Eolo 830 + Suzuki DF300: snelle weekender

spot_img

De Eolo 830 is een moderne Italiaanse sportboot. Het merk is genoemd naar de Eolische eilanden bij Sicilië, waar de wind de baas is. Eolo’s worden op een werf bij Trapani gebouwd in een kwaliteit die de ruige zee rond het Italiaanse eiland kan weerstaan.

De boottest van de Eolo 830 is uitgevoerd in juli 2023 bij Maurik. Klik HIER om direct naar de video te gaan.

2

Zware werk

De Eolo 830 day is een sportboot waarmee je ook het zware werk aankunt. Vandaar dat voor de aandrijving is gekozen voor een Suzuki DF 300, een vier liter V6, state of the art motor met allerlei moderne technieken zoals Lean Burn en O2 Feedback Control. Ook is de boot voorzien van het ultra-praktische Suzuki Drive by wire systeem, waarbij je elektronisch gas geeft en schakelt. Bij de motor hoort een modern plat scherm, waarop je alle motorgegevens kunt aflezen en allerlei functies instellen.

3

Garantie

De Suzuki DF 300 is technisch geavanceerd door onder ander variabele kleptiming en een dubbele waterinlaat voor optimale koeling. De aandrijfas is uit het midden geplaatst wat de motor compacter maakt. Ook heeft deze vier liter Suzuki een distributieketting en geen riem. Dat zorgt voor minder onderhoud. Deze 290 kilo wegende V6 laadt met een 54 A leverende dynamo. Suzuki geeft zes jaar garantie op de motoren. Ook hebben zij een aantrekkelijke optie voor financiering van een boot met een Suzuki motor. Dat brengt je droomboot een stuk dichterbij.

Asymmetrisch

Dat zou heel goed de 8 meter 30 lange Eolo 830 day kunnen zijn, een extra large consoleboot die je behalve voor snel-varen, wakeboarden en waterskien ook als weekender kunt gebruiken. Er is opvallend veel comfortabele buitenruimte, maar je hebt ook de beschikking over een compacte kajuit onder het voordek. De console is asymmetrisch aan de stuurboordkant geplaatst zodat je aan de bakboordkant gemakkelijk naar het ruime zonnedek komt. Voorop is een ankerkluis en alleen al aan de kikkers kun je de kwaliteit van de bouw aflezen. Deze details vormen een mix van degelijkheid en Italiaanse styling. De geteste uitvoering valt nog meer op door de stijlvol zwart gepoedecoate relingen.

Keuze

Onder het voordek is de kajuit met stahoogte en twee ruime slaapplaatsen. Er is ook een kleine natte cel met elektrisch toilet. De werf maakte de keuze om aan bakboord naast de ingang een piepklein kombuisje te maken. Je kunt echter veiliger je maaltijden klaarmaken op de ruime wetbar achter de stuurbank. Dan ontstaat op de plek van het huidige kombuisje ruimte voor een kast waar je nette kleding in kunt hangen. Door de grote rompramen en het dakluik heb je binnen mooi uitzicht en is het er licht.

Familieboot

Achter de stuurconsole zijn twee fijne flip-up kuipstoelen. Het dashboard is modern, simpel en overzichtelijk. Veilig is dat overal op de boot relingen en polstering zijn aangebracht zodat je je overal goed vast kunt grijpen en er weinig kans is om je aan de boot te bezeren. Het polyester-werk van de Eolo is van binnen en van buiten prachtig. Bovendien zijn er veel mooie details zoals manier waarop de kussens goed vast zijn gezet. Kwaliteitsdetails zie je verder in het rvs werk, de polstering op alle plekken en de stevige, goed geplaatste handgrepen. Sowieso is de 830 Day ruim en heeft een hoog vrijboord, wat het een veilige familieboot maakt.

Studentenkamer

Constructief ziet de Eolo er goed uit. De motor is relatief ver van de boot aan een motorplateau bevestigd. Daar komen enorme krachten op, dus je kunt er van uit gaan dat het laminaat van deze boot heel sterk moet zijn. Dat zie je het beste in de grote bergruimte onder het zonnedek. Op de plek waar je ook een inboard motor zou kunnen plaatsen is een studentenkamer formaat ruimte waar je alle kussens, vouwfietsen en allerlei funspullen kunt opbergen. De werf zou nog wat aandacht moeten besteden aan de kuipvloer. Het luik boven de brandstoftank is daar vastgeschroefd, maar er zijn randen omheen waar vuil zich kan ophopen en dat kun je zo niet goed schoonmaken. Mooi is de bank die tegen de vaarrichting in is geplaatst. Van daaruit heb je goed uitzicht bij het waterskiën.

14

Luciferdoosje

Als we beginnen met varen checken we altijd eerst hoe de boot op het korte werk manoeuvreert. Ondanks dat de motor ver achter de boot is bevestigd, kun je binnen 12 meter draaien. De V6 aan de spiegel doet op lage toeren opvallend rustig zijn werk. Bij het accelereren merk je echter onmiddellijk dat er 300 pk op het water wordt losgelaten. Wat een power! De boot weegt in totaal ruim 2 ton, maar het voelt alsof je in een luciferdoosje in de wind wordt weggeblazen. Als je een waterskier achter de boot hebt is het fijn als je snel kunt accelereren. Op de Eolo wordt dat geholpen door de dubbel getrapte romp. De steps in het onderwaterschip brengen lucht onder de romp, waardoor de boot eerder zal planeren.

14

Trim

De geteste Eolo was voorzien van een Zipwake systeem voor automatische trim, dat werkt perfect. Zeker op een boot met een asymmetrisch geplaatste console heb je profijt van dit systeem. Het zorgt dat de boot altijd in balans is en in de optimale trimpositie komt. De Suzuki motor kan overigens optioneel met een autotrim functie worden geleverd. Bij snelle, korte bochten moet je wat rekening houden met de getrapte romp. De Eolo vlindert door de golven en vaart dankzij de boegvorm en de sprayrails mooi droog. We merken goed dat deze rijk uitgeruste sportboot gemaakt is voor veel zwaardere omstandigheden dan de Lek op een zomerse dag. Op een rustig stuk noteren we de topsnelheid. De Eolo heeft wat trim nodig, maar snelt naar maximaal 72 km/u bij 5450 toeren. Als er een kleinere propeller wordt gemonteerd kan de motor iets meer toeren maken. Dat haalt de Eolo waarschijnlijk een top van rond de 80 km/u.

Prijzen

Eolo boten worden in Nederland vertegenwoordigd door Van Leeuwen boten uit Kesteren. Dit familiebedrijf verkoopt sloepen, tenders, open boten en RIB’s, maar doet ook onderhoud, reparatie en winterstalling. In hun showroom staan altijd ongeveer 70 nieuwe boten, die direct vaarklaar leverbaar zijn. De geteste Eolo 830 Day is een rijk uitgeruste, snelle familieboot met een hoog comfort-niveau. De prijs begint bij €65.000 en de geteste boot met Suzuki 300 pk kost €118.000 euro. Dat zijn marktconforme prijzen. Meer informatie over Eolo, de Suzuki motoren en de financieringsmogelijkheden vind je op www.vanleeuwenboten.nl en op www.suzuki.nl

Technische gegevens:

Merk, modelEolo 830
Lengte o.a.:8,30 m.
Breedte:2, 55 m.
Diepgang:0,65 m.
Doorvaarhoogte:1,80 m.
Motor200 – 400 pk
Waterverplaatsing:1800 kg, Suzuki DF 300 AMD: 290 kg.
Vanaf-prijs:€ 64.695
Prijs geteste uitvoering:€ 117.999 incl. Suzuki DF 300
Meer informatie:www.vanleeuwenboten.nl en www.suzuki.nl/marine

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere Boottesten