Cantia 31 Launch by Vedette: Splinternieuw jasje

spot_img

Deze boottest van de Cantia 31 Launch is uitgevoerd in 2017.

De oorsprong van de Cantia 31 Launch is al heel oud. Al tientallen jaren varen er jachten met hetzelfde onderwaterschip onder de naam Kent rond. De Vedette werf, bekend van de stalen motorjachten, brengt nu de boot in een nieuw modern jasje en ook als huurjacht uit.

Cantia 31 Launch

Erkenning

Ondanks de goede vaareigenschappen en de praktische indeling kregen de Kent boten nooit de erkenning die ze verdienden. Dat had veel met de bouwkwaliteit te maken, want daar schortte het nogal aan. Bij Vedette zijn ze gewend boten voor het leven te bouwen. Samen met polyesterbedrijf Adel is de nieuwe Cantia helemaal aangepast aan de eisen van deze tijd. De werf nodigde oude eigenaren van Kent boten uit om te leren van de plus- en minpunten uit het verleden. Voor de nieuwe Cantia is het vrijboord met 12 cm verlaagd. Ook is er een nieuwe, iets langere opbouw gemaakt, waarin twee volwaardige tweepersoonsbedden plaats kregen.

Cantia 31 Launch

Rondspant

De boot is als rondspant met kimmen gelamineerd in een degelijke constructie waarbij deels een sandwichconstructie met schuimkern is gebruikt. De kop is vrij spits, wat vooral in golven prettig vaart. Er is geen ankerkluis, zodat de ankerlijn op het voordek moet liggen. De Cantia heeft een vrij ruime kuip en een kajuitopbouw die ruimte overlaat voor brede gangboorden met prachtig rvs relingwerk. De drie ramen zijn klapbaar zodat de doorvaarhoogte beperkt kan worden tot 2.30 m. In de kuip zijn twee comfortabele stoelen en twee L-vormige banken bij de spiegel.

Cantia 31 Launch

Liefde

Een kleine deur leidt naar het zwemplateau. Op de kuipvloer is een groot luik waaronder de motorruimte zich bevindt. Alle techniek is met liefde ingebouwd. De standaard motorisering is met een 52 pk Vetus diesel, maar de testboot had een 60pk Nanni. Ook zwaardere motorisering is mogelijk, al is het de vraag of dit bij een water verplaatsende boot met beproefde romp zinvol is.

Cantia 31 Launch

Praktisch ingedeeld

Erg praktisch is de indeling van deze nog geen 10 meter lange boot. De kajuitingang is lekker breed. Aan stuurboord is een dinette, aan bakboord een complete kombuis. Naast de kajuitingang is de natte ruimte met toilet en afgescheiden doucheruimte, waarin je staand kunt douchen. Er zijn twee slaapvertrekken. De eigenaarshut is voorin en bestaat geheel uit een bed in V-vorm met opvulstuk. De andere tweepersoons slaapruimte vind je achter een laag deurtje naast de kajuitingang. Dat maakt deze ruimte gezellig, maar voor ouderen lastig bereikbaar. Kastruimte is beperkt, maar de betimmering met blond eiken is degelijk.

Cantia 31 Launch

Jonge gezinnen

Varen met de 5700 kilo wegende Cantia is verrassend gemakkelijk. De relatief zware boot is fluisterstil, manoeuvreert bijna om de eigen as, maar schakelt nogal wreed in. De topsnelheid ligt rond de 14 km/u. Iets rustiger varend vlakt de hekgolf af en blijft het brandstofverbruik op een sympathiek laag niveau. Bijzonder is, dat de boot bijna net zo gemakkelijk achteruit vaart als vooruit. Door de nieuwe indeling en de goede vaareigenschappen is de compacte Cantia prima geschikt voor jonge gezinnen en voor de verhuur. De basisprijs van de 31 Launch begint bij €158.000 en dat is redelijk voor een boot van deze bouwkwaliteit. Huren is mogelijk vanaf € 925 per week.

Cantia 31 Launch

Beoordeling:

CIJFER: 7,2

Constructie                 ****

Comfort & Ruimte      ***

Afwerking                   ***

Ergonomie                  ****

Vaareigenschappen   ****

Prijs / Kwaliteit           ***

Cantia 31 Launch

Technische Specificaties Cantia 31 Launch

Lengte: 9,85 m.

Breedte 3,50 m.

Diepgang 0,99 m.

Doorvaarhoogte: 2,30 m

Gewicht 5700 kg

Motorisering: 52-135 pk inboard diesel

Prijs vanaf ca. €158.000

Meer info: www.vedette.nu 

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site