Oud Huijzer 580 tender: Facelift voor de kever

spot_img

Deze Boottest van de Oud Huijzer 580 tender is uitgevoerd in 2020 met een 60 pk Tohatsu buitenboordmotor in de bun

In 2013 kwam Oud Huijzer met een opvallend vormgegeven tender, de 570. Sommigen vonden de bijzonder vormgegeven tender niet mooi, maar er kwamen veel positieve reacties op het ‘keverkontje’. Na zes jaar was het tijd voor een facelift en ontstond de Oud Huijzer 580 tender. De aantrekkingskracht van het model ligt vooral in de combinatie van een gezellige indeling, de mogelijkheid tot snelvaren en de aantrekkelijke prijs.

Oud Huijzer 580 tender

Keverkontje

Een andere reden voor het jarenlange succes van deze 570 tender is de opvallende achterkant, het zogenaamde keverkontje. Dat is een stoere, rond verlopende kap boven de bun. Pal voor het zwemplateau is nog een geheim van het tendersucces verborgen, de buitenboordmotor. Aandrijving met een buitenboordmotor heeft veel voordelen. Ze zijn licht, goedkoop, gemakkelijk in onderhoud, verbruiken weinig brandstof en in de bun zijn ze uit het zicht. Bovendien laat je het geluid achter je en heb je in de boot meer ruimte doordat je de motorkist mist. In 2019 werd de boot voorzien van een doorgetrokken achterbank. Ook werd de overnaadse romp gemoderniseerd, strakker gemaakt. Tenslotte kreeg de nieuwe romp een aangepast onderwaterschip, waardoor de 580 sneller in plané zou kunnen komen. De hele boot weegt inclusief de 60pk motor rond de 700 kilo.

Sleutel

Als je de Oud Huijzer 580 tender van binnen bekijkt, blijkt dat de sloepen en tenders van dit merk in de loop der tijd steeds beter zijn afgewerkt. De kuip is zelflozend, het polyesterwerk van de romp ziet er degelijk uit, net als de verschillende delen van de binnenschaal. Wel zijn er veel lichte materialen gebruikt, zoals voor de knevels op de motordeksel. De buitenboordmotor in de bun onder het kontje is een andere sleutel tot het succes van de OudHuijzers.

Van elektrisch tot 60 pk

De 580 kan als instapsloep worden geleverd met een 15pk Tohatsu in de bun, maar ook met een elektromotor of als snel-varende tender met een 60pk Tohatsu. Deze stille 1000 cc driecilinder krachtbron was in een mooie – bij de romp passende – witte kleur, onzichtbaar onder de motorklep verborgen. Je kunt de motor alleen vanaf de achterzijde, dus het zwemplateau benaderen, want de motorklep scharniert bij de achterbank. In de ronde spiegel zijn brede treden gemaakt om de gang naar het zwemplateau te vergemakkelijken.

Oud Huijzer 580 tender

Opvallend

De indeling is zonder meer goed. Voorop heb je een traileroog en daarboven een breed ankerluik. Opvallend is dat de rood-groen navigatielichten als dockinglights in de boeg zijn geplaatst. Voor is een U ruime, goed zittende U-vormige bank die op te vullen is tot bed. In het midden van de boot zijn aan weerszijden opstaptreetjes. Voor de console is een grappig zitje met een mooie opbergplek er onder. De boot heeft sowieso opvallend veel nette opbergruimte. Zo is er een aparte, perfect passende plaats voor de accu, los van de ruimte onder de achterbank waar de losse brandstoftank in staat. Ook blijkt de veiligheid goed verzorgd met de forse beugel om de stuurconsole, die perfecte houvast op ruig water biedt.

Oud Huijzer 580 tender

Balans

Achter de console is de bootbrede stuurbank. Daarachter is bijna een derde van de tenderlengte gebruikt voor het zwemplateau en de rond verlopende bun met de buitenboordmotor. Deze is dan ook het opvallendste onderdeel van deze verder bescheiden gelijnde tender. In de vorige (570) versie was de balans in de boot de achilleshiel. De smalle boeg en het meeste gewicht achterin zorgde voor problemen met de balans, zeker als je met twee man vaart. Dit aspect blijkt verbeterd, want de boot vaart gemakkelijk en laat zich ook met 60 pk in de bun gedwee de havenbox in sturen.

Schattig

De boot is eenvoudig in plané te krijgen, maar klimt tijdens het accelereren wat met de neus omhoog. Op glad water vaart de boot snel, we klokten 53 km/u en dat is pijlsnel voor een tender van nog geen zes meter lengte. Op door de wind opgestuwd vaarwater merken we dat de boot veel buiswater opwerpt, dat met grote regelmaat in de kuip neerdaalt. Vaar je langzamer of op vlakker water, dan verdwijnt dit probleem. Dan wordt de 580 weer dat schattige kevertje dat precies doet wat je wil.

Oud Huijzer 580 tender

Prettig

De OudHuijzer 580 is een opvallende, goed gebouwde tender met een prettige prijs. Die begint voor de boot bij 14.495 inclusief kabelaring, rvs en kussens. Tel daar de kap bij (+ €1.895) en je hebt voor iets meer dan €16.000 een basisboot. Een 20pk basismotor kost €3.500 euro, zodat je in de basis minder dan €20.000 kwijt bent. De geteste 60 pk Tohatsu kost net geen €8.000, zodat de prijs van deze snel varende tender met een paar kleine opties onder aan de streep rond de €25.000 zal liggen. Dat zijn prijzen die er mede voor hebben gezorgd dat er dit jaar een recordaantal OudHuijzers is verkocht.

Technische gegevens OudHuijzer 580

Lengte (m.)5,70
Breedte (m.)2,20
Diepgang (m.)0,40
Doorvaarhoogte (m.)1,25
Waterverplaatsing (kg.)600
Motor pk (kW)20-70pk outboard
Vanaf-prijs (incl. btw)€14.495 excl. Motor
Meer informatie:www.oudhuijzer.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site