Intender 950 Cabrio: Ibiza style tender

spot_img
De boottest van de Intender 950 Cabrio is uitgevoerd in april 2022. De video staat onder de teskt en de technische specificaties. Genoemde prijzen kunnen zijn veranderd. Raadpleeg de juiste prijzen op de website van Interboat.

Dat we in Nederland ook boten in Mediterrane stijl kunnen bouwen bewijst Interboat met de nieuwe Intender 950 Cabrio. Het is een Ibiza style tender van Hollandse klasse, een boot die het beste van twee werelden combineert.

Dagboot XXL

Deze Intender 950 Cabrio is een moderne dagboot XXL. De laatste jaren zag je al op de toonaangevende beurzen dat het bij de meeste moderne boten draait om buitenruimte en comfort. Nu zijn Nederlandse sloepen en tenders rond de Middellandse Zee nooit erg populair geweest, want onbekend maakt onbemind. Maar toen de eerste eigenaren van snelle tenders deze meenamen naar hun huisjes aan de Franse en Italiaanse kusten zag je een nieuwe vraag opkomen. Interboat speelt daar verder op in met deze Cabrio, de Mediterrane variant op de Intender 950 Cabin.

Ingepakt

Na onze test verhuisde de boot naar Spanje, waar deze op de Balearen wordt ingezet in een lokale verhuurvloot. In de zon en op zout water gaat elke boot naar de bliksem. Met name het rvs en het laminaat hebben van het klimaat te lijden. Daarnaast is bekend dat huurders notoir slordig omgaan met gehuurde boten. Daarom kopen verstandige verhuurders alleen boten waarvan de degelijkheid en betrouwbaarheid vaststaan. Zo kwam een Spaanse verhuurder uit bij het Nederlandse Interboat. De kwaliteit van hun sloepen en tenders doet het aan de Middellandse Zee verrassend goed en daar vallen ook de strakke Hollandse lijnen op. Zo ontstond het plan voor een onderhoudsarme Hollandse tender, speciaal gemaakt voor de subtropische zon.

Efficiency

Intenders worden net als de andere Interboat sloepen en tenders met de hand gemaakt op de eigen werf in Zwartsluis. Omdat de werf 10 jaar garantie geeft, weet je zeker dat je de allerbeste kwaliteit polyester laminaat krijgt. Tijdens de bouw kun je zien hoe de boten met Hollandse efficiency worden geproduceerd. Vanaf de kleinere zes meter sloepen tot en met Intenders van bijna 10 meter.

Zonnebed        

De Intender 950 Cabrio is echt ingedeeld voor gebruik in een lekker klimaat. De 950 cabrio kreeg een megagroot zonnebed, groter dan dat van de Intender 820 maar ook dan dat van de 950 cabin. De lichtblauwe kussens geven aan de Intender een relaxte Ibiza stijl. Onder het bed is opbergruimte voor allerhande waterspeeltjes. Aan de zijkant vind je twee zwaluwnesten, handige plekken voor fenders en lijnen. Mooi is de stuurstand centraal in het midden. Je zit comfortabel op het voorste deel van het zonnebed en hebt op de console voldoende plek voor bekers, de telefoon en de andere kleine spullen. Ook had de geteste Intender een mooi Simrad scherm en de display van het Zipwake trimsysteem op de console. De ergonomie op de stuurplek is goed, mede dankzij het praktische rug-kussen. Ook de andere zitplaatsen zijn comfortabel.

Praktisch

Er is goed nagedacht over praktische zaken. Voorop is een ankerlier met dubbele ankerkluis. Juist rond eilanden als Mallorca en Ibiza is dat een belangrijke voorziening. Vooraan in de kuip is een ruime U-bank met plek met een vaste tafel om in de brede kuip gezellig uitgebreid te tafelen. In het midden van de kuip zijn twee consoles waar je een spoelbak, een kooktoestel en een koelkast in kwijt kunt, maar die ook als gewoon kastjes te gebruiken zijn. Verder zijn links en rechts van de stuurconsole zitplekken met kleine, vierkante kussens. Die kun je weghalen om gemakkelijk op- en af te stappen of om over de smalle gangboorden naar voren te lopen.

Onbespied

Van buiten is niet te zien dat deze boot een kajuit heeft en dus verwacht je zeker niet zo’n lekkere plek waar je met twee man kunt overnachten en waar je achter de deur mooi onbespied op het toilet kunt zitten. De deur vanuit de kuip is asymmetrisch geplaatst, maar vrij smal. Er is een vrij diepe afstap de kajuit in, daardoor ontstaat daar voldoende stahoogte. Er is een L-vormig bed, dat met een vulstuk tot volwaardig tweepersoonsbed kan worden gemaakt. In de compacte kajuit is dat mogelijk doordat in het kuipschot een uitsparing voor de voeten is gemaakt. Sfeer verhogend is de fraaie indirecte verlichting, het maakt de kajuit tot een prettige verblijfsplek.

Professionaliteit

In de motorkamer zie je dat de Intender heel stevig is gebouwd. De professionaliteit van de werf zie je verder bijvoorbeeld aan de stevige kikkers op de goede plekken. De motorkamer bereik je door het luik met de stuurconsole op te klappen. Opengeklapt ligt het stuur op de stuurbank en ontstaat voldoende voor regulier onderhoud. Is er meer werkruimte in de motorkamer nodig, dan kun je het luik ook helemaal weghalen. Onder de kuipvloer passen verschillende motoren, van een zuinige 52pk viercilinder Vetus diesel via 80, 170 of 250 pk Yanmar common rail diesels tot de Volvo D4 van 320pk.

Marin getest

De geteste boot had een 250 pk Yanmar common rail diesel, genoeg om lekker uit de voeten te kunnen op ruim en ruig water. Voor gebruik op zee is het onderwaterschip het allerbelangrijkst. De romp van deze Intender is getest in het Marin laboratorium in Wageningen en wetenschappelijk geoptimaliseerd. Inmiddels zijn al enkele boten met dit onderwaterschip het Kanaal en de Oostzee overgestoken, waarbij het prima voldeed.

Gedisciplineerd

Ook tijdens de test vaart deze Intender als een echte Nederlandse boot: degelijk, krachtig, zonder overkomend spray en gedisciplineerd reagerend op de commando’s van de stuurman. Op de testboot was het dodemanskoord achter het stuur geplaatst, waardoor het rode draadje bij het sturen gemakkelijk verstrikt raakte. Gelukkig zijn er tegenwoordig draadloze units die het sturen niet hinderen. Het onderwaterschip kan uitstekend overweg met de 250 pk. Op het Zwarte Water in Overijssel heb je natuurlijk geen zee, maar als we zelf golven maken, merk je hoe deze Intender zich op de Mediterranee zal gedragen. De boot is extreem stabiel, vaart rustig en heeft eigenlijk geen trim nodig. Je hebt een groot stuurwiel, waarmee je veel slagen kunt maken, zodat je licht stuurt en precies koers kunt houden.

Gemakkelijk

De Yanmar diesel is een fijne motor met een tikje rauw geluid. De acceleratie is geweldig en met de 250 pk common rail diesel haalt de Intender met gemak een top van dik boven de 40 km/u. Deze cabrio vaart mooi koersvast, is desondanks goed beweeglijk en altijd gemakkelijk te controleren. De draaicirkel is met de krachtige boegschroef verder te verkleinen. Ook maakt de boegschroef de intender ook achteruit varend en bij het manoeuvreren in kleine ruimtes tot een gemakkelijke boot. Fijn is dat deze tender op ruim water uitstekend presteert, maar dat rustig varen ook een prettige optie is. Je merkt dat deze Mediterrane tender naast een zonnige uitstraling ook een aangenaam karakter heeft. De Intender 950 Cabrio is verkrijgbaar vanaf €124.900 bij Interboat.

Technische gegevens: Intender 950 Cabrio

Lengte o.a. (m.)9,75
Breedte (m.)3,35
Diepgang (m.)0,97
Doorvaarhoogte (m.)1,50
CE-OntwerpcategorieB
Motor pk (kW)52 -320 pk
Waterverplaatsing: (kilo)4.500
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 124.900
Meer informatie:www.interboat.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site