Dragonfly 25 Sport: Deense duivel

spot_img

De Dragonfly 25 Sport, genomineerd als Hiswa zeilboot van het jaar 2016 is een trimaran met een onvergelijkbare funfactor. Dat komt door het enorme snelheidspotentieel, maar ook door een paar slimme oplossingen die sommige nadelen van trimarans opheffen.

x

Trimaran

Het is geen goedkope boot, deze Deense 25 voet trimaran. Voor de ‘Touring’ versie moet bijna €85.000 worden neergeteld en in de ‘Sport’ uitvoering komt daar nog eens €15.000 bovenop. En wie denkt dat je voor dat geld dan in luxe kunt baden, heeft het mis. De Dragonfly is een Spartaanse zeilboot, die met de helmstok wordt bestuurd en ook in het interieur nauwelijks comfort biedt. Toch valt deze Dragonfly 25 Sport in de categorie geweldige zeilboten.

Onkenterbaar

Dat heeft in de allereerste plaats te maken met de snelheid. Zodra er maar een klein beetje wind staat, gaat de Dragonfly (Engels voor libelle) er als een speer vandoor, alle andere boten in de buurt achterlatend alsof ze voor anker liggen. Die snelheid heeft te maken met het lage gewicht en de geringe waterweerstand van hoofdromp en de twee drijvers. De Dragonfly 25 Sport vaart door deze vorm vrijwel vlak, is zo goed als onkenterbaar en dat is bij hoge snelheden een groot voordeel.

x

Klapsysteem

Maar aan trimarans kleven ook nadelen. Je kunt er immers niet heel hoog mee aan de wind zeilen. Maar dat nadeel wordt door het snelheidsoverschot op iets ruimere koersen vrijwel altijd goed gemaakt, zodat je met de hoge VMG’s uiteindelijk toch eerder aankomt. Verder neemt een trimaran in de krappe Nederlandse havens enorm veel ruimt in. Zo is de Dragonfly 5,80 m breed en zou dus niet in een standaard box voor een 8 meter boot passen. Maar door een slim inklap-systeem van de buitenste drijvers is de boot in de haven of op de trailer slechts 2,30 m breed. Dat maakt stalling in een normale box en probleemloos vervoer over de weg op een trailer voor de ruim 1000 kilo wegende boot mogelijk.

Twijfelaar

Alleen in de middelste drijver is verblijfsruimte. Die bestaat uit een twijfelaar voorin en twee ruime langsbanken met een tafel. Kooktoestel en kooktoestel zijn optioneel. Een 6 pk Tohatsu langstaart buitenboordmotor hoort wel bij de standaarduitrusting. Onder de langsbanken, in de hondenkooi en in de twee drijvers is opslag van spulletjes mogelijk. En wat de constructie van de boot betreft zijn de sandwichconstructie en de afwerking van de Dragonfly 25 Sport degelijk en netjes.

Vliegen

Zeilen met de Dragonfly 25 Sport is sensationeel. Op de testdag lijkt de beslist niet al te grote boot met de Epex laminaat-zeilen en de carbon mast over het water te vliegen. Alle zeilen bedien je vanuit de kuip in de hoofdromp. De stuurpositie op de trampoline van de ‘hoge drijver’ is verre van comfortabel, maar dat neem je graag voor lief. Want bij slechts 10 knopen wind vaar je direct al 7 knopen. En als het een beetje doorwaait haal je met speels gemak de dubbele cijfers. Wij noteerden in een vlaag van 18 knopen een top van 10,7 knopen. En dan heb je echt het gevoel dat je over het water vliegt.

Eenvoud

Bijzonder is dat het inklappen van de drijvers zo simpel is. Met de lieren is elke drijver in pakweg een minuut tegen de hoofdromp aan te klappen. Op het laatst kost dit vrij veel kracht, maar de eenvoud van het systeem is verbluffend. Maar het mooist is dat de Dragonfly 25 Sport zeilend aanvoelt alsof deze uit één massief blok bestaat. Als een gekeild steentje vliegt deze Deense duivel over het hobbelige water. En dat is een heerlijk gevoel.

Disclaimer

De boottest van de Dragonfly 25 Sport is uitgevoerd in 2015 en delen van deze test kunnen eerder in andere media zijn gepubliceerd. Alle genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk daarom voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie hiervoor het infoblok onder deze test.

x

Cijfer: 7,7

Scorebord:

Constructie****
Comfort & Ruimte**
Ergonomie**
Afwerking***
Vaareigenschappen****
Prijs/ Kwaliteit***

Technische Specificaties Dragonfly 25 sport

Lengte over alles 7,65 m
Lengte ingeklapt: 8,95 m
Breedte zeilend: 5.80 m
Breedte ingeklapt: 2,30 m
Diepgang 1.50/ 0,35 m (zwaard op)
Waterverplaatsing: 1050 kilo
Grootzeil: 29 m2
Fok: 12 m2
Code Zero: 30 m2
Gennaker: 55 m2
CE-ontwerpcategorie: C
Prijs vanaf: € 84.580 (touring) en € 101.340 (sport)
Importeur: Expert Marine

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site