Monte Carlo 6: Eigenwijs elegant

spot_img

De boottest van de Monte Carlo 6 is uitgevoerd in 2018.

Het chique Monte Carlo Yachts bouwt in Italië jachten van 65-120 voet. Hun ontwerpteam ontwikkelde een paar jaar geleden een lijn van kleinere flybridge-jachten, die door Beneteau in Frankrijk worden gebouwd. Het topmodel van deze serie is de Monte Carlo 6.

Elegante lijnen

Het ontwerp van moderne motorjachten zoals de Monte Carlo 6 is gebaseerd op eigenwijze, maar elegante lijnen. Er is goed gebruik gemaakt van de ruimte, die door het gebruik van moderne podaandrijving ontstaat. Doordat de aandrijfunits helemaal achter in de boot worden geplaatst, ontstaat binnenin een zee van ruimte. Opvallend is de vorm van het onderwaterschip bij de boeg. Op de waterlijn is deze heel smal, maar loopt daarboven breed uit. Daardoor snijdt de boot met geringe weerstand door de golven en ontstaat er op snelheid nauwelijks opspattend water. Zelfs op zeilboten van Beneteau zijn de boeg en het onderwaterschip op deze manier vormgegeven.

Volume

Een Mediterrane boot als de Monte Carlo 6 onderscheidt zich vooral door het enorme volume dat optimaal is ingedeeld om te genieten. Achterin is naast de motorkamer een sobere bemanningsruimte, gebruikelijk op een jacht van dik 18 meter. De motorkamer is ingedeeld met twee 600 pk Cummins dieselmotoren die hun vermogen aan Zeus pod aandrijvingen afgeven. Je kunt er de uitstekende constructie en installatie duidelijk zien. Naast de motoren zijn voorzieningen als generator, watermaker of een Seakeeper stabilisator. Om de keuzes van de opties te vergemakkelijken zijn er drie uitvoeringspakketten, die €90.000 tot €160.000 aan de basisprijs van €1.066.373 toevoegen.

Flybridge

De testboot was uitgevoerd met een hydraulisch zwemplateau, waar vanaf een bijboot gemakkelijk te water gelaten kan worden. Ook valt op dat alle rvs werk prima is verzorgd.

De comfortabele zit op het achterdek is overdekt, in de zon liggen kan voorop of op de flybridge met schuifdak. Het dak boven de flybridge zorgt voor een doorvaarhoogte van 7,43 meter en dat beperkt het vaargebied. De flybridge is de ideale plek om een feestje te geven. Minstens 15 man hebben daar de beschikking over tal van plekken in de zon en een buitenbar met grill.

Belangrijk laatje

De salon is ruim, comfortabel en eenvoudig betimmerd. De leren riempjes als handgrepen op de kastjes vormen een speels designaccent. De kombuis aan stuurboord heeft meerdere koelmogelijkheden, waaronder een kast voor de wijnflessen. Erg fraai is de klapbare en elektrisch in hoogte te verstellen salontafel. De bestuurdersplaats is overzichtelijk, ergonomisch en prachtig afgewerkt. Er is een uitstekende plek voor meevarenden om van het zicht te genieten. Grappig is dat de contactsleutels in een laatje zijn weggewerkt. Naast de trap naar de verblijfsruimten vind je een was droog-combinatie. Van buiten herkenbaar aan de enorme ronde patrijspoort is de eigenaarshut in het midden. Het is een comfortabele plaats zonder weelderige luxe. Ook is er een gastenhut met twee losse bedden en een Vip-hut voorin. Alle drie de hutten hebben een eigen badkamer met douche en toilet.

Zeus

De Monte Carlo is met het Zeus systeem en de bijbehorende joystick uitstekend te manoeuvreren. Fijn is dat dit zonder schokken of schommelen gebeurt, zoals vaak het geval is bij andere podsystemen. Het geluidniveau is aangenaam laag en het lijkt alsof de boot op rails is gemonteerd. Op snelheid merk je dat het echt een boot is om gerieflijk lange afstanden af te leggen. De top werd bij 3000 toeren geklokt op 26,8 knopen. De Monte Carlo biedt heel veel comfort op een makkelijk varend schip. Het is een bewezen succesvol jacht dat haar succes vooral ontleent aan de luxe en de enorme hoeveelheid ruimte. Op het water raak je onder de indruk van de fijne vaareigenschappen en de zeewaardigheid.

Beoordeling:

Cijfer 8,0

Constructie                 ****

Comfort & Ruimte      ****

Afwerking                   ***

Ergonomie                  ***

Vaareigenschappen   ****

Prijs/Kwaliteit             ****

Technische Specificaties

Lengte:                                    18,35 m.

Breedte:                                   4,93 m.

Diepgang:                                 1,17 m.

Waterverplaatsing:                19.800 kg (leeg)

Motorisering:                         2 x 600 pk diesel

Prijs vanaf:                              € 1.066.373 incl. btw, ex opties

Meer info:                              www.nova-yachting.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site