Van Vossen 888: om niet mee te spotten

spot_img

Omdat je tegenwoordig bijna op elke hoek van de straat sloepen kunt kopen, zoeken sommige bedrijven producten die ver afwijken van de bestaande modellen. Daarom ook was Verschuur Watersport op zoek naar een extra grote tender met buitenboordmotor in de bun. Hun oog viel op de Van Vossen 888.

3

Boeglampen

De aluminium Van Vossen tenders uit Steenwijk bleken hun gewenste aanvulling op de bestaande modellen-lijn. Wij testten de grootste van de serie, de Van Vossen 888. De testboot is geplamuurd en zwart geschilderd, maar kan ook met bijvoorbeeld houtprint of knaloranje folie worden gewrapt. In bijna alle details wijkt deze tender af van de meer gangbare sloepen. Zo heeft de rechte boeg een knik op de plek waar de kimmen teruglopen om een sprayrail te vormen. Er is geen kabelaring maar dit model is voorzien van een stoere stootlijst. Ook loopt de diepe V-vormige romp naar achteren uit in een vrijwel vlak onderwaterschip. Dat voorspelt goede vaareigenschappen. Twee navigatie-boeglampen kijken je onheilspellend aan. Ze lijken te zeggen: “pas op, ik ben een boot om niet mee te spotten”.

2

Rank

De zeeg van de Van Vossen 888 is fraai en met een breedte van 2,55 m. op een lengte van bijna negen meter is het een ranke tender. Maar als je aan boord stapt blijkt de 888 als een rots in het water te liggen. Op de constructie van 4 mm dik aluminium met een spantafstand van 50 cm is niets aan te merken, want die is sterk en doordacht, professioneel gelast met mooie, strakke lasrupsen. De afwerking is niet verfijnd, maar zeker voldoende voor een snelle tender.

Multifunctioneel

De indeling van de Van Vossen 888 is tamelijk klassiek, dus net als in veel sloepen. De tender heeft een groot voor- en een fors achterdek, twee langsbanken in het voorste deel van de kuip en een U-vormige bank rond de moderne stuurconsole. Onder het voordek vind je een multifunctionele ruimte. Deze kun je gebruiken voor twee slaapplaatsen, een toilet of gewoon als een mega-grote opbergplek. Het voordek kan totaal worden bedekt met een comfortabel kussen. Ondanks dat de zittingen in de kuip vrij laag zijn, bieden ze dankzij de diepte toch voldoende comfort. Onder de banken vind je volop opbergruimte.

Klantwensen

De 90 pk Suzuki is fraai weggewerkt, want van buitenaf is de bun, waarin een motor van 30-250 pk past, niet te zien. De viercilinder benzinemotor zelf heeft voldoende rotatiemogelijkheid om soepel te kunnen manoeuvreren, want sturen doe je op deze Van Vossen 888 met de motor. Ook de stuurplek is comfortabel, al had er iets meer ruimte tussen stuur en bank mogen zijn. Gelukkig is dit in de aluminium bouw eenvoudig aan te passen. Want uiteindelijk is elke tender gebouwd volgens de persoonlijke wensen van de klant.

Zwaluw

Manoeuvreren is niet heel lastig, maar vanwege de relatief grote lengte worden de meeste 888’s toch met een boegschroef verkocht. Misschien niet echt nodig, maar wel extra gemakkelijk en zeker ook extra veilig. Langzaam varend is de boot in elk geval goed koersvast en mooi stil. Op snelheid is wat motor-trim nodig om met de 90 pk Suzuki aan de topsnelheid van rond de 40 km/u te komen. Maar ook dan is deze tender gemakkelijk controleerbaar en scheert als een zwaluw over de golven. De goede vaareigenschappen, gecombineerd met de fraaie lijnen en de praktische indeling maken deze aluminium Van Vossen 888 een aantrekkelijke aanvulling op de bestaande markt. De prijs begint bij €25.990, exclusief motor. Voor de geteste uitvoering moet rond € 60.000 worden neergeteld.

Disclaimer

De boottest van de Van Vossen 888 is uitgevoerd in 2016. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer of op www.vanvossentenders.nl

Cijfer: 7,8

Scorebord:

Constructie****
Comfort & Ruimte****
Ergonomie***
Afwerking***
Vaareigenschappen****
Prijs/ Kwaliteit****

Technische Specificaties Van Vossen 888

Lengte over alles 8,88 m

Breedte 2.55 m

Diepgang 0.33 -0,70 m

Waterverplaatsing: 1.350 kilo ex motor

Motorisering 30-100 pk outboard

Prijs vanaf: ca. € 25.990 ex motor

CE-ontwerpcategorie: C

Meer informatie: www.verschuurwatersport.nl of www.vanvossentenders.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten

DutchEnglishFrenchGerman