigens is de optielijst zo dik als het telefoonboek van een middelgrote stad. Keus te over en het bouwtraject van een Yacht 62 bedraagt al snel zo’n 10.000 manuren. Daarnaast moet je rekening houden met een paar maanden voorwerk voor het maken van alle keuzes. 

Vederlicht

Uit de indeling van de Arcoa Yacht 62′ blijkt dat de combinatie van klanten-wens en invloed van de werf leidt tot praktische oplossingen. De eigenaar had voorkeur voor drie toiletten, bij elke hut een. De werf heeft geadviseerd één dag-toilet te maken, een in de badkamer van de eigenaar en een voor de twee gastenhutten. Overigens vallen ook de deuren aan boord in positieve zin op. Ze zijn 62 mm dik, ogen massief, maar zijn door de verwerking van een honingraatkern vederlicht. De eigenaarshut is midscheeps, van buitenaf herkenbaar aan de verticale patrijspoorten. Ook deze zijn te blinderen. Aan stuurboord van het mega-grote (220 x 180 cm) Franse bed is een zitje met kaptafel en aan bakboord vind je een ruime natte cel.

Krokodil

Bijzonder in de geteste Arcoa Yacht 62′ was de keuze voor krokodillenleer voor de wandbekleding achter het bed.  De VIP-gastenhut is helemaal voorin en voor de kleinere gasten is een hut aan stuurboord met een breed eenpersoonsbed en een opklapbedje erboven. Ook in de natte cellen ontbreekt het niet aan luxe. Van douchekoppen tot wastafels, alles is functioneel maar zeer modern gestileerd.

Harmonie

De testvaart van de Arcoa Yacht 62′ vond plaats vanuit de haven van Lorient Atlantique, vertrekplaats voor menig Trans-Atlantische zeilreis. Op de zee stond een lichte bries van 2-3 Beaufort en de deining bereikte een hoogte van nauwelijks een meter, kortom omstandigheden waar de Arcoa om lacht. Ondanks de tweemaal 1100 pk voortstuwing is het jacht in de haven gemakkelijk te manoeuvreren. En op het grote water blijkt hoe mooi stijf de boot is. Voor een complete draaicirkel heb je maar drie stuuromwentelingen nodig en is de conclusie gerechtvaardigd dat de boot mooi direct stuurt. Bij het accelereren stijgt de neus nauwelijks en bij 1300 toeren hoor je dat de turbo’s worden ingeschakeld.

Hélico

Trillingvrij

Binnen een halve minuut ben je op topsnelheid. Die werd vastgesteld op 33,4 knopen, ruim 60 km/uur. En dat voor een boot van 24 ton! De motoren maken dan bijna 2400 toeren en produceren 77 dB(A) geluid. Zo’n lage waarde voor een jacht met conventionele aandrijving duidt op uitstekende isolatie en een trillingvrije romp. Ook tijdens het varen wordt het leven van de schipper door gadgets gemakkelijk gemaakt. Trimmen gaat automatisch en mocht je het te warm hebben, dan is het dak met een druk op de knop te openen en zelfs te blinderen. Op een jacht als dit vraag je je af waar de term ‘met de Franse slag’ vandaan komt. De afwerking is tot in de puntjes geregeld en alle luxe is functioneel en in harmonie met het moderne design. Het is een jacht waar hoge eisen aan worden gesteld, die volledig worden waargemaakt.

Day 1

Conclusie:

De Arcoa Yacht 62’ is een modern luxe motorjacht waarin indeling, uitrusting en vaareigenschappen in het teken staan van het goede leven. De boot is degelijk gebouwd, geraffineerd afgewerkt en zee fraai vormgegeven. Het is een jacht voor mensen met smaak en de middelen om in stijl te genieten.

Scorebord

  • Constructie ****
  • Comfort & Ruimte   ****
  • Ergonomie            ****
  • Afwerking               *****
  • Vaareigenschappen  ****
  • Prijs / Kwaliteit        ***

Technische Specificaties Arcoa Yacht 62′

Lengte (m.):18,75
Breedte(m.):4,99
Diepgang (m.):1,35
Doorvaarhoogte (m.):10,60
Waterverplaatsing (kg):23700
Motorisering: Pk/kW:2 x MAN 800 of 2 x MAN 1100 pk diesel
Prijs vanaf:Vanaf 1,8 miljoen
Meer infohttps://www.arcoa-yachts.com/
Hélico

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten

DutchEnglishFrenchGerman