Elan 210: Sportief en handzaam

spot_img

De Elan 210 valt sinds de introductie in 2011 op te midden van de andere polyester kajuitzeiljachten. Dit frisse ontwerp oogt modern en handzaam, maar dankzij de dubbele roeren en de geknikte romp vooral ook sportief.

Weekender

Rob Humphreys ontwierp de Elan 210 als dag- en weekendzeiler, dus met een ruime kuip en een compacte kajuit. Door slimme vindingen zoals de geïntegreerde opbergtassen en de praktische indeling biedt de 210 binnen veel meer comfort dan je op grond van het sportieve uiterlijk zou verwachten. Binnen vind je twee tot vier slaapplaatsen, een éénpits kooktoestel, een spoelbak en voldoende opbergplek voor alle bootspullen. Dat maakt het Sloveense jacht ook geschikt voor gebruik door jonge sportieve gezinnen.

T-Kiel

Een bijzonder aspect aan de Elan 210 is de ophaalbare T-kiel. Die weegt 360 kg, maar kan met een talie traploos ruim een meter worden opgehaald, zelfs tijdens het zeilen. Hierdoor is de 210 trailerbaar en breng je de nog geen ton wegende boot achter een stevige middenklasse auto gemakkelijk naar andere vaargebieden.

Elektrisch

De Elan 210 is duidelijk bedoeld voor maximaal zeilplezier. Daarom is gekozen voor een geïntegreerde gennakerboom en hoogwaardig beslag, zoals Harken lieren en Spinlock stoppers. Voor de 210 wordt een elektrische buitenboordmotor geadviseerd. Na gebruik kan deze in de ruimte onder de kuip worden weggeborgen en heeft dus geen verstorende invloed op het zeilgedrag.

Squarehead

De 7/8 tuigage is modern en bestaat uit een squarehead grootzeil van 16,7 m2 en een High Aspect fok van 11,6 m2 met een onderdeks geplaatste reeftrommel. Er is zelfs een trimbare achterstag leverbaar, waarmee je de zeilen, vooral met meer wind, beter kunt trimmen.

Laser

Op de aan de windse koersen zeilt deze Elan 210 als een Laser. De boot gaat bij een beetje wind al op één oor en is super reactief. Op de uitschuifbare aluminium boom voorop kan een 52 m2 grote gennaker worden gevoerd, waarmee je het zeiloppervlak in één klap verdrievoudigt. En daarmee gaat op ruimere koersen de turbo aan en komt het vooral aan op het teamspel. Zo zijn planerend snelheden tot 15 knopen te halen. Met dank aan een goed ontwerp en prima uitrusting.

Disclaimer

Deze boottest is uitgevoerd in 2011. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of de dealer. Zie het informatieblok onder de test.

Scorebord:

Constructie****
Comfort & Ruimte***
Ergonomie***
Afwerking***
Vaareigenschappen****
Prijs/Kwaliteit****
Technische Specificaties
Lengte (m.):6,34
Breedte(m.):2,50
Diepgang (m.):0,50 – 1,55
Zeilopp. a.d. wind (m2.):28,3 m2
Doorvaarhoogte (m.):10,60
Waterverplaatsing (kg):1100
Motorisering: Pk/kW:Outboard naar keuze
Prijs vanaf:€ 34.498
Meer infowww.northfleet.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site