Van Speijk 32: Retrolook Powersloep

spot_img

Onlangs maakte de bedenker van de Van Speijk 32 sloep bekend dat hij deze bijzondere sloep opnieuw wil introduceren op de internationale markt. Zelfs een elektrische versie wordt overwogen. Hoogste tijd dus voor de beschrijving van de Van Speijk 32 uit 2007.

Barkas

Op zoek naar een bijzondere boot stuitte catamaranzeiler en ondernemer Paul Buyse een paar jaar geleden op een oude marine-sloep, de B2. Deze barkas was honderd jaar geleden bij de marine in gebruik als tweemast roei- en zeilsloep voor twaalf opvarenden. Toen hij de oude barkas kon kopen, nam hij contact op met scheepsbouwer Arjen Bouwmeester. Met zijn hulp wilde Buyse de sloep veranderen in een snel-varend hebbeding. Door de slechte staat bleek opknappen niet mogelijk. Daarom werd jachtarchitect Peter Bosgraaf ingeschakeld. Vraag was om met de B2 barkas als uitgangspunt een onderhoudsarme, moderne sloep te ontwerpen, maar met een klassiek uiterlijk. Dat hield onder meer in dat het oorspronkelijke onderwaterschip moest worden aangepast aan de eisen voor een snelvarende boot. De buitenkant moest onveranderd authentiek ogen. De powersloep kreeg een klassieke, spijkerharde naam: de Van Speijk 32.

Zwerver

Voor een onderhoudsarme boot moet je op zoek naar moderne materialen. Maar die passen niet of nauwelijks bij de gewenste traditionele uitstraling. Arjen Bouwmeester had een oplossing. Hij maakte ooit naam met de restauratie van dc wereldberoemde ’Zwerver II’. Dit ontwerp van Sparkman & Stephens werd in 1961 de glorieuze winnaar van de Fastnet Race. Als je onder supervisie van het nog altijd bestaande Amerikaanse designbureau S & S de restauratie van een dergelijk jacht tot een goed einde brengt, is je naam gevestigd. Samen met Bouwmeester kwam Buyse uit bij een moderne composiet sandwichconstructie voor de nieuwe Van Speijk 32 sloep.

Sandwich

Op een MDF-spantenframe plakken de bouwers boven elkaar stroken corecell schuim.  De zo ontstane ’boot van schuim’ wordt aan binnen- en buitenkant afgedekt met een aantal lagen glasvezel met epoxyhars. Daarover heen lijmt Bouwmeester aan de buitenkant onder vacuüm een 3 mm dikke teakfineer-laag. Dan volgt een dikke laag epoxyhars aan binnen- en buitenzijde en voila: een ’teaklook’ sloep met een moderne kunststof romp. Het voordeel van deze bouwwijze is dat geen kostbare mal nodig is. Ook zijn er gemakkelijk aanpassingen aan klanten-wensen te maken. Bovendien is de romp licht, gemakkelijk af te werken en keihard.

Voor het snel-varen moest het onderwaterschip ingrijpend worden veranderd. Bosgraaf heeft de Van Speijk 32 voorzien van twee vaste trimvleugels zodat deze bij het accelereren vlakker blijft liggen en dus sneller in plané komt. Om de balans in de lichte boot te brengen zijn er in de bodem honderden kilo’s loodkorrels geplaatst.

Deurtje

Het uiterlijk van de Van Speijk 32 is echt bijzonder. Je zou zweren dat het een houten boot is, dat komt door het prachtig verwerkte teakfineer buitenlaagje. Dat maakt de boot niet onderhoudsvrij, maar wel onderhoudsarm. Je hoeft niet bang te zijn dat het hardhouten teakfineer zal rotten, want het zit beschermd opgesloten in de epoxyhars. De epoxylaag aan de buitenkant hoeft slechts eens per drie jaar te worden bijgewerkt. De zeeg van de B2 en ook de verzonken roeidollen in het boeisel zorgen verder voor de authentieke uitstraling. Het dekbeslag en de dollen zijn gemaakt van gegoten brons. Niet goedkoop, maar wel prachtig in de stijl van de boot.

Sober

Het dashboard is bewust sober gehouden. Geen opsmuk of glimmende toeters en bellen. Bij de stuurstand valt een prachtig teakhouten spaak-stuur op. Dit wiel met een doorsnee van één meter is voorzien van een klassieke bronzen naamplaat van de maker. John Hastie & Co Ltd, Greenock. Verder vind je er alleen de gashendel, een teakhout omrande toerenteller en twee koperen bellenknopjes voor de bediening van de claxon en de boegschroef. Voor de overige bedieningsknoppen en techniek zul je op zijn minst een deurtje of luik moeten opendoen.

Noodzakelijk

Voor de motorisering van de Van Speijk 32 gebruikt de werf diesels van Volvo Penta. De basisuitvoering heeft de Volvo Penta D1-30 als standaar. In het geteste eerste exemplaar was gekozen voor de D3 – 160, een vijfcilinder diesel met een vermogen van 163 pk. De motor is via een homokineet verbonden met de watergesmeerde rvs-schroefas en een 18 x 14 vierblad schroef. In het vooronder is een boegschroeftunnel voor een Vetus 55 kgf. elektromotor gelamineerd. Overigens is deze optie op de bijna tien meter lange sloep geen luxe maar echt noodzakelijk om in kleine ruimtes te kunnen manoeuvreren. Er zijn twee elektrische en een handlenspomp.

Energie

De besturing verloopt soepel dankzij een zwaar uitgevoerd hydraulisch stuursysteem. In twee rvs-tanks onder de kuipvloer past in totaal 240 liter diesel. De watervoorraad voor de buitendouche in de kuip en het wasbakje is in een 80 liter kunststof tank beschikbaar. Een vuilwatertank is standaard. Het elektrische systeem is eenvoudig Er zijn twee accu’s. Een 100 Ah batterij voor het starten en een even grote voor het boordnet. Grote stroomverbruikers zijn er niet, dus voor alleen de koelkist en de stereo is de energie- voorraad ruim bemeten. Het binnenste van de Van Speijk 32 is net als de buitenzijde uitgevoerd in teakhout, maar dan massief. De vloer, de banken en de dekken zin prachtig met lijfhouten gelegd. Het geheel ademt een ambachtelijke sfeer. Ook zijn de knevels van de bankdeksels in het sfeerbepalende brons uitgevoerd. De ruimtes onder de banken warden geventileerd dankzij mooie Louvre-luikjes.

Comfort

De werf heeft goed begrepen dat het zitcomfort op de Van Speijk 32 heel belangrijk is. Vandaar dat de banken allemaal een goede zitdiepte hebben en dat, behalve voor de bestuurder, ook aan voldoende ruggensteun is gedacht. Een hoge donkerblauwe buiskap met rvs-frame biedt bescherming tegen het opspattende water en vult de beschutte ruimte van het bescheiden kajuitje onder het voordek aan. En dan de kussens. In een boot waar je met veertien man comfortabel in kunt zitten heb je een hoop kussens nodig. Deze zijn speciaal ontwikkeld van een bijzonder stevige kwaliteit. Buyse wilde persé geen standaard schuimkussens en liet speciale vulling ontwikkelen die hij liet bekleden met semi-katoen. Dat geeft een fauteuil-gevoel. Toch is niet alles ideaal. Voor kleinere bestuurders is de buiskap te hoog, maar is een verhoging bij de stuurpositie een oplossing.

Fris

Het zonnedek achterop is groot en meet bijna drie bij twee en een halve meter. De kussens daar zijn van slijtvaste kwaliteit en passen ook op de kuipvloer voor de kajuit. Door het afdichtzeil van de buiskap te gebruiken ontstaan extra beschutte slaapplaatsen. In het vooronder is een V-vormig bed dat groot genoeg is om er met twee volwassenen en eventueel een kind in te slapen. De ruimte is niet heel hoog, je kunt er niet staan, maar de hut oogt ruim en fris door de witte wanden en een prachtig dakluik. Een goede toiletvoorziening is weggewerkt in de bakboordbank in de kuip en is met een rvs-toiletpot met teakhouten we-bril weer opvallend en stijlvol vormgegeven. Het zou beter zijn geweest, als de voorzijde van de toiletkist weg-klapbaar zou zijn. In de kist ernaast is een rvs-wasbak met klassieke kranen en douchekop geplaatst. Ook hier is de uitvoering helemaal in stijl met de rest van de boot. De Van Speijk 32 krijgt een tien voor stijl en vooral voor het consequent doorvoeren ervan.

Modern

In het midden van de kuip van de Van Speijk 32 domineert een grote teakhouten blokrooster kist. Dit is niet voor de motor, die vind je onder het achterdek. Het is een losse kist die als tafel en voor het opbergen van spulletjes kunt gebruiken. Deze staat los en is dus overal naar toe te verplaatsen. Dat het een boot van deze tijd is zie je bijvoorbeeld terug aan de iPod aansluiting in de zijkant van de stuurconsole. Achter een deurtje natuurlijk, want dergelijke nieuwigheden horen niet in het zicht. Bovendien zorgt een slotje ervoor dat het ook builen bereik van grijpgrage kinderhandjes blijft. De kuip is met 83 cm op het laagste punt mooi diep en dus ook heel veilig voor het varen met kleine kinderen. Kleuters zullen door de opstap van 60 cm moeite hebben om het voordek te bereiken. Een alleszins kindvriendelijke boot dus.

Brons

In de Van Speijk 32 zijn twee waterdichte schotten gemaakt. De eerste is het zogenaamde aanvaringsschot voorin. Dat begrenst een mooie diepe ankerkluis met plek voor alle fenders en een handdouche om het ankergerei schoon te spoelen. Het ankerluik scharniert met mooie zware, maar op met dek liggende scharnieren. Omdat je daar vaak op blote voeten loopt, zou het te prefereren zijn om de scharnieren in het dek laten verzinken. De kikker op het voordek is prachtig zwaar uitgevoerd en natuurlijk gemaakt van brons. Op het beslag van de boot is duidelijk niet bezuinigd. Het tweede waterdichte schot staat tussen de kuip en de motorkamer. Rondom de motor is voldoende ruimte voor onderhoud en ook de techniek is goed verzorgd. Op het achterdek is achter de motor kamer nog een luik te vinden. Deze dekt de ruimte toe waarvan uit je het stuursysteem en het uitlaatsysteem kunt onderhouden.

Voiles

De Van Speijk 32 test vond plaats in Zuid-Frankrijk. Paul Buyse is namelijk een fanatieke wedstrijdzeiler, die aan veel buitenlandse wedstrijden deelneemt. Dit keer had hij zijn sloep meegenomen naar de roemruchte ‘Voiles de St. Tropez’ regatta. Zo kon hij het nuttige, zijn boot tonen aan potentiële geïnteresseerden, verenigen met het aangename: wedstrijdzeilen en met de sloep varen in een prachtige omgeving. Op de testdag was het geen typisch St. Tropez weer. Het regende af en toe en de lucht was regelmatig inktzwart. Niet bepaald de omstandigheden waarin je een sloep pakt om eens lekker te gaan toeren, Maar de boot kon zich dankzij de heftige golven van haar stoerste kant laten zien. Langzaam varen gaat prima. 3,2 knopen is de minimumsnelheid en daarmee verstoor je de omgeving nauwelijks. Zeker niet als je het geluidsniveau in ogenschouw neemt want dat is op stationair niveau met 58 decibel keurig laag.

Verjongd

Ook ligt de Van Speijk 32 mooi op de waterlijn en trekt dus geen hekgolf. De boot is ook prima koersvast. Dat is niet verwonderlijk, want de sloep is gezegend met een forse kielbalk. Dat heeft echter ook zijn nadelen, want door de grote breedte van de balk krijgt de schroef niet altijd genoeg water. In de volgende modellen is de kielbalk rond de schroefas verjongd om het cavitatie-probleem te verhelpen. Ook wordt de draaicirkel met een kielbalk altijd groter dan met een vlak onderwaterschip. Voor het varen van een achtje heb je tweemaal vier en een halve stuuromwenteling nodig en het is handig als je aan elke kant 30 meter manoeuvreerruimte overhoudt. Met behulp van de boegschroef echter, is gemakkelijk een draaicirkel binnen de 10 meter te realiseren.

Buiswater

Op het water voor het rustieke St. Tropez geven we link gas. Wat een power! De Van Speijk 32 schiet binnen vijf tellen naar een snelheid van 11 knopen. Binnen 10 seconden bereik je de topsnelheid van18 knopen. De geluidsmeter geeft vooral golf en windgeluid aan, want de motor hoor je nauwelijks. De Van Speijk schiet mooi vlak door het water en daarvoor hoef je niet te trimmen. Gewoon gas geven en de boot doet de rest. De stevenbalk en de sprayrails van dit eerste model worden nog aangepast omdat er veel buiswater tegen de buiskap aan kletst. De sloep ligt als een huis op het water. Op de kruissnelheid van 15 knopen voel je de uitstekende stijfheid van de romp. Opvallend is de boot beslist, want ondanks de aanwezigheid van de mooiste klassieke zeiljachten op het water trekt de van Speijk 32 de aandacht van bijna alle bemanningen.

Powersloep

Ook op de kade van St. Tropez, toch een plek waar ze op het gebied van opvallende jachten wel wat gewend zijn, wordt veelvuldig naar de sloep gewezen. Een matroos met een lange grijze baard steekt waarderend zijn duim op Daarmee onderstreepte hij het gevoel waarmee wij van boord stapten. Met deze sloep zit hel wet snor. De Van Speijk 32 is een opvallende, maar uitstekend geconstrueerde kajuitsloep met veel mooi uitgevoerde detailleringen in de afwerking. De powersloep is ondanks het grote motorvermogen gemakkelijk te varen en beschikt dankzij een uitgekiende indeling over een zee aan ruimte. Ook het comfort-niveau en de veiligheid zijn overeenkomstig het bouwniveau uitgevoerd. Het resultaat is precies wat de makers voor ogen hadden een opvallende onderhoudsarme snel-varende kajuitsloep.

Plussen en Minnen

Plus:

  • Degelijke, lichte constructie
  • Fraaie, consequent doorgevoerde styling
  • Enorm veel ruimte
  • Hoog comfortniveau
  • Goede geluidsisolatie
  • Mooi gelijnd
  • Eenvoudig te varen

Min:

  • Relatief grote draaicirkel
  • Opliggende scharnieren
  • Opstapje stuurman ontbreekt
  • Comfort op toilet en toiletplaats

Disclaimer

De boottest van de Van Speijk 32 is uitgevoerd in 2007. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer Van Speijk

Technische Specificaties

Van Speijk 32
Lengte (Over alles):9.70 m
Lengte (Waterlijn):9.52 m
Breedte2.85 m
Diepgang0.74 m
Doorvaarhoogte1.32 m
Waterverplaatsing2.500 kg
Motor:Volvo Penta D3-160
Power in KW (hp):120 KW 163 HP
Brandstoftank2 x 120 liter
Prijs standaard vanaf:€ 149.000 (zie disclaimer)
Meer info:http://van-speijk.com

Met dank aan Merlijn van Brink en Paul Buyse

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site