Jeanneau Cap Camarat 12.5 WA: Overal inzetbaar

De boottest van de Jeanneau Cap Camarat 12.5 WA is uitgevoerd in 2021 met 3 x Yamaha F 300 buitenboordmotoren. De genoemde prijzen zijn uit dat jaar.

Afgelopen jaar werd de grootste uit de serie, de Jeanneau Cap Camarat 12.5 WA gepresenteerd. Het nieuwe model was uitgevoerd met drie ultramoderne 300 pk Yamaha motoren. Aan deze mega Cap Camarat is niets eenvoudig, behalve het varen. Veelzijdigheid is namelijk troef bij deze powercruiser.

Jeanneau Cap Camarat 12.5 WA

Compact

Jeanneau begon rond het jaar 2000 met de Cap Camarat serie. De kleinste CC was een 425, een compacte, trailerbare consoleboot voor een breed publiek. In de loop der jaren ontstonden er tientallen modellen in verschillende lengtes en variaties, zelfs met kajuit of als walk around (WA). De 12.5 WA is het topmodel van de serie. Zo groeide de Cap Camaratlijn uit van consolebootjes tot complete, allround powercruisers.

Jeanneau Cap Camarat 12.5 WA

Onuitputtelijk

Met een breedte van 3,59 meter en een gewicht van zeven ton is de Jeanneau Cap Camarat 12.5 WA niet meer trailerbaar. De vanafprijs van ruim twee ton is ook niet voor elke bootliefhebber beschikbaar. Voor de liefhebbers van stoere, zeegaande sportboten is dit de ultieme droomboot. Dat heeft met de uitstraling te maken, maar ook met de vrijwel onuitputtelijke mogelijkheden die het biedt. Waarschijnlijk vaar je met dit jacht niet vaak langzaam, maar het kan wel. Met diepgang van slechts 82 cm en een doorvaarhoogte van maximaal 3.15 m is het vaargebied gigantisch. De boot is CE-B gecertificeerd, dus gebouwd voor heftige vaaromstandigheden zoals golven tot vier meter en windkracht 8. Daarbij biedt deze Jeanneau een zee aan buiten- en binnenruimte en unieke voorzieningen. Zo is er aan bakboord een zijwaarts uitklapbaar plateau en aan stuurboord een deur om de boot gemakkelijk vanaf de zijkant te betreden.

Succes

Voor het getrapte onderwaterschip is de befaamde Michael Peters verantwoordelijk. Het interieurdesign is van Patrice Sarrazin met het Jeanneau designteam. Succes gegarandeerd. Onder de T-top vind je behalve drie fijne stoelen achter het kolossale dashboard nog een buitenkeuken met grillplaat. Je hebt voorop drie loungy plekken om comfortabel in de zon te zitten en in de kajuit heb je slaapplekken voor minimaal vijf man. Het is net zo goed een boot voor een dag in de zon met een hoop vrienden, als voor een maand op stap met het hele gezin. De kajuit is ruim en licht, er is een kombuis naast een ruime rondzit om een tafel. Van deze plek is met een vulstuk een riante slaapplek voor twee personen te maken. Meer naar achter is een riante hut met een tweepersoons- en een eenpersoonsbed. Door de grote ramen komt er genoeg licht binnen.

Outboards

Jeanneau kon de Cap Camarat lijn tot deze grootte uitbouwen door de trend dat steeds grotere boten met outboards motoren worden uitgevoerd. Moderne buitenboordmotoren zijn op snelle boten een populair alternatief voor dieselmotoren vanwege de lagere aanschafprijs en de geringere onderhoudskosten. Jeanneau werkt samen met Yamaha. De Japanse marktleider bracht dit jaar een totaal nieuwe serie V6 motoren uit, waarvan de sterkste liefst 300 pk levert. Omdat de 12.5 WA is berekend op maximaal 900 pk, betekent dit een trio van de modernste V6-blokken aan de spiegel. Overigens begint de motorisering bij 2 x 425 pk, maar voor de test is gekozen voor de drie nieuwe Yamaha paradepaardjes. Aan de brede spiegel van de 12.5 WA past dat gemakkelijk.

Elektrisch sturen

De sterkste Yamaha motoren zijn V8 blokken van 425 en 375 pk. Daaronder is sinds dit voorjaar een nieuwe lijn V6 motoren van 300, 250 en 225 pk. Ze worden niet met een externe hydraulische stuurcilinder bestuurd, maar met een elektrische. Dat heeft veel voordelen. Je hebt geen zware hydraulische stuurcilinder op de spiegel meer nodig, want de compacte stuurmotor is binnen de behuizing geplaatst. De 300pk weegt, inclusief de nieuwe besturing 288 kilo en is naar beide zijden 32 graden te draaien. Daardoor is inbouw dichter op elkaar mogelijk, terwijl dit niet ten koste gaat van de manoeuvreerbaarheid. Ook is tilten van de motor tot een veel hoger niveau mogelijk is. Het blok is imposant sterk, met 4,2 liter inhoud in twee rijen van drie cilinders. Desondanks zijn ze lichter dan alle concurrenten. Voor het onderhoud is prettig dat de aandrijfas zonder al te grote ingrepen te vervangen is.

Joystick

De V6 is een motor met geavanceerd gemak. De nieuwe besturing is te koppelen met het Yamaha Helm Master systeem. Daardoor is de boot met de joystick te manoeuvreren en zijn er tal van navigatie opties zoals het automatisch volgen van voor-ingestelde koersen. Verder zijn vooral de autopilot en het virtuele ankersysteem praktisch. Bij het virtueel ankeren gebruikt het systeem de GPS-gegevens om de boot niet alleen op exact dezelfde GPS-positie, maar ook in dezelfde richting te laten liggen. Verder is de motor gemakkelijker door te spoelen na gebruik op zout water. Tenslotte hebben deze motoren een superslim uitlaatsysteem. Door de uitlaatgassen bij achteruitvaren de andere kant op te stuwen, wordt achteruitvaren gemakkelijker en met name bij 2000 toeren een stuk krachtiger.

Geen zorgen

Voor veel startende watersporters is het afmeren een bron van zorg, met de Yamaha joystick is dat niet meer nodig. Deze maakt het extreem gemakkelijk om de boot op elke gewenste plek te leggen. De motoren zijn op lage toeren fluisterstil, zodat je goed moet opletten of ze niet al lopen als je ze start. Geef je gas, dan voel je de perfecte samenwerking van het onderwaterschip en de power van de drie V6 motoren. In de baai van Mandelieu staan flinke golven, maar die vormen voor de Cap Camarat geen moeilijke opgave.

Jeanneau Cap Camarat 12.5 WA

Gemakkelijk

In ruim 11 seconden accelereert de boot vanuit stilstand naar 25 knopen (46,3 km/u) en daarna gaat de boot soepel door met versnellen. Uiteindelijk noteren we de topsnelheid van 41,2 knopen, 76 km/u, een geweldige snelheid op zo’n ruime en comfortabele boot. Dankzij de extra mogelijkheden van de Helm Master is navigeren kinderspel. Ook de trim is geautomatiseerd en dat maakt varen met een ruim, snel jacht echt gemakkelijk.  De prijs van deze standaard rijk uitgevoerde Cap Camarat 12.5 WA begint bij €205.579 incl. btw maar exclusief motoren. Voor de geteste uitvoering met 3 x 300pk Yamaha’s aan de spiegel moet ongeveer een ton extra worden neergeteld.

Jeanneau Cap Camarat 12.5 WA

Technische Specificaties Jeanneau Cap Camarat 12.5 WA

Lengte: 11,90 m
Breedte: 3,58 m
Diepgang: 0,82 m
Waterverplaatsing: 7.123 kilo ex motoren
Motorisering: 2x 425– 3 x 300pk
Prijs vanaf: € 205.579 incl. btw excl. motoren
Meer info: www.boatland.nl  / www.yamaha-motor.eu

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten

DutchEnglishFrenchGerman