Maril 725 en 730: Degelijk en ruim

De Maril 725 en de comfort-versie 730 zijn getest in 2006. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn uit dat jaar. Kijk voor de actuele gegevens op www.maril.nl

De Maril 725 en 730 passen in de trend van groter en luxer. Uiterlijk zijn ze een mix van de populaire 625 en de grote Maril 860. Van binnen is de sloep in twee versies verkrijgbaar. Met een interieur zoals dat van de 625 én in een speciale comfort uitvoering die veel weg heeft van …inderdaad, de 860. Boottesten probeerde de veelzijdige nieuwe Maril 725 tweemaal uit: in Koudum en op het Sneekermeer.

Maril 725

Geen rust

Als je de Maril werf in Koudum betreedt, bruist het bedrijf van activiteit. In tegenstelling tot de rust, die dit deel van Friesland voor watersporters zo aantrekkelijk maakt, zwermen hier mensen als mieren door elkaar heen. Soms zijn dat klanten die een nieuwe boot willen uitzoeken, maar meestal gaat het om de mensen van Maril, die de ene na de andere boot klaar maken voor aflevering. Op de meeste werven zit de eigenaar in een net pak in een afgelegen kantoor, maar bij Maril is de baas continue bezig met productie, logistiek en transport. Als er een boot met de heftruck moet worden verplaatst, doet de eigenaar dat zelf. Moet er een mal worden gelost, dan is hij daar ook bij betrokken. Ondertussen gaat onophoudelijk de telefoon. En als er op zondag een melding van een motorstoring binnenkomt, wordt deze direct door de eigenaar van de werf zelf opgelost.

Politievaartuig

Deze Friese ondernemer houdt daarbij de markt scherp in de gaten. Na het verbeteren van de succesvolle kleinere modellen, is hij overgestapt op het produceren van nieuwe en grotere modellen. Vorig jaar was dat de 860, die inmiddels grote populariteit heeft gekregen en zelfs als politievaartuig is verkocht. Dit jaar is er de splinternieuwe 725, onderwerp van deze test, bijgekomen. Dat het een aansprekend model is, blijkt wel uit het feit dat er dit jaar al 25 van zijn afgeleverd. Ook varen er inmiddels twee als watertaxi in Harlingen.

Maril 730

Extra vermogen

De 725 is van verre al te herkennen als een echte Maril. Dat zie je aan de overnaadse bouwwijze met brede gangen en volle spitsgat kont. De sloep heeft daarnaast een gematigde zeeg en is relatief breed ten opzichte van de lengte. Als we deze nieuwe telg van de Maril familie nader bekijken, blijkt de standaard motorisering nogal onder-bemeten ten opzichte van het gewicht van de boot. Nu zijn de meeste sloepen overpowered. In principe is bij een waterverplaatsing van 1500 kilo een vermogen van 8 Pk voldoende om de boot op rompsnelheid te krijgen. Als je op stromend water vaart en vaak last hebt van wind, stroom en tij, is het toch wel fijn om wat extra vermogen te hebben. Meestal wordt de 725 geleverd met een zwaardere motor. Het geteste demo exemplaar is voorzien van een krachtige viercilinder Nanni diesel met een vermogen van 60 Pk.

Hachelijk

Deze viercilinder is met een homokineet aan de watergesmeerde schroefas verbonden. De inbouw is degelijk en ook op het overige technische installatiewerk is niets aan te merken. In het brandstofsysteem is een glazen filter geplaatst, zodat je altijd kunt controleren of de brandstofstroom onbelemmerd is. De sloepen van Maril worden standaard afgeleverd met een nette eigenaars handleiding en reserveonderdelen, zoals een impeller, een brandstoffilter en een oliefilter. Zonder de motor is de 725 al relatief zwaar, zeker als je deze vergelijkt met andere sloepen van dezelfde lengte. Niet alle werfbazen zijn helemaal eerlijk over de opgave van de (voor consumenten) belangrijke gegevens, zoals lengte en gewicht. Hierdoor wordt vergelijken van verschillende merken sloepen een hachelijk avontuur.

Made in Koudum

Maril is er trots op dat de sloepen van kop tot kont in Nederland worden gemaakt. Dat gebeurt op de eigen werf in Koudum, waar ongeveer 30 mensen in de productie werkzaam zijn. De polyester rompen worden door middel van de spuitmethode vervaardigd, waarbij op belaste plaatsen extra matten worden ingelamineerd. De rompen bieden een strakke en degelijke aanblik. Door het speciale onderwaterschip met twee kimkielen en een dieper gelegen lange kiel is de aanvangsstabiliteit goed. Ook de binnenzijde van de boot is buitengewoon netjes afgewerkt.

Maril 730

Losse deksels

In de sloep is veel bergruimte aangebracht in nette kisten onder de zitbanken. De werf heeft gekozen om de kwetsbare scharnieren achterwege te laten, maar niet iedereen zal dit als een voordeel zien. Want als je het deksel opklapt, moet je deze eerst wegleggen voordat je spullen kunt wegleggen of uithalen. Voor bruggeld, waterkaart of mobiele telefoon zijn heel doelmatige zwaluwnesten aan de zijkant gemonteerd. Voorop is een kleine ankerkluis, waarvan het deksel wél met scharnieren is vastgezet. In de kluis vind je een RVS-anker, waarop in sierlijke letters de naam van de werf prijkt.

M

Luxe fauteuil

Ook bij de motorkist zijn de scharnieren weggelaten. De kist is door de uitstekende motorkist isolatie zo zwaar, dat deze altijd op de goede plek zal blijven liggen. Om de motor gemakkelijk en regelmatig te kunnen inspecteren zouden stevige scharnieren en een gasveer onder de zware kist prettiger zijn. Het zitcomfort van deze 725 is bijzonder goed. Alle toonaangevende werven hebben inmiddels begrepen, dat consumenten het comfort van een luxe fauteuil op een sloep eisen. En die eis heeft Maril ingewilligd door de 725 te voorzien van comfortabele kussens met voldoende ruggensteun en zitdiepte. Voorin kan een ruim (zonne-) bed worden gemaakt. Daarnaast biedt Maril ook een verstelbaar stuur aan, waarmee de schipper het stuurwiel gemakkelijk naar zich toe kan trekken. En dus kun je concluderen, dat de meeste comfort-voorzieningen van deze sloep prima zijn verzorgd.

Comfortversie

Toch nam de werf kort na de introductie van de 725 een comfortuitvoering op de markt. Om verwarring met de 725 te voorkomen zal deze sloep als 730 door het leven gaan. Van de 730 konden we alleen de binnenmal zien. Daaruit bleek dat de indeling erg op die van de grote 860 gaat lijken. Dat houdt in: een verlaagde vloer in het gedeelte voor de motorkist en aan weerszijden units voor een kooktoestel en een spoelbak . Als je een spoelbak hebt, moet er ook een watertank worden geïnstalleerd. Maril heeft dit opgelost door er twee losse jerrycans met een totaal inhoud van 32 liter bij te leveren. Die kun je ook los van de boot vullen. Dat is wel zo makkelijk als het druk is bij de waterslang op de steiger.

Maril 730

Solide en rijk

Aan de buitenzijde van de sloep is de dikke kabelaring niet alleen een versiering. Door de meeste sloepenbezitters wordt dit touwwerk ook gebruikt als stootlijst. Maril heeft voor het ophangen van de stootwillen voor losse RVS-kikkers gekozen en voor een nette opbergplek onder de opstaptreden. Via deze brede trede is de diepe kuip met stappen van 35 en 39 cm te verlaten. Dat geeft aan dat de kuip van de sloep mooi diep ligt en dat is lekker veilig als je met kinderen gaat varen. In de kiel is voor de veiligheid een dubbele lensvoorziening: hand- en elektrisch.

m

Functioneel

In de stuurconsole is op de best mogelijke plaats, direct onder handbereik van de schipper, een brandblusser weggewerkt. Functioneel is ook de blusopening in de motorkist, waarvan je hoopt dat je deze nooit hoeft te gebruiken. Want met een poederblusser richt je meestal onherstelbare schade aan de diesel aan. Op een sloep is de brandstoftank meestal van kunststof, maar Maril heeft gekozen voor een solide roestvast stalen tank onder het achterdek met een inhoud van 120 liter. Voor de meeste sloepenbezitters is dat genoeg voor een half seizoen varen.

Opties

De geteste 725 is rijkelijk voorzien van teakhout, onder meer op potdeksel, instaptreden en motorkist (standaard). Op dek en vloer is dit optioneel, € 7.975. Niet alle Marils hebben zoveel teak, maar de optionele teakvoorzieningen geven juist de rijke uitstraling aan de boot. En dat geldt ook voor het nette zwemplateau met de lange zwemtrap (€ 3.525) aan de spiegel. Een andere luxe optie is de mooie koellade onder het voordek. Het blijft alleen jammer dat er geen echt afsluitbare opbergplekken zijn gemaakt. Het is fijn als je even op een terrasje gaat zitten, dat je een paar spulletjes achter slot en grendel kunt wegbergen. Gelukkig is dat simpel op te lossen.

Genieten

Als je de boot betreedt, valt de stabiliteit positief op. Het is een ruime sloep, waar je met gemak een elftal met vrienden op kwijt kunt. Hoe ruim de sloep is, valt pas op als je iemand voorin ziet zitten. Je zit daar lekker, met voldoende ruggensteun en op goed zittende kussens. De Nanni 60 pk diesel heeft tot aan de rompsnelheid een prachtig verlopende geluidscurve met waardes onder de 70 decibel. Dat houdt in dat je een gewoon gesprek kunt voeren zonder je stem te hoeven verheffen. Precies zoals het in een sloep is bedoeld.

Boven de rompsnelheid neemt de geluidscurve toe tot een maximum van 78 decibel als op vol vermogen wordt gevaren. De diepte van het vaarwater speelt bij het testen een belangrijke rol. Want hoe meer water er staat, hoe beter en vooral ook hoe sneller een boot vaart. De top werd vastgesteld op ongeveer 20 kilometer per uur.

Koersvast

Positief is de koersvastheid. De boot ligt als op rails in het water. Je kunt het roer op ruim water gerust een tijd loslaten zonder dat de boot een andere koers opzoekt. De draaicirkel is fors. Over bakboord, de voorkeursrichting van de rechtsdraaiende schroef, was ongeveer 18 meter nodig. Over stuurboord nam dat toe tot ongeveer 25 meter. Als je in krappe haventjes moet manoeuvreren is een boegschroef dus geen overbodige luxe maar een must. Geef je flink gas, dan komt de sloep in een halfglijvaart en trekt in de kleine slootjes een forse hekgolf.

Op open water valt die hekgolf mee. Het is een voordeel dat het stijgen van de boeg beperkt blijft, zoals op deze Maril. Het vaarwater blijft goed te overzien en de boot is ook op topsnelheid prima te besturen. In snelle bochten blijft de boot vlak en met golven heeft de 725 geen enkele moeite. De spray wordt netjes afgebogen en de kussens blijven ook na intensief testvaren kurkdroog.

Conclusie

De Maril 725 is een sloep die is ontstaan door goed geluisterd te hebben naar de klanten. Het is een sloep met extra veel ruimte, een rustig lopende motor en een stoere, luxe uitstraling. Dat is wat de moderne consumenten verlangen. Met de nieuwe 725 en 730 brengt Maril een nieuwe generatie sloepen met de bekende eigen sterke punten: degelijk, zonder franje, maar comfortabel en stoer. Deze twee nieuwe modellen voegen daar het element ruimte aan toe en de comfort-mogelijkheden zijn verder uitgebreid. Voor de sloepenfans, die met veel mensen aan boord comfortabel langere afstanden met wat meer snelheid willen afleggen, lijkt deze eigentijdse sloep een prima keuze.

Maril 730
Lijst van Technische gegevens: 
Distributie gegevens 
Werf/ Verkoper / Importeur(s)Maril Boats BV
StraatSpoorlaan 4
Postcode en Woonplaats8723 EV  Koudum
telefoon0514-522785
fax0514-523045
e-mailmaril@euronet.nl
websitewww.maril.nl
  
Algemene bootgegevens 
Merk en TypeMaril 725
WerfMaril Boats BV
Land van herkomstNederland
Ontwerper:Gaastmeer Yachtdesign
CE- categorieC-categorie
Max aantal personen volgens CE10
Max belading volgens CE1000 kg
Maten 
Lengte over alles (in m)7,25
Lengte romp (in m)7,12
Lengte waterlijn (in m)6,6
Breedte (in m)2,7
Diepgang (in m)0,65
Doorvaarthoogte (in m)1,15
Waterverplaatsing (in kg)1500
Motorgegevens 
Motortype standaardNanni diesel 2,45 eco
Motorvermogen in kW (Pk)7,3 KW (11PK)
Motortype testschipNanni diesel 4,200 TD
Motorvermogen in kW (Pk)44,1 KW (60PK)
Aantal cilinders per motor4
Keerkoppeling typeTechno drive TM 345 Hydraulisch
Overbrengingsverhouding1 op 2
Standaard schroef # bladen15 inch 4 blad
Diameter x spoed15 x 18
Tank volume gegevens 
Inhoud brandstoftank (in liter)ca.120 liter
Elektrische installatie 
Voltage12 volt
Startaccu (aantal en Ah)54 Ah
Constructie 
RompmateriaalPolyester 13 tot 15 mm dik
VerwerkingSpray (sommige delen handlay-up)
DekmateriaalPolyester 13 tot 15 mm dik
Verstevigingen1 spant en 2 houten balken van voor naar achter
Romp – dek verbindingLijmen en bout moer constructie
Ankeruitrusting standaardNee
Uitrusting en prijs 
Standaard vanaf prijs€ 26.000,-
Prijs getest schip€ 55.970,-
Garantie algemeen2 jaar
Osmose garantie10 jaar
Vaarklaar = inclusief 
  
Transportkostengeen
Afleveringskostengeen
Halve tank brandstofstandaard 100 liter brandstof
Landvasten fenders, vlaggenstok en vlagstandaard
Stuurwiel ipv helmstokbesturing (***)standaard
Kussenset€ 2.400,=
Kompasop aanvraag
Log/dieptemeter€ 925,=
Dekzeil / buiskap (***)€ 2.050,=
Kabelaring en kopleguaan (***)standaard
Totaal Vaarklaar€ 31.375

Pluspunten

  • Ruim
  • Comfortabel en stil
  • (Koers)stabiel
  • Netjes afgewerkt

Minpunten

  • Geen scharnieren op motorkist en luiken
  • Geen opbergplekken achter slot
  • Boegschroef is een must vanwege draaicirkel

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten