Zuidwestersloep 525: Varen zonder laadpunt

spot_img

De boottest van de Zuidwestersloep 525 is uitgevoerd in 2020 met een 2kW Torqeedo elektrische podmotor. De genoemde prijzen zijn uit 2020.

Zuidwestersloep begon in 2010 als statement tegen het sjiekere sloepsegment met glimmende gepoetste boten en bekakte eigenaren. De Zuidwestersloep moest stoer zijn en werd daarom naar de heersende wind genoemd. Epco Ongering testte de nieuwe Zuidwestersloep 525.

Zuidwestersloep 525

Onderhoudsvrij

Destijds begon Zuidwestersloep met de 580, een karakteristieke boot, getekend door Joris Schepers, met een hoge boeg en flinke zeeg. Kernwoorden van het concept waren duurzaamheid, onderhoudsvrij en betaalbaar. In het eerste jaar werden direct al 25 boten verkocht. Daarna werd verhuurtak Greenjoy gestart. Dat bedrijf is inmiddels verzelfstandigd.

Zuidwestersloep 525

Niet verfijnd

Zuidwestersloep bouwt vijf verschillende modellen van 5,25 m. lengte tot 7,30m. De aandrijving is voor de kleinere modellen bij voorkeur elektrisch met Torqeedo en Krautler motoren. De 525 is het nieuwste model, gemaakt van 4 mm dik aluminium en degelijk, maar niet al te verfijnd gelast. Gebleken is dat de Zuidwestersloepen goed waardevast zijn, want ze worden vaak ingekocht voor zelfde bedrag als waar ze destijds voor zijn verkocht. Zeker op romp heb je nauwelijks afschrijving. Het materiaal degenereert niet en de prijzen stijgen altijd door. Doordat de 525 licht is gebouwd en een speciaal onderwaterschip heeft, verbruikt de boot weinig energie.

Zuidwestersloep 525

Slimme vondst

In de nieuwe 525 wordt gebruik gemaakt van een 24V Torqeedo 2 kW buitenboordmotor, die in de bun achterop met een monokabel wordt bestuurd. Voor de energievoorziening is een briljant nieuw concept bedacht. Stadse sloepeigenaren hebben meestal geen oplaadvoorziening bij de ligplaats. Soms kun je een laadpaal voor de auto kapen, maar meestal moet je proberen een schaars plekje bij een steiger te vinden voor het broodnodige laden. De Zuidwestersloep maakt gebruik van een nieuwe Rebelcell Lithium 100Ah accu die slechts 16 kilo weegt. Je kunt de accu gewoon op de fiets naar de boot meenemen en thuis weer op het stopcontact opladen. De accu is met een waterdichte stekker in een klik onder de bestuurdersbank aan de aandrijving te koppelen.

Oude accu

Deze accu optie wordt gegarandeerd voor minimaal vier uur varen met een snelheid van 7 km/u. Meestal is vier uur genoeg voor het varen in de stad, maar mocht je langer willen varen, dan kun je als back-up een oude accu onder de motorkist plaatsen. Doggenaar gebruikt zelf als backup een Victron accuset van negen jaar oud. Je moet er wel netjes mee omgaan, zorgen dat er geen lekstroom is, dat er geen pompjes of andere verbruikers aan gekoppeld zijn die de accu ongemerkt leeg trekken. Als een accu leeg is, moet je deze zo snel mogelijk weer laden, liefst met een intelligente drietraps lader. In de geteste 525 was gekozen voor een waterdichte Victron Blue Smart 16A lader.

Zuidwestersloep 525

Stoer

De Zuidwestersloep 525 ziet er vriendelijk uit en kan duidelijk tegen een stootje. Dat komt door het stoere blanke aluminium en de optionele kunststof stootlijst rondom. Bij het opstappen voel je aan de beweging van de boot dat deze licht is en een weerstandsarm onderwaterschip heeft. De zit is vrij laag, maar de beugels op het potdeksel vormen met optionele kussens aangename rugleuningen en het interieur biedt ruimte aan vier volwassenen en een handvol kinderen.

Zonder laadplek

Met de 525 varen is gemakkelijk. De boot pakt gemakkelijk snelheid op en glijdt soepel door het water. De draaicirkel is over beide zijden beperkt tot iets meer dan 10 meter en ook achteruit varend is de 525 goed te manoeuvreren. Op het Torqeedo display lezen we af dat het verbruik bij 6,8 km snelheid slechts 428 Watt bedraagt, dat is ongeveer 15A. Het betekent dat je met de 100 Ah lithium accu ruim 7 uur kunt varen. Het casco kost een kleine €10.000, opgetuigd met de Torqeedo 2kW aandrijving en het accupakket kom je op 15.800 euro. Voor dat bedrag heb je een serieuze, slimme en duurzame sloep, die je dankzij de draagbare accu op een willekeurige ligplek zonder oplaadpunt kunt gebruiken.

Technische gegevens: Zuidwestersloep 525

Lengte (m.)5,25
Breedte (m.)2,00
Diepgang (m.)55 cm
Doorvaarhoogte (m.)1.00 m
Waterverplaatsing (kg.)600
Motor pk (kW)2kW Torqeedo
CE-ontwerpcategorieD
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 15.800 incl. motor en Rebelcell accu
Meer informatie:www.zuidwestersloep.nl
Zuidwestersloep 525

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site