Westwood 405 CC: Gewillige Noord-Ierse

spot_img

In Enniskillen, Noord-Ierland, worden op de Westwood werf al meer dan 50 jaar boten gebouwd. Het gaat daarbij om jachten met een flexibele indeling. Semi custom built dus, zoals de meeste stalen boten uit ons eigen land. Alleen gaat het bij de Westwood 405 CC om een half-glijdend polyester jacht.

Alles kan anders

Het bekendste vaargebied van Noord-Ierland is Lough Erne, met 700 km aan vaarwater, 160 kleine en grotere eilanden en op de oevers kastelen die doen denken aan de tijd van Ivanhoe. Aan dit meer bouwt de Westwood werf haar jachten. Op dit moment is er slechts één model in productie, de Westwood 405 CC, die is ontworpen door Andrew Wolstenhome, bekend van Broom en Gulfcraft. De Westwood 405 is verkrijgbaar in twee varianten, de 405 A met achterkajuit en de geteste 405C, met open kuip. In principe geeft de werf drie layout opties aan, maar daarin is van alles te veranderen. Zo kun je de stuurstand ook aan de andere kant krijgen en de hutten indeling aan de eigen wensen aanpassen.

Indeling

De constructie is enorm degelijk. Zodra je aan boord stapt, heb je het gevoel dat de bouwers een bankkluis als voorbeeld voor de constructie hebben gebruikt. Ook valt op dat het rvs relingwerk enorm dik en degelijk is. Achterop is een breed zwemplateau. Binnen heeft de open kuip een grote L-vormige bank en een buitenkeukentje aan de andere zijde. De salon en de overdekte kuip bevinden zich op hetzelfde niveau, slechts gescheiden door een driedelige schuifpui. In de salon zijn aan beide zijden comfortabele banken, aan stuurboord rond een tafel. Fijn is dat de moderne bestuurdersplaats riant te noemen is. Tenslotte completeert een enorm groot elektrisch dakluik de fijne plek.

Het lijkt alsof de bouwers een bankkluis als voorbeeld hebben gebruikt

Fraai en slim

De kombuis bevindt zich op het niveau van de verblijfsruimtes, dus een paar treetjes lager. Op de Westwood 405 CC is het een mooie, moderne plek met Corian aanrechtblad, dubbele spoelbak en een driepits gasstel. Er is volop kastruimte, koelruimte en ovenruimte. Voorin is de eigenaarshut met een groot Frans bed en ruime eigen douche en toilet. Leuk is dat de ruimtes door de romp-ramen direct in verbinding met het water lijken te staan. Er zijn twee tweepersoons gastenhutten die gebruik maken van het dagtoilet en de gezamenlijke tweede douche. In de geteste boot was in elke ruimte airconditioning. Bijzonder fraai is het elektrische schakelpaneel, zo mooi dat je het in je huiskamer zou willen hebben. Slim is dat je alle verbruikers met een paar goed bereikbare schakelaars uit kunt zetten.

Motorisering

Het voordeel van polyester ten opzichte van staal is dat het onderhoudsarm en een stuk lichter is. Daardoor kun je met een tamelijk gering motorvermogen op de Westwood 405 CC al wat sneller opschieten. Standaard wordt de Westwood geleverd met een 150 pk Volvo Penta D3 vijfcilinder diesel, maar zelfs dubbele motorisering tot 2 x 300 pk is mogelijk. De testboot was uitgerust met 1 x 300pk Volvo Penta 3,7 liter viercilinder diesel met vaste schroefas. Met de standaard motor wordt een top van rond de 20 km/u gehaald. De 300pk diesel maakt snelheden rond 33 km/u mogelijk.

Grote afstanden

Snelheid is echter niet het thema van deze Westwood 405 CC. Dat is namelijk degelijkheid en de mogelijkheid om sneller grote afstanden af te kunnen leggen dan met een water-verplaatsend jacht. Overigens vaart de Westwood opvallend gemakkelijk en luistert uitstekend naar het roer. Ook bij het snelvaren is de gewillige boot prima te controleren. Om lange afstanden onder slechtere omstandigheden af te kunnen leggen, heeft de Westwood een doorvaarhoogte van slechts 2,75m. en ontwerp-categorie B-certificering. Het €389.000 kostende jacht heeft veel gebruiksmogelijkheden voor zes opvarenden. Zij kunnen op een moderne boot comfortabel genieten van uitstekende vaareigenschappen.

Disclaimer

De boottest van de Westwood 405 CC is uitgevoerd in 2017. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van dat moment. Kijk voor de actuele gegevens op de website van de dealer. Deze test of delen ervan kunnen in andere media zijn verschenen.

Cijfer 7,7

Constructie                 ****

Comfort & Ruimte      ****

Afwerking                   ****

Ergonomie                  ***

Vaareigenschappen   ****

Prijs/Kwaliteit             ***

Technische Specificaties Westwood 405 C

Lengte: 12,49 m.

Breedte: 4,10 m.

Diepgang: 1,00 m.

Doorvaarhoogte: 2,75

Gewicht: 9.000 kg

Motorisering: vanaf 1 x 150 – 2 x 300pk

Prijs vanaf €389.000

Meer info: melioryachts.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site