Primeur 700 tender: Sloep met tenderkont

spot_img

Nieuwe tenders zijn kostbaar en om de prijs te drukken worden ze vaak uitgevoerd met een buitenboordmotor in een bun. Dat kan prima, maar veel watersporters geven toch de voorkeur aan een inboard diesel. Daarom is het opvallend dat het lukt om de ruime, moderne Primeur 700 tender met dieselmotor aan te bieden voor een bedrag rond €30.000 (2016).

Klein verschil

De Primeur 700 is als sloep en als tender verkrijgbaar. Beide kosten hetzelfde en het enige verschil is aan de achterzijde te zien. Deze test gaat over de tender, die voorzien is van een fraaie waaiersteven en een typerende ronde tenderkont. Mooi is de manier waarop de kabelaring in de achterzijde is weggewerkt. Achter valt op dat de trap naar het zwemplateau tevens de waterkering is, die moet voorkomen dat achteropkomende golven de kuip in rollen.

Knevels

De bestuurdersbank is gemakkelijk te verplaatsen. Dit heeft als voordeel dat je eenvoudig naar de achterkant van de boot kunt lopen, maar ook dat je de zitafstand tot het stuur zelf kunt bepalen. Alle zitplekken in de Primeur 700 tender hebben goede kussens, zijn ruim en voorzien van mooie hoge rugleuningen. Onder de banken zijn vijf grote opbergruimtes, waarvan sommige zijn voorzien van een nette vlakke sluitingen en andere van goedkope knevels. Goed hang- en sluitwerk is niet duur en het is jammer dat hier niet consequent voor kwaliteit is gekozen. Andere kritiekpunten zijn de beperkte bereikbaarheid van de accu en van de ruimte onder het voordek.

Stabiel

Het polyester van de Primeur 700 tender is van uitstekende kwaliteit en voorzien van een kwalitatief hoogwaardige gelcoat. Bovendien is de romp aan de binnenzijde keurig met topcoat afgewerkt. De motor, standaard een Craftsman 27 pk, is netjes ingebouwd, al moeten de losliggende leidingen in de motorkamer nog van een beschermende mantel worden voorzien. Overigens is de boot zelfs uit te voeren met een 125 pk Hyundai diesel. Bij het instappen toont deze tender zich mooi stabiel. Bovendien zijn er twee opstaptreden aan elke kant die het betreden van de boot gemakkelijk maken. Ernaast vind je aan stuurboord een plek voor een koelkast en aan de andere zijde voor een praktische, maar eveneens optionele prullenbak (€400). Tussen de voorbanken is met de (optionele) tafel een zonnedek te maken en in plaats van de standaard teakline vloer kun je ook voor echt teak of een kunststof teakvervanger kiezen.

Klein roer

Bij het manoeuvreren merk je dat de Primeur 700 tender een klein roerblad heeft. Daardoor wordt de draaicirkel vrij groot (2,5 – 3,5 scheepslengtes) en is het achteruit varen lastig. Maar met de (optionele) boegschroef verdwijnen deze problemen als sneeuw voor de zon. Met de 42 pk, die in de testboot was ingebouwd, wordt een top van 19 km/u gehaald. Daardoor heb je in deze uitvoering nog net geen vaarbewijs nodig. Je merkt dat de boot een goed onderwaterschip heeft, want de boot steigert bij het accelereren niet, planeert gemakkelijk en is mooi koersvast. De goede hydraulische besturing draagt daar zeker toe bij. Alles bij elkaar is de Primeur 700 tender een mooie, goed ingedeelde en degelijk gebouwde tender met een paar kleine schoonheidsfoutjes. Maar die vergeet je snel als je de prijs en de uitgebreide uitvoering vergelijkt met die van de concurrentie.

Disclaimer

De test van de Primeur 700 tender is uitgevoerd in 2016. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van dat moment. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie het infoblok onder de test. Het is mogelijk dat delen van deze test eerder zijn gepubliceerd in andere media.

Cijfer: 7,7

Scorebord:

Constructie***
Comfort & Ruimte****
Ergonomie****
Afwerking***
Vaareigenschappen***
Prijs/ Kwaliteit****
Technische Specificaties Primeur 700 Tender 
Lengte over alles:6,95 m.
Breedte:2,55 m.
Diepgang:0,55 m.
Waterverplaatsing:1300 kilo
Motorisering:27-125 pk diesel
Prijs vanaf:€ 31.650
CE-ontwerpcategorie:C
Meer informatie bij diverse dealers:www.krijgsmanwatersport.nl
www.prinswatersport.nl/
www.verschuurwatersport.nl
www.bootakkrum.nl
www.peekwatersport.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site