COLUMN: Liefde voor hout

spot_img

In een ver verleden bouwde iedereen zijn of haar eigen houten bootje. Want tot het begin van de 20e Eeuw was hout het enige bruikbare materiaal om boten mee te bouwen. In ons land ontstond in de Gouden Eeuw een bloeiende botenbouw-traditie. De liefde voor hout ging van generatie op generatie door, van vader op zoon, van ambachtsman op leerling.

Kapper Bulthuis

Legendarisch is de Friese kapper Hendrik Bulthuis uit Bergum. Hij ontwierp een zeilboot en bedacht een nieuwe bouwtechniek, de ‘Bulthuis lattenbouw methode’. Het idee was simpel. De latten moet je zo schaven dat ze vloeiend in elkaar grijpen. Schaven, schuren en weer schaven. Liefde voor hout vergt discipline.

Grote BM

De door Bulthuis’ ontworpen houten zeilboot noemde hij naar het watertje in zijn achtertuin de ‘Bergumermeer’, maar in de volksmond heette het bootje kortweg BM. Later ontwikkelde Bulthuis de 16m2, die ‘vergrote BM’ werd genoemd. Lang was de vergrote BM de populairste boot van ons land. In de jaren zestig raakte met de opkomst van het vrijwel onverwoestbare polyester, hout als bootbouwmateriaal langzaam maar zeker steeds meer in onmin.

Onderhoud

Maar er is gelukkig een kentering, we vinden hout weer mooi en sommige bootliefhebbers willen terug. Waar vroeger bij de aanschaf van een houten boot onmiddellijk het commentaar ’Hout is onderhoud’ volgde, merk je nu dat mensen terugverlangen naar de geur, de glans en de sfeer van houten boten.

Palmboom

Een paar jaar terug sprak ik een pensionado die al vanaf zijn 13e jaar houten bootjes bouwt. Nu hij, gefortuneerd, zijn dagen onder een palmboom zou kunnen slijten, bouwt hij liever elke dag aan nieuwe houten motorboten. Liefst voorzien van briljant glanzend lakwerk en vol blinkend chroom, geïnspireerd op de fameuze ontwerpen van Carlos Riva.

Bevlogen

Op het Hout- en Meubilerings-college in Amsterdam trof ik een lichting studenten die niet alleen maar meubels maakt. Ondersteund door bevlogen docenten bouwen zij unieke houten vaartuigen en een van hen construeerde zelfs een houten vliegtuig. Hopelijk ontstaat met deze jonge generatie houtliefhebbers een nieuwe generatie van briljante geesten zoals Hendrik Bulthuis. Met ijzeren discipline en een voorliefde voor de unieke eigenschappen van hout.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site