Vri-Jon Contessa 42 OC: stijlvol en doordacht.

spot_img

Deze boottest van de Vri-Jon Contessa 42 OC is uitgevoerd in 2021.

Zodra je de Vri-Jon Contessa 42 OC opstapt, besef je: dit is een modern jacht. Tegelijkertijd zie je dat de lijnen kloppen alles zo goed en degelijk is uitgevoerd, zodat je gerust van een tijdloos modern jacht met karakter kunt spreken. Hollands Glorie op zijn best.

Vri-Jon Contessa 42 OC

Reputatie

Vri-Jon bouwt al heel lang stalen jachten in Ossenzijl. De werf heeft een uitstekende reputatie van ambachtelijke liefde voor het vak, gecombineerd met kennis over de modernste technieken. De werf bouwt stalen jachten van 29-50 voet. De Contessa lijn is verkrijgbaar in een Open Kuip, een Cabrio en een Achter Kajuit versie. Verder bouwt Vri-Jon OK en AK jachten in de Classic Line. Ook kun je op de werf terecht voor one-off boten zoals de Vri-Jon Kotter.

Vri-Jon Contessa 42 OC

Verhoogde gangboorden

Wat bij de 42 OC aan de buitenkant opvalt zijn de rond verlopende spiegel en het terugvallende boeisel. De gangboorden zijn niet verlaagd maar juist verhoogd. Daardoor is de breedte van de boot in het interieur beter te benutten. Ook de zeereling is hoog geplaatst en dat geeft deze Contessa iets adellijks. De knikspant romp met een spantafstand van 40 cm is gemaakt van 5 mm dik staal. De constructie van deze CE-Ontwerpcategorie B boot is gemaakt voor de eeuwigheid, want de romp is eerst gestraald, daarna zijn de hoeken met de spanten gekit zodat het daar niet kan roesten gekit, vervolgens is alles geschilderd. Daarna is de romp vol geschuimd zodat er minder condens kan ontstaan en tegelijk het geluid van het klotsende water wordt gedempt.

Dure keuzes

De opbouw is geconstrueerd van 4 mm dik staal. In de boot zijn overal dure keuzes gemaakt. Zo is in de salon aan beide zijden een groot raam. Dat is vier keer duurder dan een aantal kleinere ruiten, maar nu heb je wel een onbelemmerd, bijna panoramisch zicht en komt er heerlijk veel licht de salon binnen. Ook aan het schilderwerk zie je de sublieme afwerking. Voor het afmeren heb je keuze uit een enorme hoeveelheid bolders en een kikker, alles uitgevoerd in het mooiste rvs.

Vri-Jon Contessa 42 OC

Warmpjes

Deze Contessa 42 is een OC, een zogenaamde Open Kuip, maar het achterdek is overdekt, zodat je wel in de frisse lucht, maar niet in de regen of de brandende zon zit. Fijn is dat in de kuip boven de tafel een infrarood paneel is aangelegd, zodat je er op die plek altijd warmpjes bij zit. Dankzij de vloerverwarming is dat overigens in de rest van de boot ook het geval. Binnen is een groot elektrisch schuifdak, dus op zonnige dagen zit je altijd goed.

Onder de kuipvloer is een ruim lazaret met plek voor de vouwfietsen. Het achterdek kun je door de deuren helemaal open te schuiven helemaal bij de salon trekken. Dan heb je één grote overdekte zaal met ruimte voor al je vrienden en lekker veel licht door de lange rompramen en het schuifdak dat, ook als het dicht is, lekker veel licht kan doorlaten. Aan stuurboord is het L-vormige zitgedeelte en aan bakboord is de moderne kombuis met luxe apparatuur van Siemens. Het AV systeem is van Bose, alles in overleg met de klant.

Vri-Jon Contessa 42 OC

Doorvaren in de winter

Onder de vloer is de motorkamer met daarin een mooi geïnstalleerde 150 pk Volvo-Penta D3 motor.  Standaard is dat overigens de 110pk versie van deze krachtbron. De motoruimte is geweldig mooi uitgevoerd, zelfs met verwarming want de eigenaar wil in de winter doorvaren. Met 800 liter dieselvoorraad is je actieradius enorm. Bij 1000 toeren verbruik je maar 2 liter per uur en kun je in theorie weken achtereen doorvaren met een snelheid van 6-8 km/u. Volgas verbruikt de motor 21,5 liter per uur en heb je met 800 liter diesel genoeg voor een werkweek.  Ook de elektrische installatie is met overwegend Victron apparatuur bijzonder goed uitgevoerd. Er is gebruik gemaakt van een 24 volt boordnet, dus is er op de motor een extra zware dynamo geplaatst. Verder is alle verlichting dimbaar en wordt in de salon gebruik gemaakt van moderne indirecte verlichting. Dat maakt dit jacht extra stijlvol.

Vri-Jon Contessa 42 OC

Vlamtekening

Het interieur is in alle facetten goed doordacht. Achter de voorruit is de stuurbank met plek voor twee. Mooi is het slanke navigatiescherm en fijn is dat je boeg- en hekschroef hebt om je te helpen bij het afmeren. De slaaphutten en de natte cel vind je een paar treetjes lager. De betimmering is goed uitgevoerd met ronde hoeken. Kritiek is mogelijk op de vlamtekening van het houtwerk. Die loopt op de deuren verticaal en op de overige delen horizontaal, een keuze van de ontwerpers. In de voorhut is een groot Frans bed plus voldoende licht en opbergruimte. Aan stuurboord is de tweepersoons gastenhut met twee losse bedden. Aan de overkant is de was- en toiletruimte met separate doucheplek. Omdat deze boot helemaal zelf in te delen is, kun je hier ook kiezen voor een was-droogcombinatie.

Vri-Jon Contessa 42 OC

Tijdloos

Het varen met zo’n degelijk jacht is een feest. Door de uitstekende isolatie hoor je de motor nauwelijks en omdat de boot koersvast is, kun je heel precies sturen. Bij 1500 toeren vaar je al 9 km u, maar trekt het absoluut geen golven. De top ligt bij 3000 rpm op 12,5 -15 km/u afhankelijk van de diepte van het vaarwater. De Vri-Jon Contessa 42 OC is een tijdloze genietboot met alle comfort van thuis. Daarom is het een jacht waar je je direct op thuis voelt en je doet vergeten dat je ooit haast had.

De prijs begint bij € 419.500. Je kunt het jacht helemaal op maat laten maken en dus zijn ook kleinere en grotere versies beschikbaar om helemaal naar eigen keuze in te delen. En dan op reis te gaan. Met dit jacht kun je de grenzen verleggen naar Scandinavië, midden-Duitsland, of zelfs Engeland en met een doorvaarhoogte van 2 meter 70 kun je binnendoor helemaal naar de Côte d’Azur. In stijl, zoals hoort bij een echte Contessa.

Vri-Jon Contessa 42 OC

Technische gegevens

Lengte (m.)12,46
Breedte (m.)4,20
Diepgang (m.)1,10
Doorvaarhoogte (m.)2,70
Motorisering pk (kW)Volvo Penta D3-110pk
Waterverplaatsing: (kilo)16.000
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 419.500
Meer informatie:www.vri-jon.nl en www.dolmanyachting.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site