Atender 72: strak en vriendelijk

spot_img

De boottest van deze Atender 72 is uitgevoerd in 2017 met een 27 pk dieselmotor. Elders op deze site is ook een test van de elektrische versie van de Atender 72 te vinden

Na de Asloep kon de Atender niet uitblijven. Dus brengt jachthaven Achterbos, net als andere werven, ook een moderne variant op de sloep uit. Niet door een bestaand model aan te passen, maar met een nieuwe, door Bob Brouwer zelfontworpen tender. De in Polen vervaardigde boot is strak gelijnd en vriendelijk geprijsd.

Atender 72

Trailerbaar

De gitzwarte Atender valt op door de grote hoeveelheid glimmend rvs dat op de boot is verwerkt. Zo zijn de potdeksels waar de rompschaal met de binnenschaal is verbonden, afgewerkt met een fraaie rvs strip en beschikt de boot over mooie klapbare bolders. Op de steven is een trekoog bevestigd, want deze 7,40 m lange tender is met een eigen gewicht van 1750 kilo nog op de trailer achter een stoere auto te vervoeren.

Balans

De Atender heeft een volle boeg met een rechte lijnen en weinig zeeg. Het polyesterwerk ziet er netjes uit, is aan de binnenzijde prima afgewerkt en op veel plaatsen is antislip aangebracht. Het onderwaterschip is speciaal ontwikkeld voor een combinatie van stabiliteit en hogere snelheden. Vooral dat laatste werkt goed uit, want zelfs met vier man aan één kant is de boot niet uit balans te krijgen. Tussen de voorbanken is een (standaard) breed zonnebed te maken. Het roer rust op een stevige hak en de aanstroom van de propeller is geoptimaliseerd door profilering van de kiel. Voor de veiligheid is fijn dat de tender een hoog vrijboord heeft. In de kuip is er een lage instap, waaronder geen opbergplek voor de fenders is. Deze kun je kwijt onder de banken waar volop ruimte is.

Atender 72

Ook snel-varen

De rugleuningen zijn recht en de banken vrij ondiep. De bouwer heeft aangegeven de kussens aan te passen, zodat het zitcomfort verbetert. Erg fraai is de eenvoudig weg te klappen achterbank, waardoor het ruime zonnedek achterop verder wordt vergroot. Standaard zijn een 27pk Craftsman driecilinder dieselmotor en hydraulische besturing. De technische installatie is netjes uitgevoerd. Omdat het een tender is met de mogelijkheid tot snel-varen, is er onder de enorme motorkist keuze uit diesels tot 150pk.

Craftsman

Prototype

Met een 110pk Yanmar werd een snelheid van 38 km/u bereikt, maar met de standaard 27pk blijft de teller op 13 km/u steken. De motor in het prototype is niet erg stil, maar de nieuwe modellen zijn veel beter geïsoleerd. Mooi is dat de Atender soepel en kort draait. De draaicirkel is over beide zijden kleiner dan twee scheepslengtes. De tender is goed gebalanceerd, wat onder andere blijkt uit de kleine hekgolf op kruissnelheid.

Atender 72

Opties

Met de Atender heb je vanaf €29.995 een strakke, soepel sturende stabiele boot met goede mogelijkheden om te genieten van de zon en het water. De standaarduitvoering is anders dan bij andere merken. Elke Atender heeft standaard een dubbele accu, kussenset, een geïsoleerde koelkist, teakline vloer en een 80 liter brandstoftank. Voor een buiskap, dektent, boegschroef en antifouling moet op extra kosten worden gerekend.

Atender 72

Beoordeling:

Cijfer 7,3

Constructie * * *

Comfort & Ruimte * * *

Ergonomie * *

Afwerking * * *

Vaareigenschappen * * * *

Prijs / Kwaliteit * * *

Technische Specificaties:

Lengte: 7.40 m

Breedte 2.44 m

Diepgang 0.65 m

Doorvaarthoogte 1.10 m

Waterverplaatsing 1750 kilo

Motorisering 27pk tot 150pk

Prijs vanaf €29.995

Meer informatie: www.jachthavenachterbos.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site