Capelli Tempest 1000 open: Snelle combi

spot_img

De boottest van de Capelli Tempest 1000 open is uitgevoerd in 2021 met 2 x 300 pk Yamaha. Genoemde prijzen zijn uit dat jaar.

In navolging van de USA kiezen steeds meer Europese werven voor aandrijving met 1,2 of 3 buitenboordmotoren. Yamaha introduceerde een serie nieuwe V-6 motoren die zijn voorzien van de nieuwste mogelijkheden. Epco Ongering testte op de Middellandse Zee de twee 300 pk Yamaha V-6 outboards aan de spiegel van de Capelli Tempest 10.0. Een fraaie, snelle combinatie.

Capelli Tempest 1000 open

Top Line

Capelli is bouwer van verschillende soorten RIB’s in zes verschillende lijnen zoals Luxury Line en Work Line. De geteste Capelli Tempest 1000 Open is er een uit de Top Line en deze is ontworpen door het Capelli designteam. De styling van de RIB’s is van de hand van de fameuze Italiaanse ontwerper Roberto Curto, die behalve Capelli RIB’s, ook boten ontwierp voor Galeon en Portofino, naast motorfietsen voor MV Agusta en Ducati. Met de styling zit het dus wel goed.

Capelli Tempest 1000 open

Open?

Ook de Capelli werf heeft mooie rapportcijfers. Ga maar na, 45 jaar op de markt, op dit moment 64 modellen in productie waarvan 47 RIB modellen. De werf heeft 36 lokale importeurs over de hele wereld. In Nederland worden Capelli RIB’s op de markt gebracht door Rubberboot Holland en Witsen Marine.  Naast de geteste Capelli Tempest 1000 open is er ook een WA (Walk Around) versie. De Tempest 10 Open is, anders dan je zou denken, niet helemaal, maar gedeeltelijk open. De RIB heeft een compacte kajuit en de stuurpositie is overdekt met een fraaie, slanke T-top. De naam ‘Open’ slaat op de rest van de RIB, die onder meer een zonnedek voorin en een mooie U vormige zitgroep in het gedeelte voor de motor.

Capelli Tempest 1000 open

Comfortabel

Deze Capelli Tempest 1000 open lijkt bedoeld voor tochten over elk denkbaar vaarwater in combinatie met comfortabel gebruik in de haven. De kajuit onder de stuurconsole is comfortabel genoeg voor weekendgebruik. Je hebt er een (in een nette omkisting weggewerkt) toilet en een ruim tweepersoonsbed. Naast de ingang is een simpel schakelbord en een handige plek voor de audio-installatie. Op de stuurpositie is een dubbele bank, met opklapbaar deel om staand gesteund te varen. De T-top steunt met twee forse buizen aan de achterzijde op de buitenkeuken. Met de tafel van de U-vormige zit in de laagste stand ontstaat een ruim zonnebed. De motoren, maximaal is 2 x 300 pk, zijn vrij ver binnen de romp geplaatst en er omheen zijn delen waar je vanaf zou kunnen duiken. De tubes zijn uiteraard van Hypalon, 1670 decitex. Zoals het hoort op een kwaliteitsrib.

Marktleider

En dan de motoren. Na meer dan 60 jaar buitenboordmotoren te hebben geproduceerd is Yamaha marktleider in Europa voor de modellen boven 200 pk. Er zijn wereldwijd meer dan 900 dealers en in Nederland is 2020 ruim 40% meer verkocht dan het gemiddelde van de drie voorgaande jaren. In het hogere segment bestaat de lijn op dit moment uit twee V8 motoren van 425 en 375 pk en de nieuwe lijn V6 motoren van 300, 250 en 225 pk.

Externe stuurcilinder

De nieuwe Yamaha serie V6 motoren beschikt over een aantal unieke eigenschappen. Zo worden de motoren niet meer met een externe hydraulische stuurcilinder bestuurd, maar met een elektrische. Dat heeft een fors aantal voordelen. Je hebt geen zware hydraulische stuurcilinder op de spiegel meer nodig, want de stuurmotor past binnen de buitenboordmotor behuizing. Het is een imposant 4,2 liter blok met de twee rijen van drie cilinders. De motoren zijn lichter dan ooit, met 263 kilo voor de 300pk, inclusief de nieuwe besturing 288 kilo. De motor is naar beide zijden 32 graden te draaien. De elektrische besturing maakt dat de motor aan vlakke spiegels kan worden gemonteerd en dat het ‘tilten’ van de motor tot een veel hoger niveau mogelijk is. Ook maakt de nieuwe besturing koppeling met het Yamaha Helm mastersysteem mogelijk. Dat houdt in dat de boot voor het manoeuvreren met de joystick te besturen is en dat ook autopilot en het automatisch volgen van voor-ingestelde koersen mogelijk is.

Gemakkelijker achteruit

Ook het virtuele ankersysteem is fijn, waarbij het Helm mastersysteem de GPS-gegevens gebruikt om de boot op exact dezelfde positie en in dezelfde richting te laten liggen. Andere noviteiten van de motor is een geïntegreerd systeem om de motor door te spoelen na gebruik op zout water. Dit spoelsysteem is afkomstig uit de XTO serie. Ook nieuw is een superslim uitlaatsysteem. Door de uitlaatgassen bij achteruitvaren de andere kant op te stuwen, wordt achteruitvaren gemakkelijker en met name bij 2000 toeren een stuk krachtiger. Tenslotte is het staartstuk opnieuw vormgegeven en is de aandrijfas zonder grote ingrepen te vervangen. Het is een motor met geavanceerd gemak.

Capelli Tempest 1000 open

Exercitie

Bij het wegvaren merk je het gemak van de joystick. De motoren luisteren als een Olympisch dressuurpaard naar de bewegingen van de joystick, waardoor het extreem eenvoudig is om de boot op de gewenste plek te leggen. Voor veel startende watersporters is het afmeren een bron van zorg, met de Helm master is dat nooit meer nodig. De motoren zijn op lage toeren lekker stil, zodat je ook in de vroege ochtend ongemerkt van je afmeerplek kunt wegvaren. Geef je gas, dan merk je de fijne combinatie van een goed onderwaterschip van de Capelli Tempest 1000 open en de power van de V6. Moeiteloos springen we over de golven van de Middellandse Zee en dan wordt een testvaart een exercitie in bootcontrole. Dat is niet lastig, want de Capelli toont zich een betrouwbare metgezel die nooit onverwachte bewegingen maakt en razendsnel kan accelereren.

Capelli Tempest 1000 open

Top op zee

In 7,3 seconden passeren we de 30 knopen grens (55 km/u). Na amper 20 tellen bereiken we de topsnelheid van 94 kilometer per uur. Dat dit op een onrustige zee lukt zegt iets over de kwaliteit van de combinatie. Want een degelijke RIB met de nieuwste Hightech motor maakt de meeste mensen blij. De Capelli Tempest 1000 open staat op de prijslijst voor €119.840 de nieuwe motoren beginnen bij €30.745 per stuk. Dat maakt dat deze combinatie vanaf ongeveer €187.000 verkrijgbaar is.

Capelli Tempest 1000 open

Technische gegevens Capelli Tempest 1000 open met 2 x Yamaha F300

Lengte (m.)10,10
Breedte (m.)3,33
Diepgang (m.)65 cm
Waterverplaatsing (kg.)2450 kg excl. motoren
Motor pk (kW)2 x 300 pk Yamaha F300
Vanaf-prijs (incl. btw)Motor € 30.745 p.s. excl. rigging, boot vanaf €119.840
Meer informatie:www.yamaha-motor.eu
Capelli Tempest 1000 open

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site