Nordkapp Airborne 7: RIB met goede genen.

De Nordkapp Airborne 7 is in samenwerking met Watersport-tv.nl (video) getest op 15-9-2022. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van dat moment. Kijk voor de meest actuele gegevens op www.sandenwatersport.nl

Nordkapp produceert al sinds 1966 sportboten en kreeg internationale bekendheid vanwege het winnen van prijzen en de hoge kwaliteitsstandaard. De snelle console-boten en worden ontwikkeld in Noorwegen, vlak bij de Noordkaap. Je herkent ze van afstand al aan de groene voorruit.

Genen

Sinds kort heeft dit legendarische merk een serie RIB’s op de markt gebracht. Ze heten toepasselijk Airborne en hebben dezelfde sportieve en kwalitatieve genen als de andere Nordkapp’s. De geteste Nordkapp Airborne 7 van bijna 7 meter lengte is de middelste in de serie Nordkapp RIB’s, want er is ook een van bijna 8 meter en de kleinste Airborne 6 is bijna klaar. De Airbornes worden volgens strenge richtlijnen gebouwd door een werf die custom made RIB’s voor de beroepsvaart maakt. Nordkapp kennende weet je dat het met de kwaliteit altijd goed zit.

Bochten

Bijzonder op deze Nordkapp Airborne 7 is, dat de hypalon tubes, (dat is het beste materiaal voor de luchtkamers), heel slank zijn en in tegenstelling tot bij veel andere merken hoog boven het water liggen. Daardoor heb je in hoge golven minder last van de tubes en kun je scherpere bochten maken. Een nadeel van de hoog op de romp geplaatste tubes zou kunnen zijn dat de boot in rust iets minder stabiel is, maar daar is eigenlijk geen sprake van. De boot blijft recht, ook als je aan de zijkant opstapt. Eigenlijk kun je de Airbornes zien als sportboten met een scherp, V-vormig onderwaterschip en een compacte tube eromheen.

Doorloop

Deze Nordkapp Airborne 7 is ontworpen om het comfort rond de bestuurder en de opvarenden te optimaliseren. Als je de boot van dichterbij bekijkt, zie je de ervaring van de ontwerpers en merk je de bouwkwaliteit. De stuurconsole is asymmetrisch geplaatst met een relatief ruime doorloop aan de bakboordzijde. Daardoor heb je op nog geen 7 meter lengte plek voor 10 man en kun je een groot zonnebed voorop maken. De Airborne zit vol met details die het varen aangenamer maken. Daarin zie je de kwaliteit duidelijk terug. Zoals in de fijn gevormde stevige, maar comfortabel zittende kussens. Kwaliteit zie je ook in de relingen waaraan je tijdens de tocht steun vindt. Ze zijn oerdegelijk en op de logische plekken geplaatst. Nog iets unieks, deze Nordkapp heeft console en zitbank hoezen die zijn weggewerkt in de rugleuningen. Ze zijn gemakkelijk open te vouwen en later weer simpel op te bergen.

Bescherming

De stuurplek is ideaal met een schuin geplaatst stuurwiel, een groot scherm voor je neus en plek voor de kleine spulletjes. Zo is er een vakje met oplaadmogelijkheid voor de telefoon en daaronder een mooie plek voor de papieren en de autosleutels. Helemaal fijn is de grote opbergplek onder het dashboard. Daar past zelfs een grote rugtas in. Er is een fijne voetensteun en op de stuurbank voor twee personen zit je als een vorst. Als je de zitting opklapt vormt deze direct een fijne sta-steun. Echt heel bijzonder is dat er onder het windscherm een stoffen buiskap met frame is ingebouwd, zodat je ook bij slecht weer op zee beschermd bent. Deze kap is van achter af te sluiten met een tent, zodat je bij slecht weer in een wind- en waterdichte cabine kunt sturen. Natuurlijk is de kuip zelflozend.

Cabrio

Ook bijzonder, de Airborne heeft als optie een boegschroef en dat zie je maar zelden op een 7 meter RIB. Een fraai detail is het windscherm achter de achterbank, dat als in een cabrio beschermt tegen wind op het achterhoofd. In het scherm is de ski-paal verwerkt. De drie man die daar plaats kunnen nemen hebben een mooie comfortabele plek met bijvoorbeeld een opklaptafel en bekerhouders. Een smal gedeelte van de zitkussens is makkelijk wegklapbaar. Dat heeft twee voordelen. Het maakt de doorstap naar het achterste deel van de boot met zwemtrap en fraaie opbergbak gemakkelijker. Opgeklapt vormen ze een relaxte armsteun. Alle luiken zijn voorzien van zeer simpele, rubberen afsluitingen die uitstekend functioneren.

Airborne

Nordkapp boten zijn voorbereid op uitrusting met Mercury buitenboordmotoren. Achter de geteste Airborne hangt een 225 pk Mercury ProXS, dat is een prachtig V8 blok met het geluid van een brullende leeuw. De bediening is fly by wire, elektronisch en dat werkt ideaal. Overigens is motorisering tot en met 250pk mogelijk. Op het ruime water accelereert de Nordkapp als een hongerig roofdier dat op zijn prooi duikt. Bochten zijn een feest. Je merkt dat je de kwaliteit van een topboot te pakken hebt als je rare fratsen uithaalt. Wij maakten superscherpe bochten waarbij je de boot bijna verticaal op haar zijkant door de bocht laat gaan. Gemakkelijk over de golven kunnen springen maakt het varen met de Airborne sensationeel. Met een kleine aanloop ben je echt even ‘airborne’.

Kwaliteitsvaren

De test is uitgevoerd op een beschutte Maasplas en zelfs daar merk je in alle aspecten van het varen de kwaliteit van deze Nordkapp. Als je onder moeilijke omstandigheden op zee vaart is zulke kwaliteit een vereiste. Met de optimale trim bereiken we de topsnelheid bij 46,8 knopen ofwel dik 86 kilometer per uur. De Airborne is gemakkelijk te trimmen en dat is fijn. Als je de motor te hoog trimt wordt de RIB niet instabiel, maar hoor je de Mercury zachtjes protesteren. Zodra je de trimknop dan weer even aantipt, haal je weer het maximale uit de motor. Op lage snelheid is de boot gemakkelijk elke gewenste kant op te dirigeren. Mocht je daar moeite mee hebben, dan heb je altijd nog de optie van een boegschroef. Noodzakelijk is deze zeker niet.

Superjachttender

Aan alles merk je dat de Nordkapp Airborne 7 een boot uit het hogere segment is. De prijs zonder motor begint bij ongeveer €60.000. De geteste combinatie met 225 Mercury Pro XS en alle denkbare opties komt iets boven een ton uit. Dat is veel geld, maar marktconform in het segment van de High Performance RIBS, zoals die als tender bij een superjacht worden gebruikt. Deze Nordkapp Airborne 7 voldoet wat dat betreft aan alle vereiste kwalificaties.

Technische gegevens:

TECHSPECSNordkapp AIrborne 7
Lengte o.a. (m.)6,80
Breedte (m.)2,53
Diepgang (m.)0,45
Doorvaarhoogte (m.)1,98
CE-OntwerpcategorieB
Motor pk (kW)Max 250pk outboard
Waterverplaatsing: (kilo)900
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 58.874 ex. motor, incl. rigging
Meer informatiewww.sandenwatersport.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten

DutchEnglishFrenchGerman