Seafury Hawker S:  Volgas met karakter

spot_img

De boottest van de Seafury Hawker S is uitgevoerd met een 190 pk Vetus diesel in 2015.

De Hawker is de eerste tender van sloepenmerk Seafury. De boot werd dit voorjaar tijdens de HISWA in de Amsterdamse Rai geïntroduceerd en oogstte direct veel lof. Niet alleen vanwege de fraaie lijnen, maar ook door de aantrekkelijke basisprijs.

Seafury Hawker S

Strak en sloepig

Tenders zijn de trendy boten van deze tijd. Ze genieten een enorme populariteit omdat ze er strak uitzien, de gezellige indeling van een sloep hebben en bovendien geschikt zijn om mee snel te varen. Alle grote merken hebben al langere tijd tenders in hun assortiment, maar Seafury bleef daar als reddingssloepen specialist bij achter. Tot dit voorjaar.

Seafury Hawker S

Trendy tender

Uiterlijk heeft de Hawker wel wat weg van een andere trendy tender, de Antaris Seventy7. Ook de motorisering bestrijkt een vergelijkbare range. Maar de Antaris heeft wat meer zeeg, is hoger en ook flink breder. De Seafury ziet er ondanks de geringere breedte even modern uit. Mooi is de manier waarop de opvallend lage buiskap ingeklapt op het voordek kan worden gelegd. Aan de buitenzijde wordt de strakke polyester Hawker beschermd door een stootlijst met rubberen rand en rvs strips.

Seafury Hawker S

Grote rondzit

Het interieur van de Seafury Hawker S is ingedeeld met voorin een grote rondzit die met vulstukken tot zonnebed kan worden omgetoverd. Bij de stuurconsole is een U-vormige bank. Het zitcomfort is goed en onder de zitplekken is opbergruimte. Jammer dat de sluitingen van de opbergruimte aan de buitenkant zijn geplaatst en zo in de kuiten kunnen prikken. De afwerking met zwart kunststof teakvervanger, versterkt het moderne design. Heel goed zijn de opstaptreden aan beide zijden en ook goed is dat de onderhoudsgevoelige onderdelen zoals wierfilter, brandstoffilter en accu’s onder de achterbank zijn geplaatst.

Niet standaard

De motor in de Seafury Hawker S is niet de standaard Vetus diesel 28 pk, maar de diesel aan de andere kant van het spectrum, de Vetus Common Ral 190 pk. Deze heeft een meerprijs van € 23.900 op de standaard instapprijs van €49.000. Met deze motor wordt een top van 47 km/u bereikt en dan is het mogelijk om achter de boot te wakeboarden. Ook langzaam varend presteert dit van oorsprong Italiaanse VM blok prima. De Hawker laat zich dan gedwee door korte bochten voeren, maar laat volgas brullend haar ware karkter zien.

Goede afwerking

De Hawker is mede door haar aantrekkelijke prijs en de goede afwerking een prima toevoeging op het brede aanbod aan tenders. Door de moderne looks en de degelijke vaareigenschappen is het ook een logische aanvulling op het bestaande Seafury modellengamma.

Seafuey Hawker S

Beoordeling:

Cijfer: 7,8

Scorebord:

Constructie ***

Comfort & Ruimte ****

Ergonomie ***

Afwerking ****

Vaareigenschappen ****

Prijs / Kwaliteit ****

Seafuey Hawker S

Technische specificaties:

Lengte: 8,00 m

Breedte: 2,85 m

Diepgang: 0,80 m

Kruiphoogte: 1,18m

Motorvermogen tussen 28 en 190 pk

Prijs: vanaf € 49.000

www.seafury.nl 

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site