X-Yacht 4.6: Deens dynamiet

Deze boottest van de X-Yacht 4.6 is uitgevoerd in 2018.

Sinds een paar jaar heeft X-Yachts een nieuwe X-lijn met drie cruiser-racers. Deze komt naast de Xc-cruiser en Xp-performance modellen. De X-lijn moet het beste van twee werelden verenigen en dat is een risicovolle opgave. Epco Ongering zeilde de nieuwe X4.6 op het Markermeer.

x yachts

Geen compromissen

Als een bouwer twee verschillende doelen in een model wil verenigen, loopt dat vaak uit op een zouteloos compromis. Dan krijg je een cruiser racer die niet goed genoeg zeilt voor wedstrijden of te Spartaans is voor een gezellige zeiltocht met de familie. X-Yachts ontwerper Niels Jeppesen durfde het aan om de grenzen op te zoeken en daarmee de oude doelgroep te plezieren. Dat is gelukt, want de X4.6 is een van de snelste en prettigst zeilende jachten op de markt.

x yachts

Deens design

De nieuwe X-Yacht 4.6 is net als de kleinere X4.3 en de grotere X4.9 snel, comfortabel en oogt modern. Het interieur is ‘Deens design’, dus strak gelijnd met gebruik van lichte materialen en een beproefde indeling. De constructie is degelijk, met een vacuüm epoxy laminaat waarbij in de bodem een gegalvaniseerd stalen frame is verwerkt. Het frame waar de mast op rust en de 2,30 m. diepstekende kiel aan hangt, vormt de kern van de stijve constructie. Het ballastaandeel van de 4500 kilo zware kiel is 41%.

x yachts

Zelfkerend

De zeilvoering is modern, met een zelfkerende High Aspect fok, massieve verstaging en een aluminium mast met drie paar zalingen. De testboot had een optionele Park Avenue Furler Boom, een V-vormige giek waar het 64,7 m2 grote grootzeil in wordt opgerold. Voorop is een geïntegreerde boegspriet waar een 170 m2 Code Zero op een furler kan worden gevoerd. Het testschip had een set gelikte Elvström laminaatzeilen.

x yachts

Breedte

De kuip is ruim, zelfs met twee stuurwielen is er nog veel ruimte. Dat heeft te maken met de forse breedte en de mooie slanke consoles. De spiegel achterop transformeert met een simpel systeem elektrisch tot zwemplateau. Door de lage kajuitopbouw met flush luiken heb je uitstekend zicht naar voren. Fijn is dat je op veel plekken kunt staan of zitten zonder anderen te hinderen. Onder de kuipbanken zijn twee grote bakskisten, waarvan die aan stuurboord voor het reddingsvlot is bestemd. De grootschoot overloop glijdt centraal over de vloer en is aan twee kanten te bedienen. Centraal is een grote kuiptafel. Er is gekozen voor elektrische lieren en een hydraulische achterstagspanner.

x yachts

Kwaliteitsbewijs

Onderdeks heeft de grote eigenaarshut voorin een eigen douche en toiletruimte. Ook de salon is ruim, biedt overal stahoogte en de fijnst denkbare navigatiehoek. Alles is mooi betimmerd, al zijn de deurpanelen wat licht. Achterin zijn twee hutten, naar keuze in te delen. Er is volop kastruimte. Prettig is dat alle oppervlakken zijn voorzien van opstaande randen, zodat de spulletjes bij helling niet op de grond vallen. Een kwaliteitsbewijs is dat alle kastdeurtjes met gasveren zijn uitgevoerd. De kombuis is prettig ingedeeld, met een diepe koelkast, een gasstel, mooie Corian werkvlakken en veel kastjes. Onder de kajuittrap is de 57pk Yanmar commonrail diesel compact ingebouwd, verbonden met een saildrive en standaard met Flex-O-Fold tweeblad klapschroef.

x yachts

Singlehanded

Zeilend merk je dat de X 4.6 achterop enorm breed is, dus snel een aardige helling maakt. Eenmaal op een oor, ligt de boot heel stabiel en zeilt werkelijk als een speer. Op de testdag stond 15 knopen wind. Op dit Deense dynamiet was dat goed voor een snelheidsexplosie rond de 8 knopen aan de wind. De boot stuurt dankzij een semi gebalanceerd spaderoer heel direct en gemakkelijk. Dankzij de elektrische lieren en de overzichtelijke plaatsing van schoten en lijnen is de boot simpel in balans te krijgen. Bij het stuurwiel is een deel van de vloer onder een hoek te zetten, zodat je vlak staat. De boot zeilt vriendelijk en snel, verliest zelfs bij het overstag gaan nauwelijks snelheid. Deze X is zelfs singlehanded is gemakkelijk te bedienen en straalt zelfs met acht knopen vaart rust uit. In elke golf voel je de stijfheid van de constructie, zodra je gaat zitten merk je dat de kuip ook op comfort is ontworpen. Goedkoop is de 4.6 met een basisprijs van €483.395 niet. Daarvoor krijg je een degelijke en waardevaste boot uit de topklasse van de cruiser-racers. Deze uitstekend presterende en comfortabele X-Yachts 4.6 belichaamt daarmee het beste van twee werelden.

x yachts

Beoordeling:

Cijfer 8,3

Constructie ✭✭✭✭✭

Comfort & Ruimte ✭✭✭✭

Afwerking ✭✭✭✭

Ergonomie ✭✭✭✭

Vaareigenschappen ✭✭✭✭

Prijs/kwaliteit ✭✭✭

x yachts

Technische Specificaties

Lengte: 14,08 m.

Breedte: 4,27 m.

Diepgang: 2,30 m.

Waterverplaatsing: 10.900 kg

Zeiloppervlak: 106,2 m2

Motorisering: 57pk diesel saildrive

Prijs vanaf: € 483.395

Meer info: www.x-yachts.com

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten