Verano 515 Cabine: Vriendelijke visboot

spot_img

In de categorie no nonsense budget-boten brengt Jachtbemiddeling de Jong uit het Friese Wartena de Verano modellen op de markt. Het zijn eenvoudige, maar goed doordachte boten met een aantrekkelijke prijs. Wij testten de Verano 515 Cabine in de Fish uitvoering.

Nog geen 10 mille

De Verano’s worden in Polen gebouwd en in Nederland voor de verkoop voorzien van een buitenboordmotor naar keuze. De modellen-lijn begint bij een 3,20 m roei- en motorbootje en loopt to en met een 5.20 m lange sloep. Wij voeren met de Verano 515 Cabine Fish Edition. Dit is een vriendelijke visboot, die compleet inclusief motor nog geen 10.000 euro kost. Kenmerkend is de kleine opbouw die de Verano geschikt maakt voor breder gebruik dan alleen het vissen. Maar voor sportvissers is dit model met de ruime kuip, de draaibare stuurstoel en de mogelijkheden bij uitstek geschikt voor een beschut verblijf met zelfs de optie van een chemisch toiletje voorin .

Bed-optie

Het polyester-werk van de Verano 515 Cabine is degelijk verwerkt, zonder overdreven aandacht voor de afwerking. De romp- en dekschaal zijn met een flens aan elkaar verbonden en afgewerkt met een rubberen rand, waardoor deze als stootlijst dienst kan doen. Achter in de zelf-lozende kuip is een dwarsbank, in het midden aan stuurboord de simpele stuurconsole en voorin een V-vormige bank met voldoende zithoogte onder het opbouwtje met de grote raampartijen. De V-bank is optioneel om te bouwen tot een bed. Onder de achterbank is ruimte voor de brandstoftank en de accu’s.

Beperkt comfort

Omdat het gangboord naast de opbouw heel smal is, zijn er nette rvs-handrelingen op het kajuit-dak van de Verano 515 Cabine gemaakt. En behalve een kikker voor en twee achter, zijn er ook aan beide zijden middenklampen, waaraan de ‘spring’ van de boot kan worden vastgelegd. De verlichting, bestaande uit een toplicht achterop en twee boordlichten aan weerszijden van de kajuit, is standaard. Het comfort is beperkt, want de stuurstoel is weliswaar prima, maar de overige kussens zijn aan de dunne kant en rugleuningen zijn niet gepolsterd. Wel is een optionele verhoogde kap met afdekzeil voor de kuip aan de opbouw te bevestigen. Daarmee maak je de boot eventueel geschikt voor overnachtingen en kun je de mensen aan boord beschermen tegen regen, wind en kou.

Beschutting

Met de 9,9 pk viertakt Tohatsu buitenboordmotor aan de spiegel vormt de Verano 515 Cabine een prima combinatie. Vanwege de soepele monokabel besturing laat de motor zich gemakkelijk alle kanten uit dirigeren. De boot is daarbij uiterst volgzaam. Volgas komt de Verano 515 Cabine zelfs in plané. Dan haalt de boot een top van 16 km/u en is dan goed de gewenste kant op te sturen. De Verano 515 is dus een aantrekkelijk geprijsde, gemakkelijk te varen boot met een breed scala aan gebruiksmogelijkheden. In de Fish edition is het een mooie betaalbare combinatie voor hengelsportliefhebbers, die af en toe gebruik willen maken van de beschutting die de ruime en lichte opbouw biedt.

Disclaimer

De test van deVerano 515 Cabine is uitgevoerd in 2013. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van dat moment. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of de dealer. Zie het informatie-blok onder de test.

Het is mogelijk dat delen van deze test eerder zijn gepubliceerd in andere media.

Scorebord

Constructie***
Comfort en Ruimte***
Ergonomie**
Afwerking**
Vaareigenschappen***
Prijs/Kwaliteit***
Technische SpecificatiesVerano 515 Cabine Fish
Lengte over alles:5,2
Breedte:2,00 m.
Diepgang:Ca. 0,45 m.
Waterverplaatsing:ca. 450 kg
Motorisering:9,8 pk Tohatsu, elektrisch startend
Prijs vanaf:€ 9.250 (2015)
CE-ontwerp-categorie:D
Meer informatie:http://www.veranoboten.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site