Highfield HX 66: Soepele professional

spot_img

De boottest van de Highfield HX 66 is uitgevoerd in 2019.

In Australië heeft Swift Marine, producent van de Highfield HX 66, een trend gezet door haar Highfield RIB’s van een aluminium bodem te voorzien. Dat maakte ze ijzersterk en beter geschikt voor professioneel gebruik. In de afgelopen 20 jaar veroverden de Highfields de wereld en nu worden ze van Appingedam tot Antarctica ingezet.

Highfield

Aluminium

Aluminium bodem voor RIB’s zijn niet heel vanzelfsprekend. Het is wat duurder dan polyester en je hebt soms te maken met achteruitgang van het materiaal door de combinatie met andere metalen. Dat kun je voorkomen door het aluminium bij de constructie goed te coaten en verbindingen met andere metalen te isoleren. Bij Highfield is dat uitstekend gebeurd. De constructie en de coating zijn degelijk uitgevoerd, maar de boot is zeker niet te zwaar geworden. 

Highfield

Professionele kwaliteit

De geteste boot is een Patrol HX 66, een boot van professionele kwaliteit die op veel plekken door commerciële bedrijven of overheden wordt gebruikt. Bekend is dat de kustwacht in Australië, Nieuw-Zeeland en Canada de Highfields inzetten bij hun ruige werk. Behalve professionals kiezen ook consumenten met hoge kwaliteitseisen vaak voor dit merk. Het onderwaterschip is gevormd door Australische ontwerpers. Rond het kleinste werelddeel wordt onder de meest extreme omstandigheden gevaren, dus dan weet je dat het met de performance wel goed zit. De deadrise, ook wel vlaktilling genoemd is 26 graden. Dat betekent dat het onderwaterschip bij de spiegel een hoek met de waterlijn maakt van 26 graden. Dat maakt de boot geschikt voor wat hogeren golven dan boten met een vlakkere bodem.

Highfield

Antislip

De indeling is zoals je verwacht van een RIB. Voorin is een diepe locker voor de grote spullen. Verder is er een vette console met een grote ruit, prima handgrepen en een klapbare stuurbank. Fijn is de ergonomisch geplaatste voetensteun. Achterin is een bank met opbergruimte eronder. In de romp is een 150 liter brandstoftank geïntegreerd. De bodem van de zelflozende kuip is prima antislip gemaakt. Voorop is een grote bolder en achterop vind je kikkers op de spiegel en aan de rollbar achterop. Aan de bakboordzijde is naast de motor een degelijke zwemtrap. Deze RIB heeft optioneel tubes van Hypalon, dat is de beste neopreensoort, maar je kunt ook kiezen voor de goedkopere optie met PVC tubes. Er zijn zes luchtkamers met een diameter van 56 cm en de ventielen zijn flush gemonteerd. Deze details weerspiegelen mede de kwaliteit.

Highfield

Vier S’-en

Varen is een feest. Als professional vaar je meestal rustig en dan is het fijn dat je de Honda viercilinder BF 150 met een cilinderinhoud van 2350 cc aan de spiegel hebt. Het is een echte Honda en dan weet je het wel: In Amsterdam spreken ze van de vier S’en: Suinig, snel, stil en sterk. De top ligt op 38 knopen, dik 70 km/u. En als je rustig vaart, is de motor vrijwel onhoorbaar en verbruikt nagenoeg geen benzine. De boot draait enorm kort, soepel en straalt voortdurend degelijkheid en vertrouwen uit. Ook op snelheid in de golven laat deze Highfield zich uitstekend dresseren. Het is meer een boot voor het ruime water voor de grachten, maar toch komt deze combinatie ook prima in stadse gebieden tot zijn recht. De boot is namelijk sterk als een beer, stil als een muis en soepel als een luipaard.

Highfield

Beoordeling:

Cijfer 8,1

Constructie                  ****

Comfort & Ruimte        ****

Afwerking                    ****

Ergonomie                   ****

Vaareigenschappen      *****

Prijs/Kwaliteit              ***

Highfield

Technische gegevens: Highfield HX 66

TECHSPECS
Lengte (m.)6,60
Breedte (m.)2,50
Diepgang (m.)0,30
Aantal tubes6
Tubediameter (cm)50
Motor pk (kW)150
Waterverplaatsing: (kilo)550 (leeg)
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 33.500 ex motor, Honda BF 150 prijs: €17.599

Meer informatie: www.highfieldboats.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site