Nuva M9 Open: Steady familieboot

spot_img

Het Spaanse Nuva Yachts is in ons land nog niet bij een groot publiek bekend. De Nuva M9 Open wordt geïmporteerd door Brinks Watersport en is vormgegeven door Barcelona Yacht Design. De moderne consoleboten koppelen fraai gestileerde lijnen aan comfortabel vaargedrag.

2

Prijswinnend

Het Spaanse Nuva Yachts bestaat nog niet zo lang. Toch heeft het merk een aantal indrukwekkende en prijswinnende boten ontwikkeld. De Nuva range loopt van de M6 van 6 meter lengte via 8 en 9 meter tot en met de M 11, een volbloed en veelzijdig sportjacht waar je met vier man op kunt overnachten. Wij testten de Nuva M9 Open, de open versie van de M9 Cabin die dezelfde romp heeft, maar een wat grotere kajuit onder het voordek biedt. De M9 is geschikt voor dubbele motorisering en begint met 2 x 150 pk outboards. De maximale motorisering is met 2 x 225 pk. De testboot was voorzien van twee 200 pk Yamaha’s. Maar daarover later meer.

3

Mooi-weer-boot

Je merkt dat er de laatste jaren een kentering is geweest in het gebruik van boten. Van hooguit een enkel dagje varen komen steeds meer watersporters uit bij een weekendje weg. En dat kan heel goed met deze Nuva M9 Open, want deze mooi-weer-boot is perfect geschikt voor dag- en weekendgebruik. Het is een modern en eigenzinnig ontwerp met een hoog en vrijwel verticaal vrijboord en een in de romp verwerkte sprayrail. De centraal gelegen console is voorzien van een imposante T-top.

Een van de verrassende designdetails is dat de kajuitramen in de centrale console uitkijken in de doorloop naar het voordek. Maar omdat in de romp ook ramen zijn aangebracht kun je van binnenuit toch ook het water zien. De kajuitingang is asymmetrisch geplaatst. De boot heeft een compacte, effectief ingedeelde moderne kajuit met twee slaapplekken onder de kuipvloer en twee in de punt voorin. Aan stuurboord is een natte ruimte met toilet, moderne wasbak en douche. Mooi is de indirecte verlichting die een fijne sfeer geeft.

Oerdegelijk

Voorop de Nuva M9 Open is een fraaie ankervoorziening en pal daarachter een U-vormige bank met lage rugleuningen. Hier kun je een zonnedek maken. Voor opvarenden die van uitzicht op het vaarwater houden is er een bank aan de voorkant van de console. Mooie details zijn de verzonken scharnieren. Achter de brede voorruit is een brede tweepersoons stuurbank met een ruim en modern dashboard. Pal achter de stuurbank is een zogenaamde wetbar, een kleine buitenkeuken dus. Hoog boven de motoren vind je een vierkante zitplek rond een uitklaptafel. Ook hier kun je een zonnedek maken.

Wanneer je het zitgedeelte achter de wetbar omhoog zet kom je bij een grote opbergruimte waar gemakkelijk vouwfietsen of andere grote spullen in passen. Daar zie je dat de bodem van de Nuva M9 Open enorm sterk is gebouwd met dikke, ingelamineerde bielzen als stringers. De romp is van volglas polyester, de dekken zijn sandwich. Deze degelijke constructie is nodig om de klappen op zee te kunnen doorstaan en daar hebben ze in Barcelona veel ervaring mee. De afwerking van de Nuva M9 Open is op enkele kit- en fineerdetails na, goed verzorgd. En aan beide kanten loop je zo naar de spiegel. Zo kun je gemakkelijk bij de motoren en dat is bij alle Nuva modellen een Yamaha.

4

Vlotte start

Op de geteste Nuva M9 Open gaat het om 2 x 200 pk Yamaha viercilinder-in-lijn-motoren met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Deze viertakt machines hebben 2,8 liter cilinderinhoud en wegen maar 220 kilo per stuk. Een microcomputer zorgt voor een vlotte start en bepaalt bij de elektronische brandstofinspuiting (EFI) op elk moment exact de juiste hoeveelheid brandstof en de optimale mengverhouding met lucht. Ook heeft deze motor variabele nokkenastiming Daardoor is deze Yamaha extra zuinig en schoon. Deze 200 pk blokken zijn te koppelen aan Yamaha’s Helm Master systeem. Dat helpt je met een joystick super eenvoudig te manoeuvreren. Daarnaast helpen de moderne digitale instrumenten om het maximale uit de motor te halen.

3

Drive-by-wire

Heel praktisch is het Yamaha digitale drive-by-wire systeem. De motor heeft ingebouwde elektro-hydraulische besturing die op de brackets van de motor is ingebouwd. Hiermee stuur je licht, veilig en super precies. De motoren zijn verder heel compact doordat de krukas en de balans-as uit het midden zijn geplaatst. Daardoor kunnen ze ook dicht bij elkaar aan de spiegel worden gemonteerd. Dankzij een labyrintuitlaatsysteem zijn de motoren opvallend stil. Op deze 200 pk modellen is het Y-COP diefstalpreventiesysteem een optie en standaard is een variabel sleeptoerental. Vooral liefhebbers van de hengelsport zijn weg van deze optie, waarmee je het toerental tussen 650 en 900 toeren, in stappen van 50 toeren met de knop op de toerenteller kunt instellen. Door het Shift Damping System schakelen de motoren soepel en stil in.

Klotsbak

We testten de Nuva M9 Open op een koude voorjaarsdag met veel wind op het woelige water van de Nieuwe Maas in Rotterdam. Daar merk je direct dat de ontwerpers van Barcelona Yacht Design deze boot-motorcombinatie hebben ontwikkeld voor het varen op zee. De Nuva is stabiel en het vaargedrag is ongecompliceerd. Bij het accelereren merken we dat je de boot gemakkelijk in plané krijgt en dat er nauwelijks trim nodig is. De golven worden met een klein beetje vaart achteloos genomen en op snelheid voel je dat deze Nuva steady als een hogesnelheidstrein door de onrustige klotsbak langs de Rotterdamse oevers schiet. Op snelheid kun je gemakkelijk bochten maken en hard maar comfortabel varen. Fijn is dat je nergens gekraak of gepiep hoort terwijl er toch 400 paardenkrachten aan de spiegel werken. De top ligt met deze combinatie net onder de 70 km/u.

Familieboot

Deze Nuva M9 Open is een echte moderne familieboot. In de golven merk je dat deze snelle weekender degelijk is gebouwd en prima geschikt is voor het zware werk. De Spaanse schone is snel, gemakkelijk te manoeuvreren en biedt veel praktische ruimte voor zowel dag- als weekend gebruik. De motoren zijn mooie voorbeelden van moderne geavanceerde techniek. Licht, sterk en zuinig, dat is precies wat de moderne consument verlangt. De prijs van de Nuva M9 Open begint met 2 x 150 pk motoren bij €174.000. Deze geteste, rijk uitgeruste versie kost met 2 x 200 pk Yamaha en alle opties ongeveer €248.000

5

Disclaimer

Deze boottest is uitgevoerd in april 2023. Deze test kan in een andere vorm ook in andere media zijn gepubliceerd. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie het informatieblok onder de test.

Technische gegevens:

TECHSPECSNuva M9 Open
Lengte o.a.9,20 m.
Breedte2,99 m.
Diepgang0,48
CE-OntwerpcategorieC
Motor pk (kW)Max 2 x 225pk outboard
Waterverplaatsing: (kilo)2300
Vanaf-prijs (incl. btw)€174.000 met 2 x 150 pk
Prijs geteste uitvoering:ca. €248.455 met 2 x 200 pk
Meer informatiewww.brinkswatersport.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere Boottesten