Karnic 1851 Open + Mercury 115: Lekker setje

spot_img

Bijna elke nieuwe buitenboordmotor die wordt geïntroduceerd is lichter, stiller en zuiniger dan de voorganger. Zo ook de nieuwe Mercury serie van 80, 100 en 115 pk. Niks nieuws, zou je zeggen, maar tijdens de test van de 100 pk achter een Karnic 1851 Open consoleboot bleek deze motor een aanwinst.

x

Stil

Het is raar als je bij een boot komt aanlopen en denkt dat iemand een waterkraan heeft open staan. Dat was namelijk niet het geval. Maar het enige dat je bij de stationair lopende Mercury hoort is de koelwaterstraal. Dat deze krachtpatser bizar stil is komt door een speciaal dempsysteem dat stationair het hoogfrequente geluid van de uitlaat vermindert. En in deze nieuwe Mercury’s is de architectuur van de succesvolle 150 pk in een lager vermogenssegment doorgezet.

Viercilinder

Alle drie vermogensvarianten van de nieuwe Mercury motoren hebben hetzelfde viercilinder blok als basis, maar bij de 80 en 100 pk is het 115 pk vermogen teruggeschroefd. Natuurlijk zijn ze gemakkelijk te onderhouden dankzij een onderhoudsvrij kleppen-mechanisme. Ook heeft de motor een olieverversing-systeem zonder morsen en een goed toegankelijk zoetwater kleppen-spoel systeem.

Scandinavisch

De Karnic 1851 Open consoleboot met de nieuwe motor aan de spiegel is een fijne consoleboot uit Cyprus met een Scandinavisch hoog afwerkingsniveau. De romp is licht, stijf en heeft een aantal mooie eigenschappen. Zoals een diepe kuip, voorin een groot zonnedek en een goed beschermende console, om er maar een paar te noemen. Kritiek is er ook: te weinig opbergruimte op het dashboard, te lage rugleuningen van de achterbank en verraderlijk gladde opstapplaatsen achterop. Toch bevalt de Karnic prima, want de boot ademt degelijkheid.

Brute kracht

Op een rimpelloos Veluwemeer merk je dat dit een echt fijn setje is. Dan toont de Karnic 1851 Open zich onbuigzaam stoer en heeft een fijn onderwaterschip, dat gemakkelijk planeert. De motor verliest boven de 3000 toeren haar zachte karakter om brute kracht te tonen in het laatste stukje gas. En dan meten we met vier man aan boord een top van 57 km/u. Dat is een snelheid waarbij je kinderlijk eenvoudig controle over de boot houdt en desondanks geniet van lekker snel over het water scheren.

Buurman

De Karnic 1851 Open vormt met de Mercury F100 een veilige combinatie die je met een gerust hart kunt uitlenen aan de kinderen of de buurman. Alleen is de kans groot dat je de boot voorlopig niet meer terugkrijgt.

x

Disclaimer

De boottest van de Karnic 1851 Open met Mercury 115 is uitgevoerd in 2015 en delen van deze test kunnen eerder in andere media zijn gepubliceerd. Alle genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk daarom voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie hiervoor het infoblok onder deze test.

Scorebord:

Constructie****
Comfort & Ruimte***
Ergonomie***
Afwerking****
Vaareigenschappen****
Prijs  Kwaliteit***

Technische Specificaties Karnic 1851 Open

 
Lengte over alles:5,55
Breedte:2,30 m.
Diepgang:0,27 m.
Waterverplaatsing:ca. 680 kg
Motorisering:30-115 pk
Prijs vanaf:€ 22.860 excl. motor
CE-ontwerpcategorie:C
Meer informatie:www.beekmanwatersport.nl en
www.mercurymarine.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten

DutchEnglishFrenchGerman