Winsome 940 Cabin: Sloepvaren met een cruiser

spot_img

AVR Watersport geldt als een belangrijke sloep- en tenderspecialist in Nederland. De onderneming bestaat sinds 2003. In een xxl showroom te Waddinxveen staan diverse modellijnen zoals Winsome sloepen waarmee iedere sloepvaarder of geïnteresseerde in een tender, exact kan vinden wat het beste bij vaargebied en vaargedrag past.

Om het luxe segment goed van dienst te kunnen zijn is de lijn Winsome sloepen ontstaan. In de jaren dat AVR deze range aanbiedt, zijn er een respectabel aantal exemplaren van stapel gelopen en blijft het modellengamma zich uitbreiden. Voor seizoen 2015 stond de introductie van een spectaculaire cabincruiser op het programma.

Winsome sloepen

De Winsome sloepen onderscheiden zich door een hoge graad van afwerking. De boten worden in Polen gebouwd. Maar de mallen zijn eigendom van AVR en alle toegepaste materialen komen ook uit Nederland. Doordat er op maat en naar wens van de klant gebouwd wordt is de begeleiding van AVR intensief.

De traditionele Winsome sloepen hebben een overnaadse romp met een bijna hartvormige spiegel. Onderling verschillen de boten in lengte en in specificatie van de opdrachtgever. De luxe uitstraling, optimale ergonomie, onberispelijke bouwkwaliteit en sublieme vaareigenschappen van de Winsome’s is echter bij alle exemplaren gelijk.

Winsome 940 Cabin

AVR Watersport introduceert dit seizoen de Winsome 940. Een net zo stoere als comfortabele cabincruiser met de uitstraling van een werkboot maar voorzien van hedendaagse luxe. De Winsome 940 doet enigszins denken aan een Amerikaanse vissersboot voor het vangen van kreeften. Vooral gebruikt in de Noord Atlantische wateren waarbij aanzienlijke afstanden afgelegd worden op ruig water. De basis voor dit type boot is een rondspant halfglijder met diepe kiel, scherpe boeg en een dieselmotor. Door de kiel en het beschermde roer is het mogelijk om de boot droog te laten vallen voor onderhoud en is de schade bij het aan de grond raken tijdens de vaart nihil. Het ontwerp van deze boten is al vele tientallen jaren in trek als pleziervaartuig. De Winsome 940 is door een jachtarchitect volgens CE-richtlijnen speciaal voor de Europese markt aangepast. 

Interieur

Op een lengte van 9,40m. biedt de nieuwe Winsome een verrassende zee aan loop-, leef- en bergruimte. Waar op het originele ontwerp flink wat kreeftenkooien een plaats moesten kunnen vinden komt dit op de Winsome 940 ten goede aan de opvarenden. De riante open kuip heeft een grote U-bank tegen de spiegel en boorden die met een 4-tal vulstukken is om te toveren tot een ligweide van formaat. Richting etenstijd is door het plaatsen van een tafel een dinette ontstaan. Zonder de tafel is de kuip geschikt voor een flinke staande receptie.

Het dekhuis biedt plaats aan een pantry met een tweepits fornuis en een wasbakje met een inklapbare kraan. Een glazen deksel werkt de keuken strak af wanneer deze niet in gebruik is. Aangrenzend zijn er twee consoles waar de stuurman en meevaarder een zitplaats in vinden. Ook gedurende een langere vaartocht is het hier goed toeven. Het dekhuis heeft een uitstekend uitzicht rondom. Ruitenwissers houden dit zo wanneer het regent. In de zon kunnen de zijramen open voor extra verkoeling. s ‘Avonds zorgen de in het dak, traptreden en banken opgenomen LED spots voor een intieme sfeer. Met een volledige cabrioletkap kan het zonnebed ook ingezet worden als een twee- of zelfs driepersoons slaapgelegenheid. 

Onderdeks


Onderdeks is een asymmetrisch geplaatste rondzit die met enkele vulstukken ook is te transformeren in een groot bed. Een viertal patrijspoorten en een rond dakluik verzorgen lichtinval en ventilatie. Naast de ingang is de toiletruimte geplaatst. Ruim, makkelijk schoon te maken en net als de rest van de boot, bovengemiddeld mooi afgewerkt met hoogglans polyester, mahonie lijsten en een teak blokrooster op de vloer. Rond het toilet is er zowel zittend als staand veel bewegingsruimte. De kast met inbouwspoelbak biedt daarnaast veel bergruimte. Voor licht en ventilatie is een patrijspoort geplaatst.

Aan de andere zijde is een rond afgewerkte kast te vinden. Diep, hoog en prima toegankelijk met een fraaie halfronde mahonie deur. Ook onder de banken, zowel in de kuip als in de cabine, is zeer veel bergruimte beschikbaar. 

Vaareigenschappen

De Winsome 940 heeft aan dek rondom gangboorden zodat er ook met de cabriokap op gewoon gevaren kan worden. Op de boeg is een RVS railing voor houvast wanneer het anker uit de kluis wordt gehaald, op het dak van het dekhuis houden een stel teak handgrepen de bemanning binnenboord. Fenders heb je op deze Winsome niet direct nodig. Een kabelaring met kopleguaan geeft de boot de juiste uitstraling maar biedt natuurlijk ook bescherming bij het aanmeren. Dit touwwerk is solide gemonteerd op een teak schuurlijst. De spiegel is voorzien van een mahonie houtopleg. Het oogt mooi en doet vermoeden dat de hele boot van hout is terwijl deze toch echt uit onderhoudsvrij polyester bestaat.

Een kingsize zwemplatform nodigt uit tot een duik in het water en vergemakkelijkt de instap wanneer de boot met de kont aan de kade is afgemeerd. Onder water is de Winsome een rondspant halfglijder met een diepe en lange kiel. Een rondspant beweegt zich soepel door de golven maar kan ook wat slingeren. De diepte van de kiel gaat dit tegen. De lengte van de kiel zorgt voor koersvastheid. Wanneer dit in een krap haventje voor een wat langere draaicirkel zorgt, biedt de standaard boegschroef uitkomst en is de boot om zijn as te draaien. 

Motorisering

Onder de kuipvloer past een 40PK Lombardini dieselmotor. Deze Italiaan kenmerkt zich door een compacte lichtgewicht bouw waar hoge prestaties en een geringe emissie tegenovergezet zijn. Een laag geluidsniveau en geringe onderhoudskosten zijn andere eigenschappen van Lombardini scheepsdiesels. Met deze 40PK vaart de Winsome 940 ongeveer 15 km/u. Het bijbehorende instrumentarium bestaat uit een toerenteller, oliedruk, laadstroom en temperatuurmeter naast niveaumeters voor de brandstof en watertank. Lombardini voorziet verder in een elektronisch motorbedieningspaneel die o.a. het aantal draaiuren weergeeft. Sturen gaat hydraulisch met een klassiek stuurwiel en Vetus stuurpomp. Een groot RVS roerblad stuurt de boot exact de gewenste richting op. 

Afwerking

De Winsome 940 is zowel onder als bovendeks zorgvuldig afgewerkt waarbij er veel aandacht is gegeven aan eenvoudig onderhoud. Plafonds en wanden zijn grotendeels uit hoogglans polyester. Het oogt chique en nog belangrijker, dat blijft zo. Waar een ingelijmd tapijt of skai bekleding op den duur gebruikssporen zal hebben is hier een poetsbeurt voldoende om het interieur weer als nieuw eruit te laten zien. Ook de ergonomie is dik in orde. Overal is stahoogte en veel bewegingsruimte. De banken hebben een diepe comfortabele zit en genoeg lengte voor een aangename nachtrust. Voor gemakkelijk in – en uitstappen zijn opstapjes geplaatst. 

Makkelijk te hanteren

Naast traditionele spiegelsloepen en deze nieuwe Cabin biedt de Winsome range ook andere modellen. Een prachtig gelijnde 550 vlet met een extra lage doorvaarthoogte. Of een 720 Steeler. Een rechte boeg en een geveegd achterschip geven deze boot iets van een klassieke sleper. De range Winsome sloepen, tenders en cabins biedt daarmee een variëteit aan boottypes met een degelijke bouw en luxe afwerking als overeenkomst.

Deze nieuwe Winsome laat zich kennen als een eenvoudig te hanteren en te varen plezierboot met een professionele uitstraling. De bouwkwaliteit en afwerking zijn van een hoog niveau en geven de Winsome 940 een keur aan gebruiksmogelijkheden. De prijs is een ander sterk punt. Vanaf € 79.995,- wordt de boot vaarklaar geleverd en dat is, gelet op de mogelijkheden die de nieuwe Winsome biedt, zeer scherp.

Technische Specificaties 
Lengte o.a.:9,40 m.
Breedte:3,10 m.
Diepgang:1,00 m.
Waterverplaatsing:3500 kg.
Motorisering:40 pk. diesel
Prijs:€ 79.995,-
Meer info:www.avrwatersport.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Laurens Koster
Laurens Kosterhttps://boottesten.nl
Vanuit zijn voorliefde voor watersport begon Laurens in 2000 met een webwinkel voor watersport-accessoires. Dat was in een tijd waarin E-Commerce nog in de kinderschoenen stond. Naast het pionieren in online verkoop ontwikkelde hij zich verder in het creëren van websites, zowel voor zichzelf als voor anderen. Rond die tijd begon hij ook met het maken van redactionele teksten voor Boten.nl Magazine, Boatshop24 Magazine en later BotenteKoop Magazine. Het schrijven van pakkende artikelen met excellent beeldmateriaal is zijn hoofdactiviteit geworden. Sindsdien heeft hij vele boten getest, bedrijven gerecenseerd en mooie watersport-merken beschreven.
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site