Antaris 630 lounge: stabiele alleskunner

spot_img

De boottest van de Antaris 630 lounge is uitgevoerd in 2006 met een 25 pk Vetus diesel en in de flying lounge uitvoering met een 100 pk Yanmar

Het is dringen op de sloepen-, vletten en tendermarkt. Elk jaar verschijnen er tientallen nieuwe modellen en enkele nieuwe sloepenbouwers op de markt. Meestal worden de polyester sloepen in landen met lage lonen vervaardigd. Dat geldt niet voor sloepenbouwer Antaris, die jaarlijks tegen de 300 ‘puur Hollandse’ bootjes overdraagt aan de eerste eigenaar. Epco Ongering testte één van de meest verkochte modellen de 630 in de lounge en de ‘flying lounge’ uitvoering.

Antaris 630 Flying Lounge

Keus genoeg

In tegenstelling tot de andere grote sloepenmerken beperkt Antaris zich niet tot zes of zeven modellen. Volgens de laatste telling levert het tegenwoordig in Woudsend gevestigde bedrijf maar liefst 19 modellen, waar onder 12 verschillende sloepen. De kleinste is de 4 meter outboard en aan de bovenkant van de sloepenrange bevinden zich de Regenboogsloep 27, de buitengewone Franse Tecknos sloep en de laatste aanwinst, de Antaris 740. Maar de meest verkochte modellen zijn die rond de 6 meter lang, namelijk de 570 en de 630. Deze laatste is een echte kaskraker. Van dit model verkocht Antaris vorig jaar maar liefst 92 stuks en dat heeft heel veel te maken met de populariteit van het ‘weekender pakket’.

Weekender pakket

Weekender

Het idee om boven op de motorkist van de sloep een kompleet kombuisje te maken en de boot ook van een heus spoeltoilet te voorzien, sloeg zo goed aan, dat de verkoop verdubbelde. Daarna deed de concurrentie verwoede maar vruchteloze pogingen om deze comfortvoorzieningen te imiteren. Opvallend aan deze spiegelsloep is het gewicht, 1500 kilo is voor deze afmetingen vrij zwaar. De werf beschrijft de sloep dan ook als een ‘tank op het water’. De romp is bij Iverdi gemaakt en daar worden gelcoat en de glasvezel/polyesterhars combinatie ‘digitaal gemonitord’ in de mallen gespoten. Daardoor kan er in de sloepen praktisch geen osmose voorkomen en dat is één van de redenen voor Antaris’ goede naam onder de sloepenbouwers. De rompdikte is minimaal 10 mm en in de kielregio worden extra verstevigende matten ingelamineerd. De dekken zijn helemaal sandwich met een kern van honingraat cellen. Hierdoor wordt op gewicht bespaard en worden de dekken extra sterk.

Antaris 630 Lounge

Customisen

Nadat de rompen klaar zijn, worden ze naar het moederbedrijf in Woudsend getransporteerd. Hier worden de boten ‘gecustomised’ en dat betekent in dit verband voorzien van de juiste inrichting en afwerking. Voor de 630 heeft men de keuze uit verschillende opties boven het uitgebreide standaardpakket, wat onder meer bestaat uit een 25 Pk Vetus M.3.09 basismotor, waar andere merken volstaan met een 11 of 16 Pk. Een cabrioletkap, gemaakt door een van de bekendste zeilmakers, Fred Schot, kussens van Telstar, LED kuipverlichting, kabelaring, kopleguaan en een geïsoleerde koelkist staan ook op de standaardlijst.

Antaris 630 Lounge

Waterskisloep

De meest populaire optie is het ‘weekender pakket’, wat je voor een meerprijs van € 3.740,- voorziet van een gasbun, een watertank, een onderwater spoeltoilet, een RVS spoelbak en een tweepits kooktoestel. De eerste drie voorzieningen zijn in bakskisten ondergebracht en de laatste twee vind je onder de tafel op de motorkist. Door het openklappen van deze tafel, ontstaat super praktisch een flink (60 x 69 cm) werkvlak. Een eveneens populaire uitvoering is de 630 in de ´flying lounge´ versie. Dan wordt de sloep uitgerust met een 100 Pk Yanmar 4 JH3-HTE viercilinder dieselmotor plus elektrisch verstelbare RVS trimvlakken. En met deze 228 kilo zware tweeliter motor met turbo en aftercooler kan deze boot worden omgetoverd tot een heuse waterskisloep.

Antaris 630 Flying Lounge

Bed

Om de grotere motor te kunnen plaatsen, hoeft de motorkist slechts een klein beetje verbreed te worden, zodat er voldoende ruimte overblijft om dit obstakel in de brede kuip te kunnen passeren. Die brede kuip is een belangrijk kenmerk van de 630. Voorin is een rondzit met veel zitdiepte (45 cm) en evenveel rugleuninghoogte. Daardoor kun je er goed comfortabel zitten en is er zelfs een mogelijkheid om er een bed van 200 x 200 te maken. Antaris heeft een lattenbodem ontwikkeld, waardoor je er niet alleen prettig kunt liggen, maar dit ook gemakkelijk op te bergen is. Zo kun je dus niet alleen alle kanten op bij de werf, dankzij 19 verschillende modellen, maar ook nog eens met de 630, in sloep, weekender en sportboot uitvoering.

Antaris 630 Lounge

Snor

Voor het kopen van een Antaris, kun je niet alleen in Woudsend terecht. Het bedrijf heeft tien dealers, verdeeld over het hele land. Antaris maakt onderscheid tussen gewone dealers, die een beperkte selectie op voorraad hebben en de zes premium dealers, die alle modellen op voorraad hebben. Maar voor de test bezoeken we het nieuwe megagrote pand in Woudsend, waar alle 19 modellen in de overdekte showroom in het water te bewonderen zijn. Van de 630 lounge liggen er zelfs twee in het water: de 630 weekender en de flying lounge. De sloep heeft een lange doorlopende kiel, die met ongeveer 160 kilo ingelamineerde loodkorrels is geballast. Daardoor ligt het zwaartepunt mooi laag en dat merk je aan de stabiliteit, zodra je op het gangboorden gaat staan. Bovendien is de sloep van achter vrij breed en dat geeft het model eveneens veel dragend volume.

De kop is scherp, maar heeft een sterk uitwaaierende boeg. Dat voorspelt, dat als de snelheid toeneemt een mooie snor voor de kop zal verschijnen. In de boeg is een zelflozende ankerkluis ondergebracht, waar je ook de stootwillen in kunt opbergen. Om naar achteren te komen zijn de gangboorden aan de smalle kant, minimaal 5 cm. Maar je kunt ook over de neergeklapte buiskap stappen of via een doorgang in de buiskap. De kuip is lekker diep, 71 cm en de zit is dankzij voldoende voetenruimte, prima rugleuningen en voldoende zitdiepte overal zeer comfortabel. De buiskap is gemaakt van Marklux en is mooi in verhouding met de lijn van het schip. De zithoogte er onder bedraagt 90 cm en dat is voldoende voor de meeste mensen om er gemakkelijk te kunnen schuilen.

Onder de banken is voldoende (afsluitbare) opbergmogelijkheid en je vindt er zelfs een speciale opberglade voor servies. Als je de boot via de opstaptreden van 20 en 51 cm wilt verlaten, kun je de grootste stap verkleinen door via de afgeronde voorbanken te stappen. Daar zijn de kleine hoekkussens voor dit doel met een klittenbandsluiting van de grote kussens gemakkelijk los te maken.

Haastwerk

De geteste Antaris 630 lounge was fonkelnieuw en was de ochtend van de test voor het eerst te water gelaten. Daarom was het niet zo moeilijk om op feitjes te stuiten die, vanwege het haastwerk om het schip vaarklaar te maken, nog enige aandacht nodig hadden. Zoals het ontbreken van de rubber isolerende accudoppen, isolatie tegen de motorkist beluchting en een brand-blusvoorziening. Naar eigen zeggen maakt de werf die zaken bij de normale oplevering in orde. En de dealer die de boot aflevert is verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de brandblusser en de accu. Ook de standaard RVS-beugel bij de stuurconsole was nog niet bevestigd, maar dan heb je het wel gehad wat betreft de kritiekpunten. De overige zaken waren juist goed voor elkaar. De motorinstallatie, de elektrische voorzieningen en de vele houten accenten waren degelijk en vakkundig uitgevoerd.

accupolen

Massief

Je kunt behalve de standaard Bruynzee multiplex plaat met teak fineerlaag, ook kiezen uit een massief teakhouten vloer of onderhoudsvriendelijk flexiteek. Verder valt de nette afwerking van de polyester romp op. Niet alleen de buitenkant is netjes en strak, ook de binnenzijde is op alle zichtbare plaatsen glad en met topcoat afgewerkt. Het installatiewerk van de Vetus 25 Pk op een stevige fundatie ziet er eveneens goed uit. Achter de ZF-keerkoppeling met een reductie van 2.6 op 1 vormt de flexibele koppeling de verbinding met de watergesmeerde schroefas. Het eindpunt van de aandrijfketen is de drieblad 14” x 11” schroef. Een 25 kgf Vetus boegschroef staat voor € 2.598,- op de optielijst. De inhoud van de kunststof brandstoftank is afhankelijk van het gekozen motortype. Voor de standaardversie is 55 liter onder het achterdek beschikbaar en de flying lounge wordt geleverd met precies de dubbele hoeveelheid.

Vetus

Bereikbaar

Standaard bestaat de stroomvoorziening uit een 75 Ah onderhoudsvrije accu en een tweede batterij is een optie. Het boordnet bestaat behalve uit kuipverlichting alleen uit een rondom schijnend toplicht. Een eventuele tweede accu is nodig als je voor meerdere luxevoorzieningen kiest, zoals de koelcompressor voor de geïsoleerde grote kist onder de voorbank, de boegschroef, radio en dergelijke. Bij het onderhoud is het gemakkelijk dat de belangrijkste controlepunten, accu, wierfilter en brandstoffilter, direct onder de achterbank bereikbaar zijn. Daar vind je ook de handlenspomp. De kuip is niet zelflozend, maar eventueel aanwezig water verzamelt zich in de diepe bilge. Van daaruit kun je het handmatig (of optioneel elektrisch)wegpompen. De besturing verloopt via een verbinding met monokabel tussen het 50 cm grote stuurwiel en het rvs-plaatroer.

Vlak wegspurtend

Voor het échte testwerk moesten we een strenge winterkou trotseren. Op het water rond Woudsend was het ijs nog maar net verdwenen en de thermometer gaf een schamele 3 graden Celsius aan. Met een klein beetje oostenwind, kracht 1-2 Bft., in de rug voeren we naar het Heegermeer. Onderweg konden we de manoeuvreer-karakteristieken vastleggen. Dat begint met het bochtenwerk en daarin presteert de Antaris 630 lounge uitstekend. Met drie en een halve stuuromwenteling ga je van boord naar boord en een hele draai over bakboord kan binnen de 7 meter. Over stuurboord is een afstand van 10 meter nodig om zonder steken te kunnen keren. Achteruitvaren is met deze koersstabiele sloep een relatief eenvoudige klus, want zelfs als je veel vaart maakt, beschik je over voldoende stuurdruk om de boot uit de eenmaal ingezette bocht terug halen.

Antaris 630 Flying Lounge

Gebrom

Als je stationair vaart, produceert de Vetus een gebrom, dat de geluidmeter op de bescheiden waarde van 64 dB(A) laat uitslaan. Op ruimer water met de gashendel vol open (3600 toeren) haalt de Antaris 7,2 knopen, 13 km per uur. Volgens de werf is de 630 normaal gesproken sneller, maar deze motor had nog geen half uur gedraaid. Dan is het niet zo gek dat de Antaris 630 Lounge niet direct een wereldrecord neerzet. Overigens haalde deze aandrijving deze top wel al binnen 7 seconden en dat is lekker vlot. En dat de boot volkomen vlak blijft tijdens de acceleratie, geeft aan dat het met het onderwaterschip wel goed zit. En dat maakt nieuwsgierig naar de prestaties van de met ons meevarende flying lounge, die al ongedurig rondjes rond het bescheidener zusje draait. Dus stapten we voorzichtig, midden op het ijskoude meer, van de ene boot over in de andere.

Bobslee

De Antaris 630 flying lounge heeft een Yanmar 100 Pk onder de motorkist en de trappelende viercilinder zorgt voor maar een klein beetje meer basisgeluid dan de Vetus met slechts een kwart van dat vermogen: 66 tegen 64 dB(A). En als je volgas vaart, 4000 toeren, geeft de GPS bijna 20 knopen aan, ofwel ruim 35 kilometer per uur. Dan komt het meest bijzondere van de flying lounge naar boven, het gedrag in de bochten. Of je nu snel of langzaam draait, de sloep blijft perfect te controleren. De Antaris slalomt als een bobslee over het onrustige water en door het lage zwaartepunt lijkt de sloep aan het Heegermeer vastgekleefd. Wat dat betreft is de naam ´flying´ lounge verkeerd gekozen, want de boot gaat weliswaar vliegensvlug, maar komt gelukkig nooit los.

Het opspattende water buigt via de boeg en de kabelaring terug en daardoor vaar je ondanks de flinke snelheid toch mooi droog. Maar meestal maak je maar kort gebruik van de topsnelheid en daarom zoeken we een lekkere kruissnelheid. Die ligt op 3600 toeren, met ruim 16 knopen vaart en een voor die snelheid acceptabel geluidniveau van 86 decibel. Dan vaart de 630 als een sloep, met de snelheid van een speedboot. En dat is wat veel watersporters aan de flying lounge bevalt: lekker veel ruimte, genoeg stabiliteit en extra power om voor de onweersbui terug in de haven te kunnen zijn.

Antaris 630 Lounge

Overnachten

De Antaris 630 lounge is een stabiele alleskunner. Deze degelijke, ruime en comfortabele sloep, is voorzien van een rijke basisuitrusting. Door een groot scala aan opties is de lounge aan zeer uiteenlopende wensen aan te passen. Zo kun je de boot gebruiken voor rustige toertochten, waarbij je onrustig water niet hoeft mijden omdat de boot mooi stabiel is. Vanwege de grote binnen afmetingen is de sloep ideaal voor tochten met flinke gezelschappen. Het weekender pakket maakt de 630 geschikt voor overnachtingen en met de grote motor kun je er uitstekend snel mee varen. Geheel in de lijn van het bedrijf: een sloep waarin iedere denkbare klant zich thuis kan voelen.

Antaris 630 Lounge

Pluspunten

  • Degelijke constructie
  • Goede vaareigenschappen
  • Ruim en comfortabel
  • Brede toepassingsmogelijkheden

Minpunten

  • Opleveringsdetails
  • Blusvoorziening motorkist

Technische Specificaties

LOA (Lengte over alles): 6,62 m.

LH (Lengte romp): 6,30 m.

LWL (Lengte waterlijn): 5,40 m.

Breedte: 2,46 m.

Diepgang: 0,55 m.

Doorvaarthoogte: 0,93m.

Waterverplaatsing: 1500 kg

Motorvermogen: 18,4 kW (25Pk) en 73 kW (100 Pk) Yanmar

Standaard vanaf prijs: € 36.525,00

Meer info: www.antarisboats.com

Download hier onder alle testgegevens

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site