Linder 445 catch: Vederlichte vismaat

spot_img

Deze boottest van de Linder 445 Catch is uitgevoerd in 2017 met een Yamaha 25 pk buitenboordmotor.

Een goede nieuwe buitenboordmotor is altijd lichter, sneller en zuiniger. Het wordt echter bijzonder als de nieuwe telg liefst 25 % lichter is dan haar voorgangers. Dat lukte Yamaha met de nieuwe F25G. Epco Ongering testte de nieuwe motor tegelijk met een Zweedse aluminium lichtgewicht visboot, de Linder 445 catch.

Linder 445 catch

Knap

Het is knap dat er op een totaal motorgewicht van 77 kilo ruim 20 kilo kon worden bespaard. Motoren in deze vermogensklasse worden meestal achter lichte bootjes gebruikt en dan scheelt het enorm als de motor zelf maar 57 kilo weegt. Ter vergelijking: de lichtste concurrent, de Suzuki DF25A weegt 62 kilo en alle andere merken brengen minimaal 66 kilo op de weegschaal.

Yamaha F25G

Stapsgewijs

De Yamaha F25G heeft een helemaal nieuw ontwikkeld blok. Het is een tweecilinder in-lijn met een enkele bovenliggende nokkenas en een nieuw contragewicht aan de krukas. Een deel van het gewichtsgeheim van de nieuwe Yamaha 25 pk schuilt in de het elektronische brandstof inspuitingssysteem, dat geen accu nodig heeft. Bijkomend voordeel is dat de motor zuiniger en soepeler loopt. De F25G heeft een 16A dynamo en heeft standaard ook een trollingfunctie. Speciaal voor de vissers is het handig dat je de snelheid met stapjes van 50 tussen 750 en 1050 toeren kunt regelen. Behalve lichter is de motor ook een stuk compacter geworden. Op de E-modellen is het Yamaha Y-COP antidiefstalsysteem verkrijgbaar.

Hengelsportboot

De testboot is een typische hengelsportboot, deze aluminium Linder 445 Catch. Het is een ultralicht (252 kg.), mooi afgewerkte consoleboot met in de vloer twee plaatsen voor een speciale visstoel. Er zijn in de 2 mmm dikke romp veel opbergplekken voor vismaterialen zoals haakjes en hengels. Ook is er een bun en is in de boot een meetlat gegraveerd om de lengte van de gevangen vis vast te leggen. Het comfort is beperkt. Achter de boot was een TrigGear ski- en sleepbeugel gemonteerd. Deze is ideaal voor wakeboarden en waterskiers of om waterspeelgoed te trekken. Daar nodigt de combinatie inderdaad toe uit.

Danst

De motor is stil en loopt soepel. Zodra je de gashandle opentrekt, gaat de boot er als een speer vandoor. Het lijkt alsof er een 40 pk achter de Linder 445 catch hangt, alleen is het geluid veel bescheidener. Bij 6000 toeren noteren we een top van 41,5 km/u. Dan danst de lichte combinatie beheerst over de golven. Ook als je vanaf 3000 toeren gas geeft, accelereert het bootje alsof het door de duivel achterna wordt gezeten. Het verbruik op topsnelheid is 4,4 kilometer per liter, 9 liter per uur.

Linder 445 Catch

De combinatie Linder 445 Catch met de nieuwe Yamaha F25G kost € 16.740. Dat is een serieuze prijs, die echter voor deze degelijke, lichte en snelle combinatie uitstekend kan worden gemotiveerd.

Beoordeling:

Cijfer 8,1

Comfort & Ruimte                             ***

Ergonomie                                         ****

Afwerking                                          ****

Vaareigenschappen                           ****

Prijs/Kwaliteit                                    ***

Yamaha F25G

Technische Specificaties Linder 445 Catch

Lengte: 4.51m

Breedte: 1.75m

Diepgang: 0.35m

Waterverplaatsing: 290kg

Motorvermogen: Yamaha F25G, 25pk tweecilinder

Prijs Yanaha F25G: vanaf €4.395

Boot: vanaf 11.495

Prijs zoals getest € 16.740

Meer informatie: www.yamaha-motor.eu

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

Hieronder de gepresenteerde vaartest uit VaarTV op RTL4

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site