Makma Caribbean 31 MKIII: Doorgewinterde klassieker

Deze boottest van de Makma Caribbean 31 is uitgevoerd in 2018.

De Makma Caribbean 31 is een stoere weekender die zowel vloeiende als scherpe lijnen harmonieus combineert. Voor veel sloepvaarders is het de ultieme droomboot en voor hen is er goed nieuws. Dankzij efficiëntere bouw is de MKIII-versie nu bijna 15 % goedkoper.

Makma Caribbean 31

Efficiënter

De Makma Caribbean is een model van de hand van de legendarische ontwerper Pieter Beeldsnijder. Na de lancering aan het begin van dit millennium, is het succesvolle model eenmaal eerder gemoderniseerd. De Mark II was een verbeterde versie, maar het bleef een duur jacht. Onlangs bracht bouwer Aquatec de derde versie, Mark III, uit. Uit een analyse bleek dat het jacht veel efficiënter kon worden gebouwd en tegelijkertijd werden een paar andere klantenwensen meegenomen. In de kajuit van de MKIII is het gelakte teakhout vervangen door een combinatie van kustteak, Corian en Polyester.

Makma Caribbean 31

Moderner

Hierdoor heeft de boot een modernere uitstraling gekregen. Het elektrisch systeem kreeg een eenvoudiger kabelboom, een ingreep die de installatietijd flink bekort, zonder functies te verliezen. De boot heeft nu een sportkap en de zit bij de stuurstand is gemoderniseerd. Vroeger was het een boot waarin je altijd moest staan, nu kun je moeiteloos zittend sturen. Voor betere koersvastheid is ook het roer aangepast.

Makma Caribbean 31

Tijdloos

Het is knap dat de Caribbean alle ingrijpende veranderingen moeiteloos heeft doorstaan. Het blijft een imposant, tijdloos jacht, met een hoge scherpe neus, een dikke ronde kont en een strakke, lage opbouw. Het is bijna 20 jaar na de introductie een boot waar je graag in wil worden gezien. Kenmerkend is de open kajuit, afsluitbaar met tentzeil, waardoor je altijd contact met buiten hebt. Voorin vind je een ruim tweepersoonsbed, een klein toilet, maar beperkte stahoogte en krappe opbergruimte. Prettig is de diepe zit rond de tafel, waardoor je onbespied kunt ontbijten of dineren. De compact kombuis voorziet in de alle behoeften zoals spoelbak, kooktoestel en koelkast.

Makma Caribbean 31

Makma Caribbean 31 Weekender

Buiten heb je een zee van ruimte en gangboorden die breed genoeg zijn om naar de ankerkluis op het voordek te komen. Het hang- en sluitwerk verdient wat extra aandacht, maar de constructie en de afwerking zijn verder van een hoog niveau. Standaard wordt de MKIII geleverd met een 110pk common rail diesel Yanmar viercilinder. De dik vier ton zware weekender blijft daarmee net onder de vaarbewijsplichtige snelheid van 20 km/u.

Concurrerend

Wie sneller wil, heeft keuze uit diesels van 170, 190 en zelfs een 250pk zoals in de testboot. Dat is een Vetus vijfcilinder die tevreden bromt zodra we in de vrieskou het water op stomen. Je merkt de degelijkheid van de bouw, de snelle response van de gashandle en de goede koersvastheid. Op het ondiepe Slotermeer halen we bij 4200 toeren een topsnelheid van 35 km/u. Op dieper water is een top van rond de 40 haalbaar. De boot draait soepel en voelt bekend fijn aan. Door de efficiëntere bouw kon de prijs zakken. Standaard kost de Makma Caribbean 31MKIII met 110 pk nu €129.995, concurrerend in de brede weekendermarkt.

Makma Caribbean 31

Beoordeling:

Cijfer 7,5

Constructie                 ****

Comfort & Ruimte      ****

Afwerking                   ***

Ergonomie                  ***

Vaareigenschappen   ***

Prijs/Kwaliteit             ****

Makma Caribbean 31

Technische Specificaties Makma Caribbean 31

Lengte: 9,00   m.

Breedte: 3,35   m.

Diepgang: 0,90 m.

Waterverplaatsing: 4.200 kg

Motorisering: 110-250pk diesel

Prijs vanaf: € 129.995

Meer info: www.makmamarine.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten