Ranieri Soverato 545 & Suzuki DF 60: chique en sportief

spot_img

Consoleboten zijn populair, omdat ze veel ruimte en vaarplezier bieden tegen een bescheiden prijs. Op een consoleboot kun je door de keuze van de buitenboordmotor zelf bepalen hoe hard je wil varen en in wat voor soort vaaromgeving. De boten van Antonio Ranieri voegen daar nog wat pluspunten aan toe: chique design en sportief vaargedrag. Zoals blijkt uit deze test van de Ranieri Soverato 545 met Suzuki DF 60. Deze test werd uitgevoerd in juli 2023 in Rotterdam. Klik HIER om direct de video te bekijken

2

Racebootpiloot

Tiger Marine Center in Rotterdam is de importeur van de luxe Italiaanse designboten van Antonio Ranieri. Deze Italiaan was als jonge jongen bevriend met de fameuze racebootpiloot en botenbouwer Tullio Abbate, die meer dan 250 powerboat-races won. Bij de start van Antonio in 1959 ontwierp Abbate als vriendendienst een aantal modellen voor Ranieri. De inbreng van de beroemde Abbate gaf het merk Ranieri een kickstart. Ook na de dood van zowel Abbate als Antonio Ranieri blijven de beide bedrijven samenwerken Komend jaar wordt een nieuwe 34 voeter gelanceerd. Deze is ontworpen door Christian Ranieri, een telg van de volgende generatie van het familiebedrijf.  

Getrapte romp

De werf in het uiterste zuiden van Italië heeft een productieoppervlak van 25.000 m2 en is daarmee een van de grootste van Europa. Het productiegamma beslaat 19 modellen en loopt van een 5 meter lange sportboot tot weekenders en cruisers van dik 12 en een halve meter. Deze test gaat over de Soverato 545, een van de kleinere modellen van de werf. De modelnaam Soverato is ook de naam van de plaats waar de werf in Calabrië is gevestigd. Van de Ranieri’s is bekend dat ze een prachtig onderwaterschip hebben, dat samen met de twee professoren van de universiteit van Calabrië is ontwikkeld. Bij de ontwerpen wordt gebruik gemaakt van CFD modellen, die met de Computerde waterweerstand (Fluid Dynamics) van het onderwaterschip optimaliseren. Zo kreeg de Ranieri Soverato 545 een licht getrapt onderwaterschip. De kleine richel in de romp zorgt onder meer dat de boot sneller kan planeren.

6

Suzuki

Importeur Tiger Marine verkoopt behalve de Ranieri consoleboten ook RIB’s en sloepen. De geteste Soverato 545 is vanwege de grote binnenruimte, de stabiliteit en de betaalbaarheid een groot verkoopsucces. Bij Tiger Marine worden de boten van Antonio Ranieri altijd uitgerust met Suzuki motoren. Achter de Ranieri Soverato 545 hangt een Suzuki DF 60, een driecilinder, 941 cc blok met elektronische brandstofinspuiting. Als enige 60 pk motor in haar klasse heeft deze dubbele bovenliggende nokkenassen met vier kleppen per cilinder. Ook is de 104 kilo zware motor voorzien van het geavanceerde Lean Burn Control, een techniek die de motoren veel zuiniger maakt. Voor het onderhoud is het fijn dat deze geen slijtgevoelige distributieriem heeft, maar een zelf-stellende distributieketting. Suzuki geeft zes jaar garantie op haar buitenboordmotoren en helpt bij het gunstig laten financieren van een nieuwe boot met een Suzuki buitenboordmotor. Dat kan dus ook bij deze Soverato.

Vakwerk

De chiqueRanieri Soverato 545 ademt een onmiskenbaar Italiaanse sfeer. Je merkt dat design en vaareigenschappen de hoofdrol spelen in dit model. Het polyesterwerk is prachtig, je ziet de kwaliteit al op een afstand. Maar ook als je de binnenzijde inspecteert word je niet teleurgesteld. Dit is vakwerk. Een mooi voorbeeld van de goede constructie is de stuurconsole. Deze is vastgeschroefd, dat is praktisch bij onderhoud en service, maar valt perfect in een hoge, opstaande polyester rand in de vloer. Dit soort details maakt de constructie extra degelijk. Het model heeft een scherpe boeg, een relatief laag vrijboord en een mooie zeeg in de ‘sculpted hull’. De relatief grote breedte maakt de Soverato heel stabiel. Ook de afwerking is goed. De mooie grote kussens hebben een harde onderkant, waardoor de kussens goed blijven liggen, zelfs bij het springen over de golven. Overal zijn praktische handgrepen en rondom zwarte beugels op het potdeksel.

Stoer kinderzitje

De Ranieri Soverato 545 heeft voorin een rondzit waar je meestal een zonnebed van maakt. Er zijn overal nette kussens en polsteringen op de verticale vlakken, maar de rugleuningen zijn aan de lage kant. Onder het zonnedek is een enorm luik met er onder een grote opbergruimte. Het luik mist een gasveer, maar die kan Tiger Marine op verzoek monteren. De centraal geplaatste console biedt met de ruit en de beugels prima bescherming. Aan de voorzijde is een klein zitje, waar een kind een stoere plek met het beste uitzicht van de boot heeft. De zit achter het windscherm is prettig en degelijk. Op de console zijn vlakke bakjes om bijvoorbeeld een telefoon op te leggen. Het dashboard heeft twee carbonlook plekken waar meters kunnen worden geplaatst met ertussenin een kompasje.

Uitsparing

Het stuurwiel staat onder een prettige hoek, zowel voor zittend als voor staand sturen. Er is voldoende plek voor de voeten. Alle bergruimtes zijn mooi afgewerkt, ook die achter het plastic luik in de console. Het is handig dat de rugleuning van de stuurbank naar voren te klappenis. Zo kun je na het varen ook de andere kant op zitten. Onder de zitting is een praktische bergplek voor bijvoorbeeld jassen of drankjes. De achterbank heeft aan de bakboordkant een brede doorgang naar de zwemtrap. Deze ligt vlak in het zwemplateau en heeft een handige uitsparing in het polyester om de trap gemakkelijk te kunnen pakken, ook vanuit het water. Bij het aan boord klimmen en het waterskiën is de mooie beugel naast de motor ook handig. De Suzuki 60 pk wordt bestuurd met een monokabel en werkt prima.

Speels gemak

Italianen zijn meesters in het makkelijk laten lijken van dingen die moeilijk zijn. Een snelle boot maken die stabiel vaart op alle snelheden is heel lastig. Maar bij deze consoleboot van Antonio Ranieri is dat heel goed gelukt. Korte manoeuvres zijn simpel, want de boot reageert precies zoals je verwacht. Je merkt dat de Soverato snel en vlak accelereert en met speels gemak als een aalscholver door de golven gaat. Bij snelle bochten moet je de motor goed omlaag trimmen en wat gas terug nemen, want door de grote breedte van de boot en de relatief korte staart van de motor heeft de boot in scherpe bochten de neiging om lucht te happen. Je hoort de motor nauwelijks, ook niet op volle vaart. Met een beetje trim stellen we vast dat de topsnelheid 53 km/u is, een prachtige score met bescheiden motorisering. Ook op topsnelheid is de sportief varende Soverato goed te controleren.

De Ranieri Soverato 545 is een ruime, gemakkelijk te varen, degelijke consoleboot. De prijs van deze elegante Italiaanse consoleboot is helemaal compleet met Suzuki 60 pk en alle opties € 29.370. Vanwege de kwaliteit van de bouw en de afwerking is dat een concurrerende prijs.

22

Technische gegevens:

Merk, model:Ranieri Soverano 545
Lengte o.a.:5,45 m.
Breedte:2,12m.
Diepgang:0,40 m.
Doorvaarhoogte:1,35 m.
Motor van – tot:20 – 130 pk
Waterverplaatsing:520 Kg
Prijs geteste uitvoering:€ 29.370 met Suzuki DF 60 en alle opties
Meer informatie:www.tigermarinecenter.nl en www.suzuki.nl
23

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site