Sea Ray SLX 260 OB: Universele sportboot

spot_img

Elk jaar brengt Sea Ray een aantal nieuwe modellen uit, die feilloos de hedendaagse watersport-wensen weerspiegelen. Dit jaar werd kaskraker SLX 250 vervangen door de SLX 260 in drie uitvoeringen, met inboard benzinemotor, met buitenboordmotor als Sea Ray SLX 260 OB en de SLX 260 Surf met voorwaarts gerichte hekdrive. Boottesten voer op Lake X in Florida met de drie versies.

Klik HIER om direct naar de video te gaan.

Drie versies

Om maar met de deur in huis te vallen. We hebben de drie verschillende versies Sea Ray SLX 260 niet allemaal uitgebreid getest. De surf versie is in ons land alleen interessant voor de kleine niche van wakesurf-liefhebbers. Dat ligt in de USA wel anders, waar het ‘zonder lijn surfen op de eindeloze hekgolf van een speciale wakesurf-boot’ een ware rage is. De SLX 260 inboard versie vonden wij uitstekend varen, maar de outboard versie is goedkoper en moderne outboards hebben in onze optiek en in ons land een groot aantal voordelen boven inboard benzinemotoren. Daarom kiezen we voor de test van de Sea Ray SLX 260 OB met 350 pk Mercury Verado V10.

2

Designtaal

Voorop vind je een weggewerkt anker aan een ankerlier en een dek-douche om het anker af te spoelen, een teken van watersportervaring van het uit uitsluitend vrouwen bestaande team van Sea Ray ontwerpers. De boot telt zes kikkers en de navigatielichten zijn in de dekschaal weggewerkt. Twee docking lights kijken je van voren als kattenogen aan. De romp heeft terugvallende kimmen en drie sprayrails per zijde. Na de diepe V voorin bedraagt de deadrise (vlaktilling) achterin 21 graden. De diepgang is beperk tot 48-86 cm, afhankelijk van de stand van het staartstuk van de motor.

3

Power-tower

Het Sea Ray designteam heeft een boot getekend die veel succesvolle elementen van oudere Sea Rays in zich verenigt, maar heeft enkele opvallende items, zoals de beweegbare power-tower toegevoegd. Van buiten is de Sea Ray SLX 260 OB een duidelijke telg van de familie, vanwege de scherpe boeg, het lange zwemplateau en een windscherm dat de gestroomlijnde look van de boot lijkt te benadrukken. In het algemeen oogt de Sea Ray SLX 260 OB zich op het water als een agressief roofdier, maar in de haven als de aaibare, pluchezachte kat van de buren. De Sea Ray designtaal biedt ook de mogelijkheid voor verschillende kleuren en accentlijnen op de romp. Van de geliefde SLX 250 zijn overgebleven het geweldige onderwaterschip, de comfortabele uitrusting en de grote opbergplekken.

4

Opbergplek

Zo zijn er bakken voor wakeboards en andere grote objecten onder de vloer, maar vind je onder de meeste banken en in de zijkanten van de kuip van de Sea Ray SLX 260 OB eveneens plek voor allerlei spullen. Van de eerdere outboard-modellen is gebleven dat er een enorme opbergplek op de plaats van de motorkamer is gekomen. Deze is verdeeld in twee delen. Een grote bak bovenin zorgt dat je daar goed spullen als zwemvesten, waterskilijnen en dergelijke kunt opbergen. Als je deze bak optilt komt daaronder techniek zoals accu’s, lader, stuurpomp, brandstof- en watertank tevoorschijn. De deksels zijn voorzien van nette gasveren. Precies zoals het hoort.

Comfort

Qua comfort blijft de toiletoptie aan bakboord onder de voorruit een geweldige voorziening. Het is er groot genoeg om rustig onbespied te kunnen toiletteren, zonder een enorm beslag te doen op de overige ruimte aan boord. Mooi is ook dat de deur met een subtiel magneetje open blijft staan. Aan de andere kant is een handige prullenbak.

Uiteraard worden de gasten aan boord van de Sea Ray SLX 260 OB flink verwend, want er zijn aan boord liefst 17 bekerhouders, er zijn twee grote koeltassen aan stuurboord en de stoelen en banken zijn perfect gepolsterd. Dat ze vaak ook zijn voorzien van armleuningen en een geborduurd Sea Ray logo maakt het allemaal alleen maar mooier.

Beweegbare T-Top

Nieuw is een groot aantal features, die op de Sea Ray SLX 260 OB vaak in een optie pakket worden aangeboden. Zoals de slimme beweegbare T-top die met een druk op de knop de kuip van boven vrijwel helemaal af kan sluiten. Doordat de voorzijde in de laagste stand aansluit op het windscherm kun je bij regen en enorme golven droog varen. Meestal zul je echter met de power-tower in de hoogste stand varen. Vanwege de enorme krachten die op de T-top komen te staan is het bewegende buizen-mechanisme zeer solide uitgevoerd. In de bimini stand is een deel extra open te maken, zodat je zon en schaduw mooi kunt afwisselen. Maar ook is de hele lengte van de boot in de schaduw te zetten door het uittrekbare deel van de power-tower.

Draadloos

Bij de stuurpositie van de Sea Ray SLX 260 OB vind je op dubbele digitale Simrad touchscreen-schermen met Vessel View alle technische informatie over de boot en de navigatie. Naast deze schermen zijn ook fysieke schakelaars, want die kun je op de tast bedienen als je de ogen op het water moet houden. Ook kun je daar je telefoon draadloos opladen. Mooi is verder de gleuf voor de telefoon of je iPad, mocht je die tijdens het varen willen gebruiken. Uiteraard vind je door de hele boot USB-contacten. Bij de stuurstand is verder volop plek voor kleine spullen zoals de autosleutels.

Ultra-soepel

Standaard heeft de Sea Ray 260 SLX OB een Mercury Verado V8 van 300 pk aan de spiegel, maar op de testboot was gekozen voor de nieuwe ultrasoepele V10 Verado van 350 pk. Daarnaast is er op de testboot een autotrimsysteem van Lenco geïnstalleerd. Met de nieuwe V10 motoren geef je fly-by-wire, dus digitaal gas. Je zit als een vorst op de stuurstoel en de positie voelt ergonomisch voor mensen van gemiddelde lengte prima aan. De boot laat zich met de buitenboordmotor in de haven gemakkelijk manoeuvreren. Binnen 4 tellen planeert de boot en doet dat vlak, zodat je altijd goed zicht blijft houden. Fijn is ook dat de autotrim de boot onder alle omstandigheden ‘uit-levelt’.

Klasse

De Sea Ray SLX 260 OB toont zich niet agressief in de bochten, maar glijdt er lekker comfortabel doorheen. De top werd op het ruige water van Lake X in Florida geklokt op dik 85 km/u. Het meest economisch vaar je bij 4000 toeren, bij een snelheid van 52 km/u. De motor verbruikt dan 0,9 liter per km en dat zorgt voor een actieradius van meer dan 300 km. Deze nieuwe Sea Ray is met verfijnde ‘touch’ ontworpen, vaart stoer, maar ook elegant en soepel. De combinatie van ontwerp, bouw en vaareigenschappen maakt van de Sea Ray SLX 260 OB waarschijnlijk de beste Runabout in haar klasse.

x

Disclaimer

De boottest van de Sea Ray SLX 260 OB is uitgevoerd in 2022 en delen van deze test kunnen eerder in andere media zijn gepubliceerd. Alle genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk daarom voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie hiervoor het infoblok onder deze test.

Technische Specificaties Sea Ray 260 SLX OB

Lengte: 8.71 m

Breedte: 2.59 m

Diepgang min- max.: 48 – 86 cm

Motor standaard: Mercury® 300 Verado® Outboard (300 pk/224 kW)

Brandstoftank: 284 L

Watertank: 53 L

Max aantal opvarenden: 15

Gewicht: 2,461 kg

Deadrise: 21°

Prijs: Op aanvraag

Meer info: www.kemperswatersport.nl

Of: www.searay.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site