Column: Sloepenpiraat

spot_img

Het was een tijdje terug, in de haven van Amsterdam. Ik mocht voor een TV programma een keer mee met de mannen van de Havendienst. Op het moment dat ik aan boord stapte, riep een van de mannen tegen de ander: ,,Kijk nou, we hebben de sloepenkoning aan boord.” Deze spontane eretitel viel mij blijkbaar ten deel omdat ik in ons TV programma veel sloepen en tenders mocht testen. Ik lachte als een boer met kiespijn om deze opmerking.

Optimist

Ik heb er absoluut geen hekel aan, maar van huis uit ben ik eigenlijk helemaal geen sloepenvaarder. Toen ik net kon lopen ben ik door mijn vader in een klein zeilbootje gezet en er eigenlijk nooit meer uitgekomen. Dat bootje was een Piraatje, een voorloper van wat nu de Optimist is. Door het zeilen en de vrijheid die daarmee samenhangt, ben eigenlijk in mijn hele leven meer een piraat dan een optimist gebleven. Pas toen ik boten ging testen, destijds voor een keurings- en certificeringbureau, voer ik pas regelmatig in een sloep. Dat TV programma werd aan het begin van dit millennium een regelrechte hit op RTL4. Mede door TV-programma’s als Yacht Vision werden sloepen en tenders toenemend populair.

Van Wijk 621

Die sloepen populariteit begon in 1987 toen de vermaarde ontwerper Pieter Beeldsnijder de Van Wijk 621 van de tekentafel liet rollen. Helaas hebben we in 2016 afscheid van Beeldsnijder moeten nemen. Hij was echt een visionair.

Van Wijk 621

Stalen doos

In de tijd voor de Van Wijk 621 verplaatste het grootste deel van de Nederlanders zich over het water in een BM, ook wel de 16 kwadraat genoemd, ofwel in een vierkante stalen doos genaamd Doerak. En natuurlijk waren er wat mensen die met een oud jolletje rondvoeren. Maar sloepen, gebouwd als pleziervaarboot, bestonden nog niet.

Doerak

Gezinsboot

Pieter Beeldsnijder zag dat er behoefte was aan een gezinsbootje dat zich onder alle omstandigheden op ons Nederlandse binnenwater thuis zou voelen. En hij maakte een prachtig ontwerp dat ik nog altijd als een van de allermooiste bootjes ooit beschouw. Door het succes van dit splinternieuwe boottype zagen meer ondernemers mogelijkheden van een onderhoudsarme boot waarbij de gezelligheid en het goede leven op de eerste plaats kwamen. Interboat maakte in 1995 haar eerste 16 voeter en bouwde met dit model het merk in amper 20 jaar uit tot een van de marktleiders van de sloepenbranche.

Interboat 16

Kinderen

In diezelfde periode noemde een Friese postbode zijn zelfgebouwde sloepje naar zijn kinderen Mark en Ilse, inderdaad de Maril. Hij werkte dubbel hard en begon zijn Maril 625 in grote aantallen voor vrienden, bekenden en later voor talloze anderen te bouwen. Makma verkocht haar ruime Makmavlet aan duizenden nieuwe watersporters en Antaris werd door een slimme marketeer omgebouwd tot een merk met allure.

Maril 625

Budgetsloepen

Wat is er een hoop veranderd in die amper vijfendertig jaar. Het aantal sloepenmerken is gestegen tot ver boven de 100. Soms waren het eendagsvliegen, maar merken als Seafury, Waterspoor en Enkhuizen sloep zijn niet meer van het water weg te denken. Naast de relatief prijzige inboard sloepen ontstonden talloze budgetsloepen met een buitenboordmotor aan de spiegel en soms in een bun. Aan het begin van het millennium kwam er ook een markt voor snelvaarsloepen.

Waterspoor 808

Snelvarend

Botenbouwers plaatsten eerst dikke krachtbronnen onder de motorkist, vaak met een heel mager resultaat. Want we weten allemaal dat een traditionele sloep met spitsgat, kielbalk en overnaadse bouw niet geschikt is voor snelvaren. Daar heb je een mooi onderwaterschip voor nodig met een diepe V voorin en naar achter vlakker uitlopend. Slimme bouwers bedachten daarom een boottype dat was ingedeeld als een sloep, maar met een snelvarend onderwaterschip. En omdat spitsgat nu eenmaal niet snel vaart, hadden deze boten een brede achterzijde, dus waarom niet meteen daar een zwemplateau gemaakt. Zo kwam de tender in ons leven. Nu hebben Oud Huijzer, Lago Amore, Corsiva, van Vossen, Lifestyle en AluShip, om maar een paar te noemen, een vaste gerespecteerde plek op de markt veroverd.

Corsiva

Gebruik

Wat ook is veranderd, is het gebruik dat van sloepen en tenders wordt gemaakt. Had je vroeger de boot vooral voor een rondje op de eigen plas, tegenwoordig leggen mensen enorme afstanden af met hun boot. Ik ben in de afgelopen jaren al Nederlandse sloepen en tenders in Zweden en Engeland tegen gekomen en die waren daar op eigen kiel of met de trailer gekomen. Zo’n constatering in het buitenland maakt het piratenhart in mij wakker. Met onze snelle, gezellige en wendbare boten veroveren we de wereld. Laat het roven en plunderen maar even zitten, maar ga op pad om nieuwe vaargebieden te ontdekken.

Maril in Zweden

Tender op de trailer

Dat lijkt me een mooi voornemen voor het komende vaarseizoen. Ga van de eigen plas af en probeer een keer naar Friesland, Zeeland, België of Duitsland te varen. Of zet de tender op de trailer en ga lekker varen in een warm zuidelijk land. Of verken de fjorden in Noorwegen of de fantastische Zweedse of Finse meren. Gebruik de winter om plannen te maken voor mooie vaarbestemmingen. En droom van de mooiste vergezichten vanuit je eigen boot.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site