AluShip E-Sloep 750 cabin: Doorontwikkelde kajuitsloep

spot_img

De AluShip E-Sloep 750 cabin is een van de twee boten waar in het RTL4 programma De Wereld van de Watersport de Elfstedenroute mee is afgelegd. Boottesten testte deze cabinsloep tijdens het varen tussen de steden Sneek en IJlst.

2

Elfstedenboot

Nadat de AluShip E-Sloep 700 in 2022 verkozen werd tot Boot van het Jaar, liep het storm bij het bedrijf uit Steenwijk. De range boten die AluShip momenteel bouwt, loopt van snelle aluminium tenders met Honda buitenboordmotor tot aan elektrische aluminium sloepen, tenders en consoleboten. Het nieuwste elektrische model is de AluShip E-Sloep 750 cabin, waarmee een deel van de Elfstedenroute is afgelegd.

Klantenwensen

AluShip maakt op de meest efficiënte manier met moderne apparatuur haar aluminium boten. Het bootontwerp van de AluShip E-Sloep 750 cabin is vanaf de computer verwerkt tot CNC-snijpakket. Op een hypermoderne machine worden de 5 mm dikke aluminium platen met een laserstraal uitgesneden. Elk uitgesneden deel krijgt er een code op geprint, waaraan de lassers kunnen zien welk onderdeel deel van de boot dit is. Vervolgens zetten de lassers de onderdelen in elkaar, zodat er een strak aluminium casco ontstaat. Het laswerk wordt gekenmerkt door mooie gelijkmatige lasrupsen. AluShip kiest voor aluminium omdat het duurzaam en recyclebaar is. Ook kan het bedrijf met dit materiaal goed inspelen op de klantenwensen omdat ze binnen de bestaande rompvorm alle gewenste veranderingen door kunnen voeren.

Koersvast

De AluShip E-Sloep 750 cabin is de iets grotere variant op de bekroonde AluShip E-Sloep 700 die we eerder testten. De boot heeft een spitsgat rompvorm zonder aangehangen roer, want deze elektrosloep wordt met de podmotor gestuurd. Zoals elke spitsgat bestaat de basis van deze sloep uit een forse boegbalk en een even stevige hekbalk. De boot is verder opgebouwd met twee brede gangen boven de gang die het onderwaterschip vormt. Het onderwaterschip is vrij vlak, maar heeft een lange, opengewerkte kielbalk die voor koersvastheid zorgt en de aandrijving beschermt. Het onderwaterschip is vanuit een scherpe V-vorm voorin naar achter toe rond verlopend om de waterweerstand te minimaliseren. Daarmee krijg je het beste rendement uit een elektromotor, zonder dat dit ten koste gaat van de vaareigenschappen en bijvoorbeeld de koersvastheid. Aan de achterzijde van deze spitsgatter is een zwemplateau gemaakt, dat voor stabiliteit en drijfvermogen achterin zorgt.

e

Oranje

De nieuwe AluShip E-Sloep 750 cabin is modern vormgegeven met comfortabele oranje kussens. Achterin is achter het stuur een brede bank voor twee man. Meer naar voren is de ruimte smaller om daar gemakkelijk in te kunnen stappen. Voorin zijn aan weerszijden langsbanken. Alle banken zijn belegd met nette kussens en de rugleuningen zijn hoog. Zo is het comfort voor zeker 8-10 opvarenden gegarandeerd.

Cabin

Als bonus op het toch al ruime interieur heeft deze elektrosloep een compacte cabine onder het voordek.  Deze is simpel vormgegeven en wordt ingenomen door een enorm bed achter de twee klapdeurtjes. Voordeel van deze overnachtingsmogelijkheid is niet alleen dat je er kunt slapen en je bed niet hoeft op te ruimen zoals bij een bed in de kuip. De ruimte is in de basis als grote opbergplek te gebruiken, maar je kunt er ook voor kiezen om er een toiletruimte te installeren. Het is er laag, maar hoog genoeg voor gebruik als toilet of slaapruimte. 

Eenvoud, degelijkheid en functionaliteit

Een elektromotor neemt veel minder ruimte in dan een brandstofmotor in het midden van de boot. Er is maar één compacte technische ruimte en die vind je onder de achterbank. Daar zijn de Victron acculader en de regelunit voor de accu’s geplaatst. Ook zie je er de hydraulische stuurcilinder, die het besturen van de boot licht en gemakkelijk maakt. De aandrijving is met een E-Propulsion 6 kW podmotor, dat is dus een draaibare torpedo onder water, waarin de elektromotor is gehuisvest. De kracht wordt met een driebladschroef op het water overgebracht. Er is een 8,4 kWh accu en optioneel is het accupakket uit te breiden met 8,4 kWh. De technische installatie is goed toegankelijk voor onderhoud en alles is simpel maar doeltreffend geïnstalleerd. Kenmerkend voor de Steenwijker bootbouwers zijn eenvoud, degelijkheid en functionaliteit. AluShip zal nooit moeilijk doen. Als het gemakkelijker of beter kan zullen ze dat altijd doen. De accu’s bevinden zicht uit het zicht onder de langsbanken. Er zijn liefst acht stevige bolders en ook het overige laswerk weerspiegelt de kwaliteit van de bouw. De buiskap is relatief laag en loopt mooi in lijn met de romp.

Doorontwikkeld

In het varen merk je dat de AluShip E-Sloep 750 cabin een goed doorontwikkeld model van een ambitieuze werf is. De sloep is met het grote stuur en de hydraulische besturing goed in de gewenste richtingen te dirigeren. De draaicirkel is niet heel krap, maar is eventueel met een boegschroef te beperken. De koersvastheid is goed en de sloep is dankzij de podaandrijving gemakkelijk achteruit te varen. Bij het manoeuvreren is het belangrijk om dat met een beetje vermogen te doen.Zonder aandrijving is het stuureffect van de gestroomlijnde pod beperkt.

Waarom zou je?

De meest ideale snelheid is rond de 7 km/uur. Dan verbruikt de elektromotor slechts 1 kW en dan kun je op een dag dus met een gerust hart een tocht van rond de 50 km plannen. Je kunt de motor ook vol belasten, maar dan is na een uur de accuvoorraad tot een bedenkelijk minimum geslonken. Maar waarom zou je haast hebben? Het is heerlijk om in een degelijke sloep rustig door de natuur of de mooie Friese steden te varen. Je geniet extra zonder geluid, met lage energiekosten op een fraai gevormde sloep. Tot slot de prijs. De AluShip E-Sloep 750 cabin kost in de basis (met motor en cabin) rond de €50.000. Met alle opties (waaronder wrappen, kussens, buiskap, extra accu’s, verlichting en een boegschroef), ben je in totaal rond €80.000 kwijt. Kijk voor actuele prijzen en meer informatie op www.aluship.nl

Technische gegevensAluShip E-Sloep 750 cabin
Lengte o.a.7,50 (m.)
Breedte (m.)2,60 (m.)
Diepgang (m.)0,60 (m.)
Doorvaarhoogte (m.)1,36  (m.)
CE-OntwerpcategorieD
Motor pk (kW)6 kW, accu: 8,4 kWh
Waterverplaatsing: (kilo)1500 kg
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 50.775
Meer info:www.aluship.nl

De boottest van de AluShip E-Sloep 750 cabin is uitgevoerd in april 2024. De genoemde prijzen zijn van dat moment en kunnen inmiddels zijn gewijzigd. Raadpleeg voor de actuele prijzen de website van de leverancier.

© boottesten.nl 2024

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site