EastCraft 850 tender: Lichte Liefhebbersboot

spot_img

De Friese bootverhuurder Hertzen Oost ontwikkelde een moderne tender die als trailerbare dagboot of weekender te gebruiken is. En net als de stalen EastCraft jachten is de EastCraft 850 tender een echte liefhebbersboot.

Trailerbaar

De EastCraft 850 tender is door Oost zelf bedacht, maar de technische uitwerking is van jachtarchitect Jan Visser uit Heeg. De eisen logen er niet om. De EastCraft 850 tender moest zo licht zijn, dat deze op een trailer achter de auto te vervoeren zou zijn, maar desondanks stabiel snel kunnen varen. Een ander verzoek was een comfortabele slaapmogelijkheid, maar die mocht niet ten koste gaan van de beperkte doorvaarhoogte. Lastig verenigbare eisen, maar met slimme oplossingen zijn ze toch bereikt.

Waterballast

Om op een boot van maximale 1600 kilo uit te komen, werd gekozen voor een in sandwich vervaardigde boot. Een spantenframe werd met balsa latten opgebouwd en vervolgens aan beide zijden afgewerkt met vacuüm geïnjecteerd polyester. Maar een boot met zo’n lichte body is nauwelijks stabiel snel door het water te jagen. Dus bedacht Oost een slim waterballast systeem met vier tanks van 250 liter. Deze tanks onder de vloer worden, afhankelijk van het aantal opvarenden, via eenvoudige pvc-buizen met maximaal totaal 1000 liter water gevuld. Zonder waterballast kan de boot voorin instabiel worden en krijgt veel meer last van windvang.

Klassiek gelijnd

Voor het manoeuvreren is op de EastCraft 850 tender een boegschroef beschikbaar. Dankzij het ballastsysteem is een top van maximaal 40 knopen, 75 kilometer per uur haalbaar. Daarvoor heb je wel een motor van meerdere honderden pk’s nodig. De romp heeft een klassiek gelijnde diepe V vorm met terugvallenden kimmen. De indeling is opmerkelijk doordat de kuip uit twee delen bestaat. De spiegel is open en opvallend is dat een zwemplateau ontbreekt. In de testboot is gekozen voor een Volvo-Penta D3-140 pk dieselmotor met hekdrive. De motor is in een ruim bemeten kist tegen de spiegel geplaatst en er bovenop is een zonnebed. Mooi bedacht is de plek voor het elektrische systeem pal voor de motor.

Kajuitje

De opvallende brede, ronde stuurconsole met hoge stuurbank hoort qua indeling bij het achterste deel van de kuip. De beugels van de stuurbank lopen door in een soort spoiler die de basis vormt voor het toplicht. Achter de geïntegreerde console is een stevige stuurbank met rolkussen als ruggensteun. De potdeksels zijn breed zodat opvarenden daar ook op kunnen zitten. Banken ontbreken achterin, maar onder de buiskap zijn twee langsbanken met bergruimte er onder. Bijzonder op een tender van nog geen negen meter is het kajuitje. De kajuitopening is vrij krap, binnenin vind je twee hondekooien en een centraal geplaatst toilet. De zithoogte is voldoende om er prettig te kunnen zitten. De constructie van de EastCraft 850 tender is degelijk en de afwerking is niet fraai of subtiel, maar vooral functioneel.

Kostbaar

De EastCraft 850 tender vaart met twee personen en 500 liter waterballast aan boord prettig. Storend is dat de keerkoppeling met een harde klap inschakelt. Op klein water is de boot gemakkelijk te draaien en op ruimer water planeert de boot snel. Daarom wordt al na een paar seconden de top van de 140 pk boot-motorcombinatie bereikt: 45 km/u. Dan draait de motor 3650 toeren per minuut en blijft het geluidsniveau uitstekend. De prijs van de EastCraft 850 tender is echter niet marktconform. €165.000 is voor een matig afgewerkt hekdrivejacht te veel geld. Door de degelijke bouw is de boot goed geschikt voor verhuur, maar vooralsnog te kostbaar om een stabiele positie op de particuliere tendermarkt te veroveren.

Cijfer 6,8

Disclaimer

De test van de EastCraft 850 tender is uitgevoerd in 2015. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van dat moment. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie het infoblok onder de test. Het is mogelijk dat delen van deze test eerder zijn gepubliceerd in andere media.

Scorebord:

Constructie****
Comfort & Ruimte***
Ergonomie***
Afwerking**
Vaareigenschappen***
Prijs/ Kwaliteit**

Technische Specificaties EastCraft 850 Tender

Lengte:8.50 m
Breedte:2.70 m
Diepgang:0,70 m
Doorvaarthoogte:1.10 m
Waterverplaatsing:2.100 kg
Dieseltank 120 liter
Watertank80 liter
Vuilwater 50 liter
Certificering:CE C
Meer informatie:www.eastcraft.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten

DutchEnglishFrenchGerman